PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Poradenské služby ve školství - OPBY4P053C
Anglický název: Advisory services in education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 5
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 20 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBY4P042A
Anotace -
Předmět uvádí studenty do problematiky poskytování poradenských služeb ve školství. Seznamuje se současným systémem pedagogicko-psychologického poradenství, ve shodě s aktuální legislativou konkretizuje kompetence poradenských pracovníků školního poradenského pracoviště, resp. školského poradenského zařízení. Motivuje k cílené spolupráci učitele s ostatními odborníky působícími při výchově a vzdělávání dětí, žáků a studentů.
Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je poskytnout studentům informace o současném poradenském systému, seznámit je s postupy, které jsou aktuálně využívány v poradenské praxi.

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Očekávaná zátěž studenta 5 kreditů x 25 = 125 hod., z toho účast na výuce 24 hod., příprava na přednášky/semináře, studium literatury, příprava práce materiálového typu, příprava na ukončení kurzu 101 hod.

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. (2005). Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. (2002). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF.

HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. (2003). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., VALENTOVÁ, L. (2002). Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF.

KNOTOVÁ, D. a kol. (2014). Školní poradenství. Praha: Grada.

MATĚJČEK, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál.

VÁGNEROVÁ, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum.

ZELINKOVÁ, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (02.10.2019)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky k zápočtu:

aktivní účast na setkáních a závěrečném kolokviu, práce materiálového typu.

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus

Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, legislativní ukotvení, etické aspekty poradenské práce.

Úkoly, kompetence a standardy školního poradenského pracoviště.

Úkoly, kompetence a standardy pedagogicko-psychologické poradny.

Úkoly, kompetence a standardy speciálně-pedagogického centra.

Charakteristika vybraných metod, specifických diagnostických situací, závěrů, doporučení, podpůrných opatření.

Ilustrace vybraných psychologických a speciálně-pedagogických testů.

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • popíše cíle a aktuální úkoly poradenského systému
  • vysvětlí pojem diagnostika a vymezí ho podle různých hledisek, popíše diagnostický proces
  • vymezí dle legislativy ŠPZ, představí úkoly, cíle a standardní činnosti PPP, SPC
  • popíše funkci ŠPP a jeho roli v systému poradenských služeb, představí složení ŠPP v základní a rozšířené variantě
  • analyzuje kazuistiku žáka
  • zdůvodní vhodné využití diagnostických metod
Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK