|
|
|
||
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky komunikace s důrazem na komunikaci interkulturní. Soudobé evropské integrační procesy s sebou přinášejí změny, které musí nalézat svůj odraz i ve výchovně vzdělávacím procesu. Posluchači se proto seznamují se základními principy fungování interkulturní komunikace, a to i na základě analýzy textů s příklady interkulturních komunikačních situací. Obsah kurzu tvoří témata: Vzájemný vztah jazyka a kultury. Pojem komunikace a interkulturní komunikace. Verbální a neverbální komunikace. Problémy v interkulturní komunikaci a možné strategie jejich překonávání. Kulturní standardy a stereotypy. Tabu-témata.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (11.01.2025)
|
|
||
Studující: - chápe zásadní roviny vzájemného vztahu jazyka a kultury potřebné pro úspěšnou interkulturní komunikaci, - dokáže aplikovat znalosti těchto rovin v běžné, školní a interkulturní komunikaci. Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (11.01.2025)
|
|
||
- Aktivní účast na semináři (docházka 80 %) - Prezentace vybraného tématu - Plnění průběžných úkolů Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (11.01.2025)
|
|
||
BEDNAREK, Adam. Interdisciplinary perspectives in cross-cultural communication. München: LINCOM Europa, 2012. LINCOM studies in pragmatics. ISBN 978-3-86288-276-2. BOUZEK, Jan. Jak se domluvit s jinými? úvod do mezikulturní komunikace. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-043-0. KOSTKOVÁ, Klára. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6035-7. LUSTIG, Myron. W., KOESTER, Jolene. Intercultural competence: interpersonal communication across cultures. Sixth edition. Boston: Allyn & Bacon, 2010. ISBN 978-0-205-59575-4. NEUNER, Gerhard, BYRAM, Michael. Intercultural competence. Strasbourg: Council of Europe, c2003. Language policies. ISBN 92-871-5170-9. MORGENSTERNOVÁ, Monika, ŠULOVÁ, Lenka, SCHOLL, Lucie. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011. ISBN 978-80-7357-678-3. HERINGER, Hans-Jürgen. Interkulturelle Kommunikation. Tübingen: A. Francke Verlag, 2004. ISBN 978-3825225506. PEASE, Allan, PEASE, Barbara. Der tote Fisch in der Hand und andere Geheimnisse der Körpersprache. Ulm: Ullstein, 2003. ISBN 978-3548363936. PRůCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6. TRAD, Ahmed-Rafik. Tabuthemen in der interkulturellen Kommunikation. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, 2001. ISBN 978-3631388099. ERLL, Astrid, GYMNICH, Marion. Interkulturelle Kompetenzen. Erfolgreich kommunizieren zwischen den Kulturen. Stuttgart: Klett Lerntraining, 2013. ISBN 978-3-12-940012-8. NEČASOVÁ, Pavla. Jazyk, kultura a komunikace. Praha: PedF UK, 2024. ISBN. Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (11.01.2025)
|
|
||
1 Vzájemný vztah jazyka a kultury 1.1 Interkulturní učení odrážející vztah etnika, jazyka a kultury 2 Komunikace a interkulturní komunikace 2.1 Pojem komunikace a interkulturní komunikace 2.2 Lingvistická, psychologická a sociologická podmíněnost interkulturní komunikace 2.3 Principy teorie nenásilné komunikace 2.4 Využití teorie nenásilné komunikace pro rozvoj interkulturní komunikační kompetence 3 Verbální a neverbální komunikace 3.1 Prostředky verbální komunikace 3.2 Prostředky neverbální komunikace 4 Kulturní standardy a stereotypy 4.1 Interkulturní kompetence 4.2 Stereotypy a předsudky 5 Tabu v komunikaci 5.1 Co je tabu? 5.2 Tabu v komunikaci Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
x Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Studující: - definuje pojmy komunikace, interkulturní komunikace a interkulturní učení, - uvede faktory lingvistické, psychologické a sociologické podmíněnosti interkulturní komunikace, - chrakterizuje principy teorie nenásilné komunikace, a to i ve vztahu k interkulturní komunikaci, - popíše prvky verbální a neverbální komunikace včetně jejich významu v interkulturní komunikaci, - predikuje možné problémy v interkulturní komunikaci a uvede vhodné strategie k jejich překonávání, - definuje pojmy kulturní standardy, stereotypy a předsudky, - uvede příklady národnostních stereotypů typických pro vybrané jazykové oblasti a vhodné postupy pro jejich rozkrývání, - definuje tabu-témata a uvede příklady ve vztahu k vybraným jazykovým oblastem, - aplikuje získané vědomosti o vztahu jazyka, kultury a komunikace v edukačních situacích v rámci studovaného oboru. Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
|