PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Efektivní komunikace citlivých témat v přípravě budoucího pedagoga - OPBK2K009C
Anglický název: Effective communication of sensitive topics in the preparation of the future teacher
Zajišťuje: Děkanát (41-DEKAN)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Anotace
Volitelný předmět je určen studentům se specifickými potřebami, kteří mají obtíže se zvládáním studijních nároků. V případě zájmu se předmětu mohou zúčastnit též studenti, kteří mají se studiem obtíže, avšak formálně registrováni nejsou. V rámci kurzu se studenti seznámí se zákonitostmi organizace času, s možnostmi efektivní přípravy na hodiny a na zkoušky (včetně obhajoby a SZZ), zaměříme se na prozkoumání potenciálu různých metod, které pomáhají eliminovat stres a zátěž, a to jak na úrovni osobnostní, tak individuální. Studenti si budou moci vyzkoušet řadu užitečných technik, ze kterých si každý bude moci dle své preference vybrat takové, které jsou ideální právě pro něj. Tyto techniky pak může praktikovat nejen v rámci studia, ale také v běžném životě. Kromě přednáškových prvků budou zařazovány aktivity, které přispívají reflektivní formou k dalšímu rozvoji osobnosti studenta na vysoké škole. Výuka bude rozvržena do 8 bloků po 3 hodinách.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (27.01.2025)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je vybavit účastníky schopnostmi a dovednostmi pro úspěšné zvládání studijních povinností, maximalizaci potenciálu využití vlastních kompenzačních mechanismů a posílení kompetencí ke zvládání zátěžových situací.

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (27.01.2025)
Deskriptory

Předmět má 3 kredity, dle ECTS se jedná o studijní zátěž ve výši min. 75 hodin.

  • Výuka - 24 hodin (bude zajišťována blokově) - 12 hodin přednášky, 12 hodin semináře
  • Příprava na semináře, skupinové aktivity mimo výuku - 24 hodin
  • Samostudium 20 hodin
  • Reflexe aktivit na semináři - zápočtová práce 7 hodiny

V případě distanční výuky se bude pracovat prostřednictvím platformy Zoom, bude k dispozici Moodle se studijními oporami.

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (27.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

K úspěšnému absolvování předmětu se od studentů očekává aktivní účast na setkáních, práce na průběžných úkolech a vypracování závěrečné písemné reflexe.

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (27.01.2025)
Literatura

GRUBER, David. Prokrastinace – odklad, který mrzí. Gruber-TDP, 2013.

Jak napsat závěrečnou vysokoškolskou práci. Dostupné z: https://www.studentpoint.cz/jak-napsat-zaverecnou-vysokoskolskou-praci/.

LUDWIG, Petr. Konec prokrastinace: Jak přestat odkládat a začít žít naplno. Brno: Jan Melvil Publishing, 2013.

Nešpor, Karel. Přirozené způsoby zvládání stresu. Praha: Raabe, 2019.

PedInfo. Jak se zorientovat ve studiu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, 2021/2022. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedinfo/

Rady pro prváky - Jak efektivně zvládnout vš studium. Dostupné z: https://www.vejska.cz/clanky/53431.

SpecInfo. I. Nástup do studia – praktické informace pro studenty se speciálními potřebami. Dostupné z: https://pedf.cuni.cz/PEDF-260.html.

ŠPOK, Dalibor. Zatočte s prokrastinací [seriál]. In: Psychologie.cz [online]. Dostupné z: https://psychologie.cz/zatocte-s-prokrastinaci/

 

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (27.01.2025)
Sylabus

    Wellbeing - co to je a jak jej dosahovat?  

    Jak si stanovit cíle a neprokrastinovat – jak se vyhnout stresu z vyhýbání se povinnostem

    Atomové návyky a další tipy pro spokojenost v osobním i pracovním životě

    Styly učení a techniky pro efektivní učení

    Jak se připravit na zpracování závěrečné práce

    Jak si efektivně vést si poznámky, procvičování pracovní a dlouhodobé paměti

    Akademické psaní a jeho úskalí

    Relaxační techniky

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (27.01.2025)
Výsledky učení

Studující z ohrožených skupin si osvojí potřebné kompetence pro zvládání zátěžových studijních situací, posílí své schoposti potřebné pro úsěpšné dosahování požadovaných akademický výstupů a seznámi se s možnostmi sebepéče (wellbeing).

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (27.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK