|
|
|
||
Obsahem předmětu je Hra na nástroj a Interpretační seminář.
Hra na nástroj -
Vytvoření uceleného pohledu na individuální technické a interpretační možnosti studenta, doplnění a zlepšení jednotlivých aspektů studiem skladeb evropské klasické hudby i hudby soudobé. Vybudování všestranného repertoárového zázemí pro budoucí pedagogické a sociální uplatnění odbornosti. Tvorba projektů individuálních studijních plánů.
Sestavení dvousemestrálního individuálního studijního plánu. Řešení technické a interpretační problematiky se zdůrazněním metodického postupu na různých úrovních. Zakončení předmětu - prezentace cca 15 minutového připraveného programu, který obsahuje výběr kompozic z individuálního studijního plánu. Vše s následným rozborem a diskusí.
Interpretační seminář -
Veřejná prezentace rozpracovaného, studovaného nástrojového repertoáru. Přijetí kritiky a její zpracování. Posílení schopnosti nezkonfliktní komunikace. Prezentace vlastní tvůrčí práce, prosazení, obhajoba vlastních názorů, ale i respektování odlišných. Budování schopnosti pozitivní motivace sebe i ostatních, posilování spolupráce a podpory, potlačování negativní kompetitivnosti. Psychologická a etická problematika sebeprezentace.
The content of the course is both Major Instrument and Repertoire Creation, and Interpretation Class
Major Instrument and Repertoire Creation -
Creation of a comprehensive view of the student's individual technical and interpretive possibilities according to the achieved results, supplementation and improvement of individual aspects by studying compositions of European classical music and contemporary music. Building a comprehensive repertoire background for the future pedagogical and social application of expertise. Creation of projects of individual study plans. Compilation of a two-semester individual study plan. Solution of technical and interpretive issues with emphasis on the methodological approach at various levels. Studying numerous instructive compositions related to the main repertoire plan. Presentation of partial fulfillment of an individual study plan at interpretation seminars, at faculty concerts, at interpretation competitions of pedagogical faculties.
Interpretation Class -
Public presentation of the developed, studied instrumental repertoire. Acceptance of criticism and its processing. Strengthening the ability of non-conflict communication. Presentation of own creative work, promotion, defense of own opinions, but also respecting different ones. Building the ability to positively motivate oneself and others, strengthening cooperation and support, suppressing negative competitiveness. Psychological and ethical issues of self-presentation.
Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (16.10.2020)
|
|
||
Studující si v rámci uceleného pohledu na své individuální technické a interpretační doplňuje a zkvalitňuje jednotlivé aspekty studiem repertoáru evropské klasické hudby i hudby soudobé. Studující pracuje na vybudování všestranného repertoárového zázemí pro budoucí pedagogické, umělecké a sociální uplatnění odbornosti. Studující spolu s pedagogem sestavuje individuální studijní plán v souladu s dlouhodobým projektem svého interpretačního a uměleckého rozvoje..
Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (19.09.2024)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky - 60 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení - 120 minut Samostudium literatury (za semestr) - 4 hodiny Práce se studijními materiály (za semestr) - 12 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) - 12 hodin Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (09.09.2021)
|
|
||
Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století. Notový materiál. Audionahrávky a videonahrávky. Music sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries. Music material. Audio recordings and videos. BRENDEL, A. Abeceda klavíristy. Praha: Volvox Globator, 2018. PALMIERI, R. Encyclopedia of the Piano. New York, London: Garland Publishing, 1996. SÝKORA, V. J. Dějiny klavírního umění. Praha: Panton, 1973. PODHRADSKÁ, V., SKLADANÝ, J. Dejiny a literatura husli a violy. Bratislava: Vysoká škola múzických umění, 1988. SKOKAN, F. Svět houslí. Praha: SHV 1965 NEJGAUZ, G. O umění klavírní hry. Praha : SPN, 1983. BRENDEL, A. Music. Sence and Nonsence – Collected Essays and Lectures. Robson Press : London, 2015. NEUHAUS, H. The Art of Piano Playing. Kahn & Averill : London, 2016. COOKE, J. F. Great Pianists on Piano Playing. Dover Publications, Inc., Mineola : New York, 1999. ROTH, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles : California Classics Book 1997. BELL, J., REPIN V., HAHN, H. Violin Virtuosos (Strings Backstage). Richmond: String Letter Publishing, 2000. EHNES, J. Homage [CD/DVD]. (James Ehnes Plays the Fulton Collection of Violins and Violas). Onyx Classics 2009.
Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (16.10.2020)
|
|
||
Klasifikovaný zápočet udělován na základě prezentace cca 15 minutového připraveného programu, který obsahuje ve specializaci klavír volně sestavenou část individuálního studijního plánu (např. etuda, Preludium a fuga z Temperovaného klavíru J. S. Bacha, jedna věta z klasické sonáty nebo přednesová skladba), ve specializaci housle stupnice tří- nebo čtyřoktávové, rozložené akordy, dvojhmatové stupnice, dvě etudy, J. S. Bach (alespoň jedna část), koncert (minimálně jedna část).Vše formou veřejné přehrávky s následným rozborem a diskusí. Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (09.09.2021)
|
|
||
Interpretační seminář - komunikace probíhá v otevřené atmosféře, všichni účastníci jsou si vědomi faktu exaktní neměřitelnosti uměleckých disciplín. Trvalou snahou vyučujícího je přibližování a poznávání podstatných složek (markantů) notového zápisu a možností kreativní práce s nimi na všech stupních vývoje. V návaznosti na to přichází diskuse o názorech na hudební obsah reprodukovaných skladeb a vhodné volbě technických prostředků k jeho realizaci. Vedle toho je třeba mít stále na paměti didaktickou složku celého procesu, ujasňování principů formování osobnosti mladého interpreta i pedagoga, rozlišení profesionální stránky výkonu od osobnostního vkladu (nadto i jejich vzájemnou interakci). Důležitým prvkem je také seznamování se s různými typy interpretů s důrazem na individuální přístup k jednotlivým žákům v pedagogické praxi. Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (10.09.2021)
|
|
||
Studující vytváří spolu s pedagogem individuální studiní plán. Studující pracuje na zvyšování úrovně své technické vybavenosti. Studující si buduje svůj interpretační a umělecký profil. Studující si pozvolna osvojuje principy, které posléze uplatní ve své pedagogické práci. Student připravuje repertoár pro své vystoupení na konci semestru. Studující se učí způsobu zdůvodnění svého interpretačního pojetí. Studující poznává zákonitosti interpretace děl jednotlivých slohových období. Studující obhájí svou volbu repertoáru v souladu se svým osobnostním zaměřením. Student ověřuje připravenost svého repertoáru veřejným vystoupením. Studující si osvojuje zákonitosti a možnosti veřejného vystupování. Studující konzultuje problematiku, která vyplývá ze studia klavírních partů komorní hudby. Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (19.09.2024)
|