|
|
|
||
Předmět je zaměřen na komplexní výchovu sborového zpěváku/orchestrálního hráče. Specifikum disciplíny spočívá v současném vzdělávání studentů různých ročníků (členství ve fakultních hudebních tělesech), vybavených odlišnými stupni úrovně hudebních dovedností a mírou dosavadní sólové pěvecké nebo sborové praxe. Studium konkrétních skladeb umožňuje získat přehled o sborové vokální/orchestrální literatuře určitého sborového seskupení a o zásadách její interpretace. Předmět je dvousemestrální, po jeho absolvování mohou studenti pokračovat v rozvoji sborové/orchestrální interpretace formou formou nabídky volitelných předmětů Sborový zpěv I a Komorní a orchestrální hra I.
Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Podmínky k udělení zápočtu: Sbory: 1. Bezpečné ovládání svého partu, průběžná znalost studovaných skladeb, účast na koncertních vystoupeních školního tělesa. O účasti na koncertu rozhodne sbormistr. 2. Písemné hodnocení jednoho sborového koncertu (cca 1 str., zašlete emailem během zkouškového období). Je možno navštívit i sbormistrovský bakalářský nebo absolventský koncert spolužáků, sborový festival nebo soutěž. - Dramaturgie (výběr repertoáru ve vztahu k úrovni tělesa) - Výkon účinkujícího tělesa (hodnocení jednotlivých interpretačních kategorií a využití hudebně výrazových prostředků) - Dirigentský výkon sbormistra - Společenská úroveň koncertu - Další postřehy podle svého uvážení 3. Maximálně 3 absence za semestr. Orchestr: 1. Příprava na zkoušky komorního orchestru, pečlivé nastudování orchestrálních partů. Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (27.01.2022)
|
|
||
BUČEK, M. Sborový zpěv I. Brno : Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0201-8.
Brejka, R. Komorná hudba: dejiny európskej inštrumentálnej komornej hudby 17.-20. storočia: od dueta po noneto. I, Dueto. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2009. 247 s. ISBN 978-80-223-2533-2. Horstmann, S. The Choral Warm-Up: Choral Vocal Technique. GIA PUBLICATIONS, INC., 2009. 68 pp. Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (28.01.2022)
|
|
||
Předmět sestává z dvou vyučovacích hodin: student navštěvuje buď vybrané sborové, nebo orchestrální těleso. Výuka probíhá skupinově. Sbory: Studenti 1. ročníku budou rozděleni do dvou sborů. Ženská část bude zkoušet samostatně (sbormistr dr. Čeněk Svoboda) v úterý 15.20-16.50 v C221. Repertoár ženského sboru (výběr): B. Smetana: Tři ženské sbory. A. Dvořák: Ruské písně. J. Suk: Žal, Společný hrob, Divná voda. Janáček: Lidová nocturna, Královničky. F. Pícha: Na tom bošileckým mostku. Podle možností další sborový materiál různých období a žánrů rozšiřující znalost základního repertoáru a rozvíjející pohotovost ve čtení sborových partů. Úpravy idových písní.
Muži z 1. ročníku budoou členy smíšeného sboru, který vede doc. Marek Valášek. Smíšený sbor zkouší v úterý 15.20-16.50 v C1. Vystoupení v letním semestru: 7. 4. ve 14h Karolinum 23. 4. Týnský chrám v 19.30 + 22. 4. generální zk v 18h 20. 5. v 19h místo v jednání 21. 5. v 19.30 kostel sv. Antonína Praha 7 13. - 15. 5. 2025 Akademická Banská Bystrica - soutěž akademických sborů - v jednání Specifikum disciplíny spočívá v současném vzdělávání studentů různých ročníků, vybavených odlišnými stupni úrovně hudebních dovedností a mírou dosavadní sólové pěvecké nebo sborové praxe. Studium konkrétních skladeb umožňuje získat přehled o sborové literatuře určitého sborového seskupení a o zásadách její interpretace. Náplní předmětu je aktivní členství v některém z existujících fakultních sborů. Současně s výchovou sborového zpěváka předmět sleduje individuální zkušenost s interpretací konkrétních vokálních děl prováděných se sborem při různých příležitostech. Kromě pravidelné účasti na zkouškách a prokázání zvládnutí studovaného repertoáru je podmínkou k zápočtu i písemná recenze koncertů profesionálních sborových těles, dále pak podílení se na organizaci soustředění a na přípravě průvodního textu koncertního programu. Orchestr vede doc. MgA. Marek Valášek, v pondělí 18-19.30 v R107 Studium vybraných komorních skladeb v rámci výuky. 23. 4. Týnský chrám v 19.30 + 22. 4. generální zk v 18h 20. 5. v 19h místo v jednání 21. 5. v 19.30 kostel sv. Antonína Praha 7 Orchestrální praxe je nutným doplňkem individuální výuky nástroje. Pěstuje smysl pro souhru, přispívá k harmonickému a rytmickému cítění a také k rozvoji hudebně intelektových schopností. Hra v komorním souboru nebo orchestru vede studenta k uvědomělé tvůrčí kázni, obohacuje jeho hudební myšlení o vnímání harmonického vícehlasu, rozšiřuje poznávání hudební literatury a celkově působí na estetický vývoj studenta. Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (31.01.2025)
|
|
||
Student - využívá potenciál z předchozí hlasové/nástrojové přípravy a interpretační zkušenosti z předchozího semestru - orientuje se v komplikovanějším notovém zápisu, analyzuje a realizuje intervalové vztahy a harmonické/tonální vazby - realizuje svůj vokální/instrumentální part v rámci smíšeného sboru/smyčcového orchestru s využitím dynamické škály, respektem k tempovému vedení sbormistrem/dirigentem - reprezentativně vystupuje na oficiálních pódiích Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (10.09.2024)
|