PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Aktuální problémy současné lingvistiky - OPBG3G054B
Anglický název: Current Problems of Contemporary Linguistics
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBG4G053B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann
Anotace -
Cílem předmětu je výrazně přispět k eliminaci chyb způsobených vlivem mateřského jazyka. Z tohoto důvodu je použito konfrontační metody, tedy srovnávání jazyka základního s jazykem cílovým a upozorňování na úskalí vznikající v důsledku rozdílů i podobností mezi oběma jazyky. Konfrontací obou jazykových systémů jsou studenti vedeni k dokonalejšímu pochopení dané problematiky, a tím ke kvalitnější produkci řeči. Práce v semináři probíhá na základě knihy Vorsicht – Fehler! (viz seznam literatury). Má část praktickou i teoretickou. Praktická část se skládá z překládání z jazyka českého do jazyka německého, z korektur textů obsahujících chyby a částečně též z konverzace inspirované tematikou cvičení. V teoretické části, realizované převážně pedagogem, je probíraná problematika zobecňována a s ohledem na prostupnost do magisterského typu studia didaktizována.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (30.05.2020)
Cíl předmětu

Studující:

  • rozvíjí své kompetence v oblasti systematičnosti gramatických prostředků,
  • vhodně použije základní lingvistickou terminologii,
  • vysvětlí gramatické kategorie z kontrastivního pohledu.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta                                       150 hodin

Přidělené kredity                                                                 5

Zakončení                                                                            Z

Přímá výuka

Přednášky:                                                                       1

Cvičení:                                                                            1

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky:                90 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení:                              140 minut

Samostudium literatury (za semestr):                                 15 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr):                          20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr):                                 20 hodin

Plnění předmětu

Příprava na zápočet                                                             25 hodin

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Pro úspěšné absolvování předmětu musí studenti složit zápočet.

Požadavky k zápočtu:

- aktivní účast na seminářích (70 %) 
- vypracování domácích úkolů

- ústní prezentace

- test

Na absolvování písemného testu je možno využít maximálně 1 řádný a 2 opravné termíny.

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Literatura

AMELUNG, I., ANTOŇOVÁ, Ch., KERNEROVÁ, J. aj. Hartnäckige Fehler tschechischer Studenten (I). In: Cizí jazyky,  2000/2001, roč. 44, č. 2, s. 61 – 63. ISSN 1210-1811.

AMELUNG, I., ANTOŇOVÁ, Ch., KERNEROVÁ, J. aj. Hartnäckige Fehler tschechischer Studenten (II). In: Cizí jazyky,  2000/2001, roč. 44, č. 3, s. 95-97. ISSN 1210-1811.

AMELUNG, I., ANTOŇOVÁ, Ch., KERNEROVÁ, J. aj. Hartnäckige Fehler tschechischer Studenten (IV). In: Cizí jazyky,  2000/2001, roč. 44, č. 5, s. 164-165. ISSN 1210-1811.

BEDNARSKÝ, P.  Die Präpositionen an und auf  im Vergleich und ihre Übersetzungsmöglichkeiten ins Tschechische. Cizí jazyky,  1994/1995, roč. 38, č. 7-8. ISSN 1210-1811.

BURGER, H. Phraseologie. Eine Einführung am Beispiel des Deutschen. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2003. ISBN 3-503-06170-3.

FÖGEN, T. O učení se cizím jazykům ve vztahu k mateřštině (I, II). In: Cizí jazyky, 1998/99, roč. 42, č. 5-6, s. 79, č. 7-8, s. 113-114. ISSN 1210-1811.

RINAS, K. Interferenzfehler deutschsprechender Tschechen. 1. Teil: Negationsfehler. In Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik, R 6, Brno: Masarykova univerzita v Brně 2001. ISBN 80-210-2725-8. ISSN 1211-4979.

RINAS, K. Interferenzfehler deutschsprechender Tschechen. 2. Teil: Verdeckte Fehler. In Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik, R 7, Brno: Masarykova univerzita v Brně 2001. ISBN 80-210-2936-6. ISSN 1211-4979.

RINAS, K. Vorsicht – Fehler! Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2003. ISBN 80-7238-228-4.

ŠTÍCHA, F. Česko-německá srovnávací gramatika. Praha: Argo. ISBN 80-7203-503-7.

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (30.05.2020)
Sylabus

Témata:

a) jevy morfologické: používání členu u německého substantiva, komparativ adjektiv, realizace negace v německé větě;

b) jevy lexikální: tvarem snadno zaměnitelná substantiva s odlišným významem, tvarem snadno zaměnitelná slovesa s odlišným významem, tvarem snadno zaměnitelná adjektiva s odlišným významem.

Práce v semináři probíhá zejména podle německé publikace Helbig, G., Buscha, J. Deutsche Grammatik : Ein Handbuch für den  Ausländerunterricht a na základě 2. dílu cvičebnice Weg mit den typischen Fehlern! 

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • charakterizují jazyk a řeč, a to ve vztahu k určité sociální skupině a ve vztahu k celé společnosti,
  • popíše z hlediska kognitivní neuropsychologie a psycholingvistiky vztah jazyka a psychických procesů podílejících se na jeho produkci a porozumění,
  • navrhne souhrn všech kontextů, v nichž se jazykový jev může objevovat,
  • vysvětlí důležitost gramatických jevů a s ohledem na mateřský jazyk uvede možnosti, jak aktivní účast žáků v procesu výuky.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK