|
|
|
||
Předmět se zabývá digitalizací v oblasti vzdělávání. Cílem je porozumět základním metodám digitalizace a systematickému zavádění informačních technologií pro zvyšování efektivity vzdělávacího procesu. Předmět se věnuje podstatě a užití jednotlivých digitálních technologií jako jsou internet, intranet, mobilní zařízení, sociální sítě, video, digitální procesy a kyberbezpečnost. Obsahem předmětu je především strategie digitálního vzdělávání, reagující na neustálý vývoj digitálních technologií a systematické zapojování moderních technologií do výuky, dále také vliv digitalizace na zákazníky/klienty v oblasti vzdělávání a digitální komunikace a využití služeb současných softwarových řešení. Absolventi předmětu získají potřebné znalosti a dovednosti v oblasti systematického zavádění a dlouhodobého efektivního využívání digitálních technologií. Forma konzultací je zvolena tak, aby podněcovala inovativní přístupy a kritické myšlení zaměřené na digitalizaci ve vzdělávání.
Obsah – témata:
1. Digitalizace
Pojem digitalizace, jeho definice a jeho význam. Role informačních technologií v procesu digitalizace. Vize digitálního vzdělávání, cíle strategie digitálního vzdělávání. Shromažďování a uspořádání Indikátorů úspěchu digitalizace.
2. Otevřené vzdělávání
Otevřené vzdělávací systémy. Online výukové portály. Digitalizace procesu učení a vyučování. Kompetence potřebné k úspěšné seberealizaci každého jedince v digitálním světě. Replikace a zkoumání online výuky.
3. Digitální gramotnost
Vymezení digitálních kompetencí v publikaci Evropské komise DIGCOMP. Práce s informacemi a digitálními technologiemi. Digitální kompetence v praxi: analýza rámců.
4. Informatické myšlení
Vysvětlení pojmu informatické myšlení. Význam informatického myšlení. Seznámení se s problematikou zařazení informatiky a rozvoje informatického myšlení do kurikula. Informatika a její vazby na ostatní předměty.
5. Digitální technologie ve vzdělávání
Přehled digitálních technologií. Identifikace a rozbor trendů v oblasti digitálních technologií. Kritický pohled na digitální technologie. SWOT analýza potřeb digitalizace. Další techniky analýzy procesů vzdělávací organizace
6. Proces digitalizace ve vzdělávání
Výhody, nevýhody, tvorba programů a projektů digitalizace, strategie zavádění, agilní strategie, používané techniky, realizace projektů digitalizace. Aplikace do oblasti vzdělávání. Práce s výsledky dosavadních výzkumů.
7. Podpora digitalizace
Zajištění a financování digitalizace. Tvorba „business case“, výpočet ROI a ROE dle Kirkpatrickova modelu. Vytváření prostředí podporující digitalizaci ve vzdělávání, omezení byrokracie.
8. Praktické využití nových technologií při digitalizaci
Využití platformy mobilních aplikací ve výuce a v samostudiu. Využívání informačních systémů pro vzdělávací organizace, cloudové řešení vs klasické systémy, data mining. IT a tvořivost, inovativní projekty, platformy Lego robotics, Appinventor, obsah výuky IT. Nová média, internet, sociální sítě, cloudové služby, informační systémy. Atraktivita vzdělávací organizace. Aplikace IT (mobilní aplikace, BYOD, e-learningové trendy, gamifikace, IoT, smart technology, 3D tisk aj.)
Poslední úprava: Paulovčáková Lucie, Ing., MBA, Ph.D. (28.06.2020)
|
|
||
Vypracování návrhu metodologie vlastního výzkumu a rešerše odborné literatury. Obhajoba v rámci předmětu. Seminární práce – případová studie využití informačních technologií ve výuce. Rozbor a analýza výsledků poznání zvoleného případu. Poslední úprava: Paulovčáková Lucie, Ing., MBA, Ph.D. (17.06.2020)
|
|
||
ARASON, S. The Impact of Digitisation on Teaching and Learning. Educor Multidisciplinary Journal [online]. 2019, 3(1), 102-115 [cit. 2020-05-03]. ISSN 25204254. D. DVOŘÁK, K. STARÝ. a P. URBÁNEK. Škola v globální době. Praha: Karolinum press, 2015. ISBN 978-80-246-2977-3. GHEMAWAT, P. Strategies for Higher Education in the Digital Age. California Management Review [online]. 2017, 59(4), 56-78 [cit. 2020-05-02]. DOI: 10.1177/0008125617717706. ISSN 00081256. KLČOVÁ, H. a P. SODOMKA. Informační systémy v podnikové praxi. Praha: Computer press, Albatros media a.s., 2017. ISBN 978-80-251-4543-2. KLEMENT, M., K. BÁRTEK, J. DOSTÁL a J. KUBRICKÝ. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5122-0. MŠMT. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. MŠMT, 2014. MŠMT. Strategie vzdělávací politiky CŘ do roku 2030+. MŠMT, 2020. NEZMAR, L. GDPR: Praktický průvodce implementací. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0668-4. PILNÝ, I. Digitální ekonomika. Praha: Bizbooks, Albatros media, 2017. ISBN 978-80-265-0494-8. ŞAD, S. N. & M. EBNER. Digital Tools for Seamless Learning. Hershey, PA, USA: IGI Global, 2017. DOI: 10.4018/978-1-5225-1692-7. ISBN 9781522516927. Poslední úprava: Paulovčáková Lucie, Ing., MBA, Ph.D. (28.06.2020)
|
|
||
Hlavní témata předmětu 1. Digitalizace Pojem digitalizace a jeho význam. Role informačních technologií v procesu digitalizace. Vize digitálního vzdělávání, cíle strategie digitálního vzdělávání. Indikátory úspěchu digitalizace.
2. Otevřené vzdělávání Otevřené vzdělávací systémy. Online výukové portály. Digitalizace procesu učení a vyučování. Kompetence potřebné k úspěšné seberealizaci každého jedince v digitálním světě.
3. Digitální gramotnost Vymezení digitálních kompetencí v publikaci Evropské komise DIGCOMP. Práce s informacemi a digitálními technologiemi. Digitální kompetence v praxi: analýza rámců.
4. Informatické myšlení Vysvětlení pojmu informatické myšlení. Význam informatického myšlení. Zařazení informatiky a rozvoje informatického myšlení do kurikula. Informatika a její vazby na ostatní předměty. 5. Digitální technologie ve vzdělávání Přehled digitálních technologií. Trendy digitálních technologií. Kritický pohled na digitální technologie. Swot analýza potřeb digitalizace. Další techniky analýzy procesů vzdělávací organizace
6. Proces digitalizace ve vzdělávání Výhody, nevýhody, tvorba programů a projektů digitalizace, strategie zavádění, agilní strategie, používané techniky, realizace projektů digitalizace. Aplikace do oblasti vzdělávání.
7. Podpora digitalizace Zajištění a financování digitalizace. Tvorba „business case“, výpočet ROI a ROE dle Kirkpatrickova modelu. Vytváření prostředí podporující digitalizaci ve vzdělávání, omezení byrokracie.
8. Praktické využití nových technologií při digitalizaci I Využití platformy mobilních aplikací ve výuce a v samostudiu. Využívání informačních systémů pro vzdělávací organizace, cloudové řešení vs klasické systémy, data mining.
9. Praktické využití nových technologií při digitalizaci II IT a tvořivost, inovativní projekty, platformy Lego robotics, Appinventor, obsah výuky IT
10. Praktické využití nových technologií při digitalizaci III Nová média, internet, sociální sítě, cloudové služby, informační systémy. Atraktivita vzdělávací organizace.
11. Kyberbezpečnost Bezpečnost v digitálním světě. Úvod do Kryptografie. Úskalí spravování dat. Zákon o kybernetické bezpečnosti a GDPR, jejich dopady na vzdělávací organizace.
12. Nové trendy v digitalizaci Aplikace IT (mobilní aplikace, BYOD, e-learningové trendy, gamifikace, IoT, smart technology, 3D tisk aj.) Poslední úprava: Kursch Martin, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2020)
|