PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická podpora, pedagogická intervence a vzdělávání žáků se sociokulturním znevýhodněním - OPBK2K006C
Anglický název: Pedagogical support, pedagogical intervention and education of pupils with socio-cultural disadvantages
Zajišťuje: Děkanát (41-DEKAN)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Anotace -
Předmět je zaměřen na problematiku vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Výuka vychází z širokého konceptu sociálního znevýhodnění, který ve vzdělávacím prostředí zahrnuje jakékoli bariéry vznikající ve vzdělávání žáka ze sociálně podmíněných příčin. Pozornost je věnována specifikům vzdělávání a podpůrným opatřením u žáků ze sociálně znevýhodněných lokalit, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků z rodin ohrožených chudobou a žáků z marginalizovaných etnických menšin. Předmět je realizován v projektu Univerzity Karlovy: Podpora Rozvoje Učitelských Kompetencí (PRoUK), registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_019/0008385, viz https://prouk.cz/informace-o-projektu/.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.03.2025)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je seznámit studenty s širokým konceptem sociálního znevýhodněním (zahrnujícím nejen dopady chudoby, ale nedostatečnou vzdělávací podporu žáka v domácím prostředí, jazykové bariéry ad.) a jeho dopady do vzdělávání žáků v předškolním, základním a středním vzdělávání. Studenti v rámci výuky získávají základní přehled o možných podpůrných opatřeních a dalších potenciálních intervencích ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním.    

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2025)
Deskriptory -

Předmět má 3 kredity (ECTS), celková zátěž tedy odpovídá 90 hodinám a je rozdělena následovně:

přímá výuka

  • 12 hodin přenášek
  • 12 hodin cvičení

přípravy a samostatné studium

  • 12 hodin samostatné studium prezentací a dalších materiálů zadaných ve výuce
  • 30 hodin samostatné studium související odborné literatury
  • 24 hodin zpracování zápočtové práce
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu -

Účast na cvičeních (min. 70 %), prezentace zápočtové práce. 

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2025)
Literatura -

FRA – European Union Agency for Fundamental Rights. 2022. Roma in 10 European Countries – Main Resultshttps://fra.europa.eu/cs/publication/2022/roma-survey-findings

Němec, Z. 2020. "Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání": o segregaci romských žáků ve vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/344905707_'Zvednete_ruce_kdo_pujde_do_mist_kde_neciti_uznani'_O_segregaci_romskych_zaku_ve_vzdelavani

Němec, Z. 2024. Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním v mateřské, základní a střední škole. Praha: Národní pedagogický institut České republiky. Dostupné z: https://zapojmevsechny.cz/clanek/994-vychazi-rozsirena-a-aktualizovana-verze-metodiky-k-identifikaci-deti-a-zaku-se-socialnim-znevyhodnenim

NPI – Kolektiv autorů. 2022. Stručný průvodce pro asistenty podporující děti a žáky z Ukrajiny. Praha: Národní pedagogický institut.

Šotolová, E. 2011. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum.

Rada vlády pro záležitosti romské menšiny. 2022. Zpráva o stavu romské menšiny v České republice za rok 2021. Dostupné z: https://vlada.gov.cz/cz/ppov/zalezitosti-romske-komunity/aktuality/zprava-o-stavu-romske-mensiny-v-ceske-republice-za-rok-2021-204244/

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2025)
Sylabus -

Struktura výuky v předmětu obsahuje následující dílčí témata.

Přednášky:  

  1. vymezení pojmu sociálního znevýhodnění v kontextu vzdělávání
  2. identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním v mateřských, základních a středních školách 
  3. sociální znevýhodnění jako součást konceptu speciálních vzdělávacích potřeb, podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
  4. role poradenských pracovníků a asistentů ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
  5. význam doučování a volnočasových aktivit ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
  6. sociální role školy a materiální podpora ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
  7. role sociálních služeb ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
  8. specifika vzdělávání žáků ze sociálně vyloučených lokalit
  9. specifika vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků
  10. specifika vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem

Cvičení:

  1. snídaňové kluby a jejich význam ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
  2. obědy zdarma pro žáky se sociálním znevýhodněním
  3. menstruační chudoba a její dopady a ve vzdělávání žákyň se sociálním znevýhodněním
  4. NZDM a jejich význam ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
  5. SAS a jejich význam ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
  6. role NNO ve vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků
  7. role NNO ve vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem  
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK