PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Využívání nástrojů AI při vytváření vzdělávacích materiálů přizpůsobených individuálním potřebám žáků - OPBK2K007C
Anglický název: Using AI tools to create learning materials tailored to the individual needs of learners
Zajišťuje: Děkanát (41-DEKAN)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 26 / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Mgr. Igor Červený
Vyučující: Mgr. Igor Červený
Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Anotace -
Kombinace kurzu a praktického workshopu zaměřená na využití jazykových modelů umělé inteligence ve vzdělávání. Společně budeme objevovat a testovat možnosti těchto nástrojů pro tvorbu personalizovaných vzdělávacích materiálů. Účastníci se naučí efektivně formulovat pokyny pro jazykové modely (prompt engineering) a kriticky vyhodnocovat jejich výstupy vzhledem k pedagogickým cílům. Prostřednictvím společné experimentace a sdílení zkušeností vyvineme postupy pro integraci těchto nástrojů do vzdělávacího procesu s důrazem na přizpůsobení výukových materiálů individuálním potřebám žáků. Předmět nevyžaduje předchozí technické znalosti.
Poslední úprava: Červený Igor, Mgr. (21.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu
  • průběžná příprava, 

  • aktivní účast na seminářích

  • plnění zadaných úkolů, vkládání do Moodle (dle domluveného termínu), reflexe na seminářích

Poslední úprava: Červený Igor, Mgr. (21.02.2025)
Literatura

Online zdroje:

https://openai.com/index/teaching-with-ai/

https://teachingwithchatgpt.org.uk/

https://resobscura.substack.com/

 

Video kurzy:

https://www.youtube.com/@3blue1brown/courses

 

Vzdělávací portály:

https://aidetem.cz/

 

Poslední úprava: Červený Igor, Mgr. (21.02.2025)
Metody výuky

Přednášky, semináře. 

Přednášky jsou realizovány jednou za týden po 2 hodinách, semináře obdobně. (dvě po sobě navazující skupiny)

Přednášky budou doplněny online materiály (videa, prezentace) - viz Moodle. 

Na semináře se budou studenti připravovat, budou zpracovávat dílčí úkoly. 

 

Poslední úprava: Červený Igor, Mgr. (21.02.2025)
Sylabus

06. 03. 2025 (180 minut)

Úvod do AI ve vzdělávání + Základy LLM a prompt engineeringu

  • AI ve vzdělávání a personalizace

    • Co je umělá inteligence a jak může podporovat personalizované učení

    • Typy AI nástrojů pro vzdělávání (jazykové modely, doporučovací systémy apod.)

    • Ukázky reálných scénářů využití (na ZŠ, SŠ, VŠ, vzdělávání dospělých)

  • Základy jazykových modelů (LLM)

    • Principy fungování velkých jazykových modelů a jejich možnosti/omezení

    • Zero-shot a few-shot prompting: co to znamená a jak s tím pracovat

  • Úvod do prompt engineeringu

    • Proč je formulace vstupů do LLM klíčová pro kvalitní výstup

    • Praktické vyzkoušení jednoduchých promptů na konkrétních příkladech

  • Diskuse a sdílení zkušeností

    • Jak vyhodnocovat výstupy AI z pohledu učitele (relevance, přesnost, etika)

20. 03. 2025 (180 minut)

Techniky a strategie pokročilého promptingu pro personalizaci

  • Prohloubení prompt engineeringu

    • Chain of Thought, Self-Reflection, ReAct a další pokročilé přístupy

    • Využití kontextu (in-context learning) pro přizpůsobení výstupu potřebám žáků

  • Personalizační strategie v praxi

    • Formulace promptů pro různé skupiny žáků: pokročilí, začátečníci, speciální vzdělávací potřeby

    • Předávání parametrů (věk, jazyk, formát výstupu) do promptu

  • Praktický workshop

    • Tvorba a ladění promptů pro odlišné scénáře a potřeby (předmět, věková skupina, styl učení)

    • Společné hodnocení kvality generovaného obsahu a diskuze nad úskalími

03. 04. 2025 (180 minut)

Analýza žákovských dat a adaptace obsahu s využitím AI

  • Práce s daty o žácích

    • Typy dat pro personalizaci (testy, průběžné hodnocení, zpětná vazba)

    • Zásady etiky a ochrany osobních údajů (GDPR) při použití AI nástrojů

  • AI pro zpracování a vyhodnocování výsledků

    • Propojení LLM s analytickými nástroji (tabulky, LMS, doplňkové skripty)

    • Generování diferencovaných úloh podle výkonu žáků

  • Praktický workshop

    • Ukázka postupů: jak předzpracovat data, jak je vkládat do promptů

    • Návrh adaptivních cvičení pro různé výkonnostní úrovně žáků

17. 04. 2025 (180 minut)

Kritické hodnocení výstupů AI a best practices pro vzdělávací praxi

  • Kritická reflexe výstupů

    • Jak rozpoznat chyby, bias a nedostatky v textech generovaných AI

    • Metody ověřování kvality (faktická správnost, jazyková úroveň, relevance)

  • Osvědčené postupy (best practices)

    • Vhodné nasazení AI ve výuce: kdy (ne)spoléhat na automatizované generování obsahu

    • Zapojení žáků do hodnocení a využívání AI (kritické myšlení, digitální gramotnost)

  • Ukázky a diskuse

    • Společné hodnocení různých AI výstupů z pohledu pedagoga

    • Praktické tipy pro minimalizaci rizik (chybovost, neetický obsah)

15. 05. 2025 (180 minut)

Tvorba komplexních výukových materiálů I

  • Komplexní scénáře a projektový přístup

    • Jak systematicky sestavit ucelenou lekci či tematický blok s využitím AI

    • Příklady dobré praxe: od analýzy potřeb a cílů po evaluaci dopadu

  • Fáze tvorby materiálů

    • Výběr tématu a definice vzdělávacích cílů

    • Prompt engineering pro generování textů, příkladů, aktivit

    • Doplňující nástroje (např. vizuální generátory)

  • Praktický workshop

    • Účastníci zahájí tvorbu vlastního „mini-projektu“ (výukový materiál / sada úloh)

    • Sdílení prvních konceptů a vzájemné inspirace

29. 05. 2025 (180 minut)

Tvorba komplexních výukových materiálů II a příprava na prezentace

  • Prohlubování a finalizace materiálů

    • Testování a revize generovaných podkladů

    • Vhodná struktura materiálu, návaznost aktivit, doplňkové prvky (obrázky, videa)

  • Integrační a prezentační dovednosti

    • Jak materiál představit vedení školy, kolegům, rodičům

    • Možnosti publikace a sdílení: otevřené repozitáře, školní platformy, LMS

  • Praktický workshop

    • Individuální či skupinová konzultace rozpracovaných projektů

    • Ladění detailů a příprava na závěrečnou prezentaci

12. 06. 2025 (zkouškové, 180 minut)

Závěrečné prezentace výstupů

  • Prezentace projektů

    • Účastníci představí své komplexní výukové materiály vytvořené za podpory AI

    • Sdílení metodiky, použitých promptů a zkušeností s úpravami

  • Reflexe a diskuze

    • Společné hodnocení pedagogické hodnoty a kvality materiálů

    • Výzvy a příležitosti do budoucna (další možná integrace AI)

  • Závěr kurzu

    • Shrnutí hlavních přínosů a limitů AI ve vzdělávání

    • Doporučení pro další seberozvoj a kontinuální práci s AI

Poslední úprava: Červený Igor, Mgr. (21.02.2025)
Výsledky učení

Studující vysvětlí základní principy fungování umělé inteligence a generativní AI.

Studující si osvojí, jak efektivně formulovat pokyny pro jazykové modely (prompt engineering).

Studující budou schopni kriticky vyhodnocovat výstupy vzhledem k pedagogickým cílům

Studující budou schopni využít pokročilé techniky prompting, jako je Chain of Thought a ReAcT, k vylepšení výsledků generativní AI.

Studující popíší klíčové bezpečnostní a etické problémy spojené s využíváním AI ve vzdělávání.

Poslední úprava: Červený Igor, Mgr. (21.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK