|
|
|
||
Předmět uvádí studenty do problematiky vokálního dirigování. Dirigování a jeho význam. Dirigování jako nonverbální komunikace. Dirigent sborového tělesa a orchestrální dirigent. Obsahem předmětu je osvojení základní gestiky: taktovací schémata, závěry, dělené gesto, přípravné gesto a nástup. Vytváření a upevňování základních taktovacích dovedností a jejich praktické uplatnění při sborovém provedení písňového materiálu. Základním studijním materiálem jsou české, moravské a slovenské lidové písně a snadné sborové skladby.
Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (04.01.2024)
|
|
||||||||||
Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (04.01.2024)
|
|
||
Aktivní účast v seminářích, max. 3 absence. Teoretický výklad zadané taktovací problematiky a její praktická aplikace na studovaném repertoáru. Profil vybrané dirigentské nebo sbormistrovské osobnosti. Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (04.01.2024)
|
|
||
AIM, V. B. Zpíváme I. Taktovací technika. Praha : Orbis, 1952 BROŽ,J; KAŇÁK, Z. Základy dirigování. Praha: Panton, 1982. ISBN 35-056-82. KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru - I/1. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-556-6 PECHÁČEK, S. Základy taktování. Praha : PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-137-0. PIMMER, H. Kleine praktische Chorfibel für Chorleiter und Chorsänger. München: Akademischer Verlag, 1994. ISBN 3-929115-41-7. SCHULLER, G.The compleat conductor. New York: Oxford University Press, 1997. ISBN 0-19-506377-5. SVOBODA, J. Učebnice dirigování a sborového umění pro pěvecké soubory. Praha : SNKLHU, 1956. Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (04.01.2024)
|
|
||
1. Význam taktování, postoj, přípravné gesto, schéma 2/4, 3/4, 4/4, 5/4, 6/4 2. Základní taktovací schémata v legatovém a staccatovém provedení, práce s dynamikou. 3. Procvičování základních taktovacích schémat a závěrů, střídání taktů. 4. Druhy korun a jejich realizace. 5. Poddělené gesto. 6. Taktovací schémata složených taktů. 7. Recitativní dirigování. 8. Nástupy na hlavních a polovičních dobách. 9. Práce s tempem, riterando, accelerando, subita, una battuta, alla breve 10. Funkce levé ruky, diferenciace. 11. Dynamika, subita, crescendo, decrescendo Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (04.01.2024)
|
|
||
- Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (24.01.2020)
|
|
||
Student - pojme dirigování jako nonverbální komunikaci - dokáže zformulovat teoretické a praktické složky dirigentské profese - si osvojí základní dirigentskou gestiku: taktovací schémata, přípravné gesto a nástup, závěry, dělené gesto - aplikuje dovednosti udání nástupu na všech dobách v taktu, určování procesu accelerando a ritardando, piu a meno mosso, crescendo a decrescendo, subito forte a piano - na studijním materiálu snadných sborových skladeb využívá gestické sdělení o průběhu tempa, dynamiky a výrazu probíhající hudby - ztvární studované vokální partitury na klavír v potřebném tempu a s hudebním prožitkem Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (10.09.2024)
|