PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Praxe 1 - náslechová s reflexí - OPNE4E013A
Anglický název: Hospitation Practice with a Reflection
Zajišťuje: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 24 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://pedfcuni.sharepoint.com/:u:/r/sites/Praxe1-nslechovsreflex-OPNE4E013A/SitePages/ClassHome.aspx?csf=1&web=1&share=ETcst48wFktAl3xWRbtUCbYBKs3zNmG6B4sP38t9jw7bzw&e=N6IuIs
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tadeáš Matěcha
Anotace
Kurz navazuje na orientační a další praxe volitelného charakteru. Náslechové praxe kombinují videohospitace s přímou hospitací ve výuce. Z tohoto důvodu prezenční výuka probíhá na určené škole, samostudium je založeno na psaní reflexí a sledování videozáznamů vyučovacích hodin. Jednotlivé výukové celky jsou se studenty rozebírány prostřednictvím metodologie 3A. Studenti na ně následně zpracovávají psané reflexe, jejichž kvalita je průběžně sledována. Dalším cílem jsou studentské mikrovýstupy, na kterých se student aktivně participuje pod vedením provázejícího učitele.
Poslední úprava: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.10.2024)
Cíl předmětu

Cílem tohoto kurzu je rozvíjet u studujících schopnosti kritické analýzy, reflexe a porozumění výukovým procesům, s důrazem na integraci teoretických poznatků s praktickými zkušenostmi získanými přímo v prostředí školní výuky.

  1. Kombinace videohospitací s přímou hospitací ve výuce

    • Studující se seznámí s procesem náslechových praxí, které kombinují videohospitace s přímým pozorováním vyučovacích hodin.
  2. Praktická výuka na určené škole

    • Studující absolvují prezenční výuku na vybrané škole, kde získají praktické zkušenosti a poznatky přímo z výukového prostředí.
  3. Samostudium založené na psaní reflexí a sledování videozáznamů

    • Studující se věnují samostudiu, které zahrnuje psaní reflexí a analýzu videozáznamů vyučovacích hodin, aby rozvinuli své schopnosti reflexe a kritického myšlení.
  4. Rozbor výukových celků pomocí metodologie 3A

    • Studující se naučí rozkládat a analyzovat jednotlivé výukové celky prostřednictvím metodologie 3A.
  5. Zpracování a hodnocení psaných reflexí

  • Studující zpracovávají psané reflexe na základě svých pozorování a analýz, které jsou průběžně hodnoceny z hlediska jejich kvality a hloubky pochopení.

Hlavním cílem je posilování reflektivní kompetence (Slavík et al., 2020).

Poslední úprava: Matěcha Tadeáš, Mgr. (27.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na úvodním, průběžných a závěrečném setkáních, odezvdání příslušných reflexí v řádném termínu do MS Teams, provedení čtyřech mikrovýstupů a absolvování 12 výukových jednotek náslechů. Podmínky jsou zevrubněji popsány v manuálu plnění v příslušném týmu. 

MS Teams: Praxe 1 - náslechová s reflexí OPNE4E013A | Obecné | Microsoft Teams

Poslední úprava: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.10.2024)
Literatura

Janík, T., Slavík, J., Najvar, P., Janíková, M., & Rusek, M. (2019). 3A Content Focused Approach for Improving Instruction: Developing and Sharing Knowledge in Professional Communities In T. Janík, M. Dalehefte, & S. Zehetmeier (Eds.), Supporting Teachers: Improving Instruction. Examples of Research-based Teacher Education (pp. 55-76). Münster: Waxmann.

Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J., & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24(5), 721-752.

Rusek, M., Slavík, J., & Najvar, P. (2016). Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Orbis scholae, 10(2), 71-91.

Řezníček, J., & Rusek, M. (2015). DidaEtika. Praha: UK PedF.

Poslední úprava: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.10.2024)
Studijní opory

Asynchonní část kurzu probíhá v MS Teams.

Praxe 1 - náslechová s reflexí OPNE4E013A | Obecné | Microsoft Teams

Poslední úprava: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.10.2024)
Výsledky učení

Úspěšné absolventstvo předmětu: 

  • aktivně naslouchá ve výukových jednotkách předmětu chemie a aktivně zaznamenává průběh výukové jednotky,
  • anotuje výukovou jednotku chemie s důrazem na didakticky podnětné situace,
  • analyzuje výukovou jednotku chemie a opírá svoji analýzu o patřičnou literaturu, 
  • alteruje výukovou jednotku chemie a opírá své alterace o analýzu výukových situací s důrazem na praxi založené na důkazech, 
  • je připraveno proaktivně tvořit a reflektovat mikrovýstupy s chemickou tematikou, 
  • aktivně využívá model hloubkové struktury výuky s důrazem na jeho uplatnění při samotné analýze výukové jednotky. 
Poslední úprava: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.10.2024)
Vstupní požadavky

Podmínkou úspěšného vstupu do kurzu je zápis do příslušného v MS Teams.

Praxe 1 - náslechová s reflexí OPNE4E013A | Obecné | Microsoft Teams

Poslední úprava: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK