PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe na SŠ s reflexí - OPNE4E033A
Anglický název: Coherent practice at upper-secondary school
Zajišťuje: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Hamerská
Mgr. Dominika Koperová, Ph.D.
Mgr. Tadeáš Matěcha
doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Anotace
Po absolvování praxe na základní škole nastupují studenti na souvislou praxi na střední škole se všeobecným zaměřením, tj. gymnázium a SOŠ (obory M, H, L a L0). Zde absolvují náslechy zaměřené na různé aspekty edukačního systému, po nichž asistují provázejícímu učiteli v jeho výuce a následně se pouští do vlastní výuky 12 vyučovacích jednotek. Při tom jsou vedeni jednak provázejícím učitelem na dané škole, zároveň hospitováni některým z pracovníků katedry.
Poslední úprava: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
Cíl předmětu

Student:

  • samostatně vede výuku chemie na střední škole,

  • reflektuje výuku (pozorovanou i vlastní) pomocí metody 3A. 

Poslední úprava: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
Deskriptory

Přímá výuka se skládá z:

  • seminářů s fakultním vyučujícím v časech dle rozvrhu,

  • náslechů a vlastní výuky na střední škole v období dle harmonogramu praxí,

  • reflexí s provázejícím učitelem a fakultním vyučujícím.

Nepřímá výuka se skládá ze:

  • samostatné přípravy výuky, její analýzy a návrhů alterací,

  • zpracování zadaných úkolů.

Poslední úprava: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou udělení zápočtu je:

  • účast na 5 VH náslechů výuky chemie na SŠ, z toho 2 písemné reflexe (3A)
  • asistence provázejícímu učiteli v 5 VH chemie na SŠ (příprava, realizace a stručná písemná reflexe dílčích výukových aktivit ve výuce)
  • samostatná příprava, realizace a písemná reflexe komplexní výuky 12 VH chemie na SŠ
  • odevzdání všech úkolů dle zadaných termínů (pokud nebudou úkoly odevzdány včas,  není možná účast na reflektivním a závěrečném reflektivním semináři a tedy ani ukončení předmětu, u všech úkolů je možná pouze jedna oprava po okomentování, tzn. dva pokusy odevzdání)
  • umožnění hospitace na 1 vyučovací hodině
  • odevzdání přehledu o plnění praxí
  • odevzdání hodnocení od provázejícího učitele (Hodnocení predagogické praxe studenta od provázejícího učitele)
  • odevzdání sebereflexe 
  • aktivní účast na všech seminářích

Podmínky jsou podrobně popsány i v Teamsu kurzu.

Poslední úprava: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
Literatura

Fletcher-Wood, H. (2021). Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Euromedia Group.

Janík, T., Slavík, J., Najvar, P., Janíková, M., & Rusek, M. (2019). 3A Content Focused Approach for Improving Instruction: Developing and Sharing Knowledge in Professional Communities In T. Janík, M. Dalehefte, & S. Zehetmeier (Eds.), Supporting Teachers: Improving Instruction. Examples of Research-based Teacher Education (pp. 55-76). Münster: Waxmann.

Rusek, M., Slavík, J., & Najvar, P. (2016). Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Orbis scholae, 10(2), 71-91.

Sherin, M. G. (2014). Developing a professional vision of classroom events In T. Wood, B. Scott Nelson, & J. E. Warfield (Eds.), Beyond classical pedagogy (pp. 89-108). New York: Routledge.

Poslední úprava: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
Sylabus
  • příprava výuky cheme pro střední školu

  • samostatná realizace výuky chemie pro střední školu

  • reflexe výuky chemie na střední škole s využitím metody 3A

  • učební styly učitele chemie

  • profesní sebepojetí učitele chemie

Poslední úprava: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
Studijní opory

Jsou součástí kurzu v MS Teams. 

Poslední úprava: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
Výsledky učení
  • reflektuje hospitovanou výuku chemie na SŠ, v reflexi se zaměřuje na anotaci, analýzu i podloženou alteraci,

  • připravuje výukové aktivity pro výuku chemie s ohledem na cíle vzdělávání a aktuální vzdělávací potřeby konkrétních žáků na SŠ,

  • hodnotí realizaci výukových aktivit ve výuce chemie na SŠ,

  • tvoří přípravu komplexní výuky chemie v souladu se ŠVP a aktuálními vzdělávacími potřebami žáků na konkrétní SŠ,

  • reflektuje vlastní výuku chemie na SŠ, přijímá zpětnou vazbu, aktivně s ní pracuje a navrhuje alterace výuky, 

  • porovnává různé učební styly učitelů chemie a hodnotí jejich výhody a nevýhody,

  • formuluje své profesní pojetí jakožto učitele chemie a hodnotí ho v kontextu zkušenosti s výukou na SŠ.

Poslední úprava: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK