PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Didaktický seminář - drama ve výuce AJ - OPBA4A106C
Anglický název: Didactic seminar - Drama in the English Classroom
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Barbora Müller Dočkalová
Anotace -
Kurz se zaměřuje na využívání postupů z oboru výchovné dramatiky ve výuce cizích jazyků. Na základě vlastního prožitku a studia teorie si studenti vytvoří přehled o základních možnostech využití dramatické hry v hodinách angličtiny na základní a střední škole. Hlavními tématy jsou využití improvizace, práce s psaným textem a procesuální drama. Na konci kurzu studenti ve skupinách prezentují krátký jevištní tvar podle existující předlohy.
Poslední úprava: Müller Dočkalová Barbora, Mgr. (08.09.2024)
Cíl předmětu -

Cílem kurzu je pomoci studujícím rozvíjet základní dovednosti v oblasti dramatické výchovy s důrazem na využití dramatu ve výuce anglického jazyka. Studeni získají základní přehled o možnostech a přinosu dramaticko-výchovných postupů pro rozvoj komunikační kompetence v cizím jazyce. Tyto znalosti ověřují, aplikují  a dále rozvíjejí prostřednictvím praktické zkušenosti v roli hráčů.

Poslední úprava: Müller Dočkalová Barbora, Mgr. (19.09.2024)
Deskriptory

Práce se studijními materiály: 20 hodin

Plnění průběžných úkolů: 10 hodin

Seminární práce: 15 hodin

Příprava na zápočet: 25 hodin

Poslední úprava: Müller Dočkalová Barbora, Mgr. (10.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
  • Aktivní účast na seminářích (max. 2 absence, tj. je možno vynechat pouze jedno pondělí),
  • Četba zadané literatury,
  • Nácvik a prezentace krátké scény podle existujího scénáře (ve skupinách),
  • Reflektivní deník vedený v průběhu semestru, odevzdání nového záznamu vždy do 24 hodin po skončení semináře. Deník je v anglickém jazyce, v první osobě. Obsahuje například poznámky o konkrétních aktivitách ze semináře, názory na jejich cíle a účinnost ve výuce AJ na druhém stupni ZŠ či střední škole, osobní čerstvě nabytou zkušenost (např. "dnes jsem ve hře XY hrála postavu Z a zjistila jsem, ..."; "v té chvíli jsem cítil, že..."; "překvapilo mě..."), otázky, které Vám vyvstávají, a pokusy o jejich zodpovězení, nápady, jak by některá z aktivit ze semináře mohla být v hodinách angličtiny ve škole dále rozvíjena, pozměněna, prohloubena apod. a za jakým konkrétním účelem byste takové změny doporučovali (např. přizpůsobení se různým věkovým skupinám, různým úrovním pokročilosti žáků), radosti či frustrace spojené se seminářem apod. Minimálně 3x se objeví také reflektivní poznámky k prostudovávané literatuře. 
  • V posledním semináři bude každý účastník sdílet s osatními jednu vybranou pasáž z deníku, kterou přečte a po ní bude následovat diskuze.
Poslední úprava: Müller Dočkalová Barbora, Mgr. (01.09.2025)
Literatura -

Základní:

BILBROUGH, Nick. Dialogue activities: exploring spoken interaction in the language class. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. Cambridge handbooks for language teachers. ISBN 9780521689519.

LADOUSSE, Gillian Porter. Role play. Oxford: Oxford University Press, 1989. Resource books for teachers. ISBN 019437095X.

MALEY, Alan, DUFF, Alan. Drama techniques in language learning: a resource book of communication activities for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1991. Cambridge handbooks for language teachers. ISBN 0521288681.

Doporučená:

KAO, Shin-Mei, O'NEILL, Cecily. Words into worlds: learning a second language through process drama. Stamford, Conn.: Ablex, c1998. ISBN 1567503691.

Scenario, http://scenario.ucc.ie

Poslední úprava: Müller Dočkalová Barbora, Mgr. (10.09.2023)
Sylabus -

Dramatická výchova a divadlo ve výuce cizích jazyků. 

Divadelní improvizace ve výce AJ.

Práce se scénářem.

Proces divadelní inscenace jako prostředku výuky cizích jazyků.

Základní herecké a režijní dovednosti.

Učitel v roli.

Poslední úprava: Müller Dočkalová Barbora, Mgr. (10.09.2023)
Výsledky učení -

Studující s oporou o odbornou literaturu vysvětlí význam využívání dramaticko-výchovných postupů ve vzdělávání obecně a ve výuce cizích jazyků.

Studující se orientuje v základních principech divadelní improvizace a v rozmanité škále možností práce s psaným dialogem a získá přímou zkušenost s jejich aplikací v aktivitách rozvíjejících u žáků / studentů komunikační kompetenci v AJ.

Studující vysvětlí pojem "procesuální drama" a popíše příklad lekce procesuálního dramatu vhodné pro výuku cizího jazyka.

Studující aplikuje základní herecké dovednosti při prezentaci krátké scény, včetně technik hlasové projekce, využítí gest, pohybové koordinace na jevišti a efektivního vyprávění příběhu. Analyzuje své výkony i výkony spolužáků a identifikuje oblasti pro zlepšení prostřednictvím sebereflexe a zpětné vazby.  

Studující průběžně vede reflektivní deník v angličtině: zaznamenává konkrétní zkušenosti ze seminářů, pojmenovává cíle aktivit, formuluje otázky a jejich pracovní odpovědi a nejméně třikrát propojí reflexi s prostudovanými texty. Dokáže navrhnout smysluplné úpravy a rozšíření existujících aktivit a tyto úpravy zdůvodní s ohledem na výukové cíle a výukový kontext.  

Studující prezentuje vybranou pasáž z reflektivního deníku a vede na jejím základě diskusi se spolužáky (formuluje hlavní myšlenku, otázku a praktické implikace pro výuku).

Poslední úprava: Müller Dočkalová Barbora, Mgr. (01.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK