V přednáškách se studenti seznamují s jednotlivými etapami hudebního vývoje, seminář je zaměřen na prezentaci konkrétních hudebních děl. Studenti jsou vedeni k hledání společných znaků jednotlivých hudebních proudů a období, souvislostí s historickým a společenským vývojem a k uvědomování si odlišností jednotlivých slohů, směrů, uměleckých škol a skupin.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (15.04.2019)
In the lectures the students are introduced to the individual stages of musical development, the seminar is focused on the presentation of specific musical works. Students are encouraged to search for common signs of particular musical streams and periods, connections with historical and social development and to realize the differences of individual styles, directions, art schools and groups.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (15.04.2019)
Cíl předmětu -
Studující charakterizuje stěžejní momenty vývoje evropské hudby ve vazbě k všeobecným dějinám, literatuře a výtvarnému umění, zná hlavní představitele jednotlivých období a stylů od počátků po raný romantismus, rozpoznává stěžejní hudby jednotlivých stylů a kvalifikovaně posuzuje hudbu vhodnou pro didaktickou práci ve výuce.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
The student characterises the key moments in the development of European music in relation to general history, literature and visual arts, knows the main representatives of individual periods and styles from the beginnings to early Romanticism, recognises the key music of individual styles and competently assesses music suitable for didactic work in the classroom.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
Deskriptory -
2 kredity = 60 hodin:
výuka - 24 hodin,
studium literatury - 16 hodin,
příprava na výuku - 12 hodin,
příprava na zápočet - 8 hodin.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
2 credits = 60 hours:
lessons - 24 hours
study of literature - 16 hours,
preparation for classes - 12 hours,
Preparation for credit - 8 hours.
Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu
Seminární úkol: poslech opery B. Smetany Prodaná nevěsta
Recenze z návštěvy libovolné opery
Znalostní testy
Poslechový test
Aktivní účast ve výuce s tolerancí 2 absencí
Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Literatura -
Povinná literatura:
HURNÍKOVÁ, K. Stručný průvodce dějinami evropské hudby. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2007. 93 s. ISBN 978-80-7290-333-7.
KOUBA, J. ABC hudebních slohů. Od raného středověku k J. S. Bachovi. Praha: Supraphon, 1982. 167 s.
GREGOR, V. Dějiny české a slovenské hudby pro posluchače pedagogických fakult. 2. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta,
1983. 252 s.
Doporučená literatura:
BUKOFZER, M. Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986. 677 s.
ČERNUŠÁK, G. Dějiny evropské hudby. 5. vyd. Praha: Panton, 1974. 527 s. ISBN 35-305-74.
HANŽLÍK, B. Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Čelákovice: Klub přátel ZUŠ Jana Zacha, o. s., 2009. 204 s. ISBN 978-80-254-4824-3.
KYNCL, J. Od gregoriánského chorálu po současné zpěvní formy. Český Těšín: Press-Pygmalion, 2004. 240 s. ISBN 80-239-1925-3.
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: NLN, 2000. 611 s. ISBN 80-7106-238-3.
SEHNAL, J., VYSLOUŽIL, J. Dějiny hudby na Moravě. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 2001. 311 s. ISBN 80-7275-021-6.
SMOLKA, J. Dějiny hudby. Brno: TOGGA, 2001. 657 s. ISBN 80-902912-0-1.
TROJAN, J. Dějiny opery. Praha: Paseka, 2001. 482 s. ISBN 80-7185-348-8.
VÍTEK, B. Přehled dějin hudby. Pardubice: Agentura Luděk Šorm, 1994. 261 s. ISBN 80-901702-0-X.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (15.04.2019)
Obligatory:
HURNÍKOVÁ, K. Stručný průvodce dějinami evropské hudby. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2007. 93 s. ISBN 978-80-7290-333-7.
KOUBA, J. ABC hudebních slohů. Od raného středověku k J. S. Bachovi. Praha: Supraphon, 1982. 167 s.
GREGOR, V. Dějiny české a slovenské hudby pro posluchače pedagogických fakult. 2. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta,
1983. 252 s.
Recommended:
BUKOFZER, M. Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986. 677 s.
ČERNUŠÁK, G. Dějiny evropské hudby. 5. vyd. Praha: Panton, 1974. 527 s. ISBN 35-305-74.
HANŽLÍK, B. Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Čelákovice: Klub přátel ZUŠ Jana Zacha, o. s., 2009. 204 s. ISBN 978-80-254-4824-3.
KYNCL, J. Od gregoriánského chorálu po současné zpěvní formy. Český Těšín: Press-Pygmalion, 2004. 240 s. ISBN 80-239-1925-3.
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: NLN, 2000. 611 s. ISBN 80-7106-238-3.
SEHNAL, J., VYSLOUŽIL, J. Dějiny hudby na Moravě. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 2001. 311 s. ISBN 80-7275-021-6.
SMOLKA, J. Dějiny hudby. Brno: TOGGA, 2001. 657 s. ISBN 80-902912-0-1.
TROJAN, J. Dějiny opery. Praha: Paseka, 2001. 482 s. ISBN 80-7185-348-8.
VÍTEK, B. Přehled dějin hudby. Pardubice: Agentura Luděk Šorm, 1994. 261 s. ISBN 80-901702-0-X.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (15.04.2019)
Sylabus -
1. Evropská kultura a její původ ve starověkých civilizacích, raný středověk, gregoriánský chorál a jeho vliv na utváření středověké i novověké duchovní tvorby.
2. Rozvoj vícehlasu v období gotiky, světská jednohlasá hudba.
3. Renesance jako výrazná proměna světového názoru a životního stylu, vokální polyfonie v dílech nizozemské školy.
4. Italská renesance, proměna hudebního stylu v římské a benátské škole; hudba v českých zemích.
5. Formování barokního stylu, znaky barokní hudby, formy instrumentální hudby.
6. Vývoj opery.
7. Hlavní představitelé baroka.
8. Baroko v českých zemích.
9. Proměny hudebního stylu v období klasicismu, nové hudební druhy a formy.
10. Vídeňský klasicismus.
11. Český hudební klasicismus, hudební emigrace.
12. Raný romantismus.
Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
1. European culture and its origin in ancient civilizations, early Middle Ages, Gregorian chant and its influence on the formation of medieval and modern spiritual creation. 2. Development of polyphony in the Gothic period, secular monophonic music. 3. Renaissance as a significant transformation of world view and lifestyle, vocal polyphony in works of Dutch school. 4. Italian Renaissance, transformation of musical style in Roman and Venetian schools;music in the Czech lands. 5. Formation of Baroque style, signs of Baroque music, forms of instrumental music. 6. The development of opera. 7. Main Baroque leaders. 8. Baroque in the Czech lands. 9. Transformations of musical style in the period of Classicism, new musical types and forms. 10. Classical Viennese. 11. Czech musical classicism, musical emigration.
12. Early Romantism.
Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Výsledky učení -
Studující vyjmenuje hlavní znaky gregoriánského chorálu, zařadí ho do obecně historických souvislostí, vyjmenuje stěžejní osobnosti, které se zasloužily o jeho rozvoj. Uvede 2 příklady začátku gregoriánských zpěvů a zazpívá je.
Studující charakterizuje vývoj vícehlasu, uveden typické formy a souzvuky a zazpívá 2 příklady písní reprezentujících tuto periodu.
Studující vyjmenuje 3 představitele nizozemské polyfonie a jejich nejvýznamnější díla.
Studující vyjmenuje 4 představitele italské polyfonie a jejich nejvýznamnější díla.
Studující vyjmenuje 3 představitele české renesanční polyfonie a jejich nejvýznamnější díla.
Studující charakterizuje příznačné hudební formy renesanční polyfonie.
Studující charakterizuje barokní hudbu, její znaky a formy, vyjmenuje její klíčové představitele v Evropě a u nás a charakterizuje jejich stěžejní díla z hlediska formy, obsazení a hudebně výrazových prostředků.
Studující charakterizuje vznik a okolnosti vzniku opery. Vyjmenuje 2 představitele operní tvorby z tohoto období.
Studující charakterizuje hudbu klasicismu, její znaky a formy, vyjmenuje její klíčové představitele v Evropě a u nás a charakterizuje jejich stěžejní díla z hlediska formy, obsazení a hudebně výrazových prostředků.
Studující charakterizuje hudbu romantismu, její znaky a formy, vyjmenuje její klíčové představitele v Evropě a u nás a charakterizuje jejich stěžejní díla z hlediska formy, obsazení a hudebně výrazových prostředků.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
The student lists the main features of Gregorian chant, place it in a general historical context, and name the key figures who contributed to its development. The learner gives 2 examples of the beginning of Gregorian chants and sings them.
The student characterizes the development of polyphony, list typical forms and harmonies, and sing 2 examples of songs representing this period.
The student lists 3 representatives of Dutch polyphony and their most important works.
The student lists 4 representatives of Italian polyphony and their most important works.
The student lists 3 representatives of Bohemian Renaissance polyphony and their most important works.
The student characterizes the characteristic musical forms of Renaissance polyphony.
The student characterizes Baroque music, its features and forms, lists its key representatives in Europe and in this country, and characterizes their key works in terms of form, scoring, and means of musical expression.
The student characterizes the origins and circumstances of opera. The learner names 2 representatives of opera from this period.
The student characterizes the music of the Classical period, its features and forms, lists its key representatives in Europe and in this country, and characterizes their major works in terms of form, scoring, and means of musical expression.
The student characterises the music of Romanticism, its features and forms, lists its key exponents in Europe and in this country and characterises their key works in terms of form, scoring and means of musical expression.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)