PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální nástrojová příprava I - OPBS4H012A
Anglický název: Special Instrumental Preparation I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 18 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D.
Mgr. Pavel Šváb
Je prerekvizitou pro: OPBS4H022A
Anotace -
Cílem předmětu je vybavit studenta sbormistrovství specifickými instrumentálními dovednosti potřebnými pro hru sborovým partitur, které jsou odlišné od hry klavírní literatury (např. čtení více notových osnov najednou, oktávová transpozice tenorových partů apod.). Dále se jedná o akordickou hru na kytaru, která je dobře využitelná v umělecko-pedagogické praxi - akordy a obvyklé rytmické figury. Důraz je kladen na sluchovou představu. Výběr skladeb se řídí stupněm obtížnosti s přihlédnutím k technické vyspělosti studenta od jednodušších ke složitějším.
Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (18.12.2023)
Cíl předmětu

Orientovat se ve tří- a čtyřhlasé sborové partituře.

Během semestru v rámci příprav na hodiny po pravidelných konzultacích s vyučujícím nastudovat 8 ženských, smíšených a mužských sbor

Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Deskriptory
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (18.12.2023)
Podmínky zakončení předmětu
  • maximálně 3 absence
  • připravenost na jednotlivé hodiny

 

PŘEHRÁVKA KE ZKOUŠCE

Student si vybere 20 libovolných skladeb dle níže uvedených kritérií. Na přehrávku přinese seznam skladeb, vyučující si namátkou některé skladby vybere k přehrání.

 

Kritéria:

10 smíšených sborů

7 ženských (dětských) sborů

3 mužské sbory

 

  • je-li skladba delší než 2 strany, pak se každé další 2 strany počítají jako další skladba (např. čtyřstránková skladba se tedy počítá za dvě)
  • vybrané partitury nemusí být na hranici hratelnosti studenta, ale musí korespondovat s úrovní technických dovedností studenta (mezi jednoduššími skladby se musí objevit i obtížnější)
  • skladby se nesmí opakovat z předchozího semestru
  • do repertoáru nesmějí být zařazeny skladby, které student hraje při výuce
Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (04.01.2024)
Literatura

Eben, P.: Hra partitur a a klavírních výtahů, Praha 1990

Modr, A.: Hudební nástroje, Supraphon, Praha 1982

Mattheson, J.: Grosse Generalbass Schule, Hamburk 1731

Heinichen, J. D.: Der Generalbass in der Composition, Dresden 1728

Partitury, příp. klavírní výtahy různých slohových období.

JIRMAL, J. Škola hry na kytaru pro začátečníky. 3. vyd. Praha : Editio Bärenreiter Praha, 2000, 115 s. ISMN M-2601-0063-3.

KÖHLER, J. Umění kytarové hry. Praha : Panton,1984. 303 s.

KOTÍK, J. První lekce na kytaru. Praha : Editio Supraphon, 1984. 70 s.

PECHÁČEK, S. Kytarové doprovody lidových písní. Praha : H&H, 1992. 221 str. ISBN 80-85467-23-2.

URBAN, Š. Přípravná škola hry na kytaru. Praha : Supraphon, 1983. 84 s.

URBAN, Š. Na kytaru bez not. Praha : Panton, 1969. 32 s.

Literatura pro výuku začátečníků:
Ctibor Süsser  -  Cvičení a skladby pro začátečníky – výběr skladeb
Jiří Jirmal – Škola hry na kytaru pro začátečníky – výběr skladeb

Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (18.12.2023)
Studijní opory

-

Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (23.01.2020)
Výsledky učení

Na partiturách dětských, ženských, smíšených a mužských sborů:

  • Vysvětlit rozdíl mezi hraním sborové partitury a koncertní skladby.
  • Identifikovat dle notového zápisu typ sboru.
  • Určit specifika notového zápisu pro jednotlivé typy sborů.
  • Rozhodnout, kterou rukou je výhodnější hrát konkrétní pěvecké hlasy.
  • Analyzovat hudebně výrazové prostředky sborové partitury.
  • Zdůvodnit, které hudebně vyjadřovací prostředky při hře sborových partitur zvlášť sledujeme.
  • Stanovit priority hudebně výrazových prostředků při redukci hlasů ve vícehlasých skladbách.
  • Rozlišit, které hlasy lze při hraní partitury vypustit, aniž by došlo ke změně vyznění skladby. U sporných míst zvážit výhody a nevýhody jednotlivých řešení.
Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK