|
|
|
||
Cílem předmětu je studenty a studentky seznámit s teorií kulturních modelů jako jedním z nejvýraznějších současných směrů v psychologické antropologii. Předmět je postaven na koncepcích idealizovaných kulturních modelů G. Lakoffa, kulturních modelů Bradda Shorea a kognitivní teorie kulturního významu Claudie Strauss a Naomi Quinn. V semináři je pozornost věnována rozboru původních výzkumných textů k otázkám kulturních modelů. Mimo jiné bude v předmětu ukázána aplikace kulturních modelů na specifický případ vzdělávání Romů. Z pozic kognitivní antropologie bude diskutován problém segregace romských žáků v rámci vzdělávacího systému majority. Příčina spočívá v krizi důvěry - v procesu distanciace Romů, který jednak ovlivňuje priority, na něž Romové při socializaci svých dětí kladou důraz, jednak staví bariéry v komunikaci mezi romskou rodinou a školou. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován následujících tematických bloků: 1. Psychologická antropologie, kognitivní antropologie, 2. Koncepce kulturních modelů G. Lakoffa, 3. Koncepce kulturních moelů B. Shorea, 4. C. Strauss a N. Quinn, 5. Integrace teoretických přístupů a jejich aplikace na případ vzdělávání Romů, 6. Aplikace kulturních modelů do mimo-romských kontextů. Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (15.09.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je studenty a studentky seznámit s teorií kulturních modelů jako jedním z nejvýraznějších současných směrů v psychologické antropologii. Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (15.09.2021)
|
|
||
Případná distanční výuka bude vedena prostřednictvím kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10546 Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (15.09.2021)
|
|
||
Podmínkou ukončení předmětu je vypracování a prezentace referátu, docházka (tolerance jedné absence). Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (30.01.2020)
|
|
||
LAKOFF, George. Women, Fire, and Dangerous Things. What Categories Reveal about the Mind. Chicago: University of Chicago Press, 1990. ISBN 0-226-46804-6. SHORE, Bradd. Culture in Mind: Cognition, Culture, and the Problem of Meaning. Oxford: Oxford University Press, 1998. ISBN 0195126629. STRAUSS, Claudia a QUINN, Naomi. A cognitive theory of cultural meaning. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. ISBN 0-521-59409-X. D' ANDRADE, Roy a STRAUSS Claudia. (Eds). Human motives and cultural models. Cambridge: Cambridge Universty Press, 1994. ISBN 0-521-423-38-4. HOLLAND, Dorothy; QUINN, Naomi (Eds.). Cultural models of language and thought. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. ISBN 0-521-31168-3. LINDHOLM, Charles. Culture and Identity. The history, Theory and Practice of Psychological Anthropology. Oxford: Oneworld Publications, 2007. ISBN 978-1-85168-528-8 SOUKUP, Václav. Dějiny antropologie: encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleoantropologie, sociální a kulturní antropologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0337-3. SHWEDER, Richard. A. a LE VINE, Robert A. (Eds.) Culture Theory. Essays on Mind, Self and Emotion. Cambridge: Harvard University, 1985. ISBN: 9780521318310. SPERBER, Dan. Explaining culture: a naturalistic approach. Oxford: Blackwell, 1996. ISBN 0631200444. Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (31.01.2020)
|
|
||
1. Kulturní modely a kognitivní antropologie. Problém analogického myšlení. Objektivismus x zkušenostní realismus. 2. Teorie prototypů, mysl jako procesor a limity klasické kategorizace. Wittgenstein a Austin. 3. Systematizace pozorování prototypických jevů: dílo Eleanor Roschové. 4. Hierarchie a prototypické jevy - problém bázové úrovně. Roger Brown a Brent Berlin. 5. Bázové kategorie a interakční vlastnosti. 6. Idealizované kognitivní modely jako zdroj prototypových jevů. Jednoduché IKM a svazkové IKM. 7. Metonymické IKM, metonymické zdroje prototypových jevů a radiální struktury. 8. Vybrané typy metonymických modelů: stereotypy, typické příklady, ideály, vzory, generátory, vyčnívající případy. 9. Radiální kategorie a shrnutí IKM. 10. Kulturní modely a individuum, učení a sdílení IKM. Individualita, idiosynkracie a kolektivita. 11. Kulturní modely podle Bradd Shorea - Lingvistické a nelingvistické KM 12. Kulturní modely a kultura. Teorie distribuce kulturních modelů. Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (15.09.2021)
|