|
|
|
||
Hra na nástroj a Interpretační seminář.
Hra na nástroj
Vytvoření uceleného pohledu na individuální technické a interpretační možnosti studenta, doplnění a zlepšení jednotlivých aspektů studiem skladeb evropské klasické hudby i hudby soudobé. Vybudování všestranného repertoárového zázemí pro budoucí pedagogické a sociální uplatnění odbornosti.
Prezentace cca 30 minutového připraveného programu.
Interpretační seminář je komplexní tvůrčí dílnou, jež se koná současně pro všechny studenty bakalářského i magisterského studijního programu Hudební výchova - Hra na nástroj. Jde o jednu ze základních součástí celého programu a je určena pro celý průběh studia.
Cíle předmětu lze shrnout do tří základních oblastí:
1) Ověření interpretačních dovedností, schopností a možností prostřednictvím vystoupení před publikem.
2) Hodnocení a rozbor výkonů, zde se předpokládá vůdčí role studentů vyšších ročníků.
3) Poznávání významných interpretačních a pedagogických osobností minulosti i současnosti a uchopení podstaty hudebního sdělení.
Major Instrument and Repertoir Creation
The evaluation of a comprehensive view of individual technical and interpretive possibilities of the student according to the achieved results. The correction of the year-round individual study plan. Studying other compositions in order to create a repertoire base that will be important in future pedagogical and artistic professional application.
The presentation of a 25-minute prepared program.
The interpretive seminar is a comprehensive creating workshop and takes place simultaneously for all years of the bachelor's and subsequent master's program Musical Education - Playing an Instrument. It is one of the fundamental aspects of the whole program, therefore it is designed for a full 6 semesters of bachelor's and 4 semesters of master's studies.
The objectives of the program can be summarized in three basic areas:
1) The verification of ones own interpretive skills, capabilities and possibilities, through performances infront of an audience.
2) The evaluation and analysis of lectures. Here, senior students are expected to take a leading role.
3) Getting to know important interpretive and pedagogical personalities of the past and present, and grasping the essence of the musical message.
Poslední úprava: Gregor Vít, doc. PhDr. MgA., Ph.D. (14.10.2020)
|
|
||
Vytvoření uceleného pohledu na individuální technické a interpretační možnosti studenta, doplnění a zkvalitňování jednotlivých aspektů studiem repertoáru evropské klasické hudby i hudby soudobé. Plán vybudování všestranného repertoárového zázemí pro budoucí pedagogické, umělecké a sociální uplatnění odbornosti. Tvorba projektů individuálních studijních plánů.
Poslední úprava: Gregor Vít, doc. PhDr. MgA., Ph.D. (01.02.2022)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky - 60 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení - 120 minut Samostudium literatury (za semestr) - 4 hodiny Práce se studijními materiály (za semestr) - 12 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) - 12 hodin Poslední úprava: Gregor Vít, doc. PhDr. MgA., Ph.D. (01.02.2022)
|
|
||
Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století. Notový materiál. Audionahrávky a videonahrávky. Music sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries. Music material. Audio recordings and videos. BRENDEL, A. Abeceda klavíristy. Praha: Volvox Globator, 2018. PALMIERI, R. Encyclopedia of the Piano. New York, London: Garland Publishing, 1996. SÝKORA, V. J. Dějiny klavírního umění. Praha: Panton, 1973. PODHRADSKÁ, V., SKLADANÝ, J. Dejiny a literatura husli a violy. Bratislava: Vysoká škola múzických umění, 1988. SKOKAN, F. Svět houslí. Praha: SHV 1965 NEJGAUZ, G. O umění klavírní hry. Praha : SPN, 1983. BRENDEL, A. Music. Sence and Nonsence – Collected Essays and Lectures. Robson Press : London, 2015. NEUHAUS, H. The Art of Piano Playing. Kahn & Averill : London, 2016. COOKE, J. F. Great Pianists on Piano Playing. Dover Publications, Inc., Mineola : New York, 1999. ROTH, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles : California Classics Book 1997. BELL, J., REPIN V., HAHN, H. Violin Virtuosos (Strings Backstage). Richmond: String Letter Publishing, 2000. EHNES, J. Homage [CD/DVD]. (James Ehnes Plays the Fulton Collection of Violins and Violas). Onyx Classics 2009.
Poslední úprava: Gregor Vít, doc. PhDr. MgA., Ph.D. (01.02.2022)
|
|
||
Sólový program v rozsahu 25-30 minut ze skladeb nastudovaných během dvou semestrů. Zastoupena jsou období baroka, klasicismu, romantismu. Komisionální přehrávka s následným rozborem a dikusí. Poslední úprava: Gregor Vít, doc. PhDr. MgA., Ph.D. (01.02.2022)
|
|
||
Interpretační seminář - komunikace probíhá v otevřené atmosféře, všichni účastníci jsou si vědomi faktu exaktní neměřitelnosti uměleckých disciplín. Trvalou snahou vyučujícího je přibližování a poznávání podstatných složek (markantů) notového zápisu a možností kreativní práce s nimi na všech stupních vývoje. V návaznosti na to přichází diskuse o názorech na hudební obsah reprodukovaných skladeb a vhodné volbě technických prostředků k jeho realizaci. Vedle toho je třeba mít stále na paměti didaktickou složku celého procesu, ujasňování principů formování osobnosti mladého interpreta i pedagoga, rozlišení profesionální stránky výkonu od osobnostního vkladu (nadto i jejich vzájemnou interakci). Důležitým prvkem je také seznamování se s různými typy interpretů s důrazem na individuální přístup k jednotlivým žákům v pedagogické praxi. Poslední úprava: Gregor Vít, doc. PhDr. MgA., Ph.D. (01.02.2022)
|
|
||
Studující interpretuje program v rozsahu 25-30 minut. Studující dovede popsat interpretační problémy svého repertoáru z pedagogického hlediska. Studující dokáže obhájit své pojetí interpretace. Studující ohodnotí výkony svých kolegů i výkony jiných interpretů. Poslední úprava: Gregor Vít, doc. PhDr. MgA., Ph.D. (17.09.2024)
|