Předmět je zaměřen na problematiku vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Výuka vychází z širokého konceptu sociálního znevýhodnění, který ve vzdělávacím prostředí zahrnuje jakékoli bariéry vznikající ve vzdělávání žáka ze sociálně podmíněných příčin. Pozornost je věnována specifikům vzdělávání a podpůrným opatřením u žáků ze sociálně znevýhodněných lokalit, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků z rodin ohrožených chudobou a žáků z marginalizovaných etnických menšin.
Předmět je realizován v projektu Univerzity Karlovy: Podpora Rozvoje Učitelských Kompetencí (PRoUK), registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_019/0008385, viz https://prouk.cz/informace-o-projektu/.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.03.2025)
The course focuses on the education of students with social disadvantages. The curriculum is based on the broad concept of social disadvantage, which in an educational setting includes any barriers to a student's education arising from socially determined causes. Attention is paid to the specificities of education and support measures for students from socially disadvantaged areas, students with a different mother tongue, students from families at risk of poverty and students from marginalised ethnic minorities.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2025)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je seznámit studenty s širokým konceptem sociálního znevýhodněním (zahrnujícím nejen dopady chudoby, ale nedostatečnou vzdělávací podporu žáka v domácím prostředí, jazykové bariéry ad.) a jeho dopady do vzdělávání žáků v předškolním, základním a středním vzdělávání. Studenti v rámci výuky získávají základní přehled o možných podpůrných opatřeních a dalších potenciálních intervencích ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2025)
The aim of the course is to introduce the broad concept of social disadvantage (including not only the effects of poverty, but also the lack of educational support for pupils in the home environment, language barriers, etc.) and its impact on students' education in pre-school, primary and secondary education. As part of the course, students gain a basic understanding of possible support measures and other potential interventions in the education of students with social disadvantage.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2025)
Deskriptory -
Předmět má 3 kredity (ECTS), celková zátěž tedy odpovídá 90 hodinám a je rozdělena následovně:
přímá výuka
12 hodin přenášek
12 hodin cvičení
přípravy a samostatné studium
12 hodin samostatné studium prezentací a dalších materiálů zadaných ve výuce
30 hodin samostatné studium související odborné literatury
24 hodin zpracování zápočtové práce
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
The course has 3 credits (ECTS), so the total load corresponds to 90 hours and is divided as follows:
12 hours of lectures
12 hours of exercises
12 hours of independent study of presentations and other materials assigned in class
30 hours of independent study of related literature
24 hours of preparation of a seminar paper
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
Účast na cvičeních (min. 70 %), prezentace zápočtové práce.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2025)
Participation in exercises (min. 70%), presentation of final paper.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2025)