Cílem kurzu je podpora rozvoje odborných kompetencí, znalostí, dovedností budoucích pedagogů v oblasti specifické školské primární prevence rizikového chování tak, aby je studenti mohli efektivně využít při své následné pedagogické práci s jednotlivci i se školní třídou.
Účastníci kurzu budou umět identifikovat příčiny i hlavní projevy jednotlivých oblastí rizikového chování, dokáží navrhnout preventivní opatření v oblasti podpory minimalizace projevů rizikového chování, budou se orientovat v efektivních preventivních programech rizikového chování, udělají si přehled i o možnostech externí spolupráce .
Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
The aim of the course is to support the development of professional competences, knowledge, skills of future teachers in the area of specific primary prevention of risk behavior so that students can use them effectively in their subsequent pedagogical work with individuals and with the classroom. Course participants will be able to identify the causes and main manifestations of individual areas of risk behavior, will be able to propose preventive measures to support the minimization of manifestations of risk behavior, they will be able to orientate themselves in effective preventive programs of risk behavior
Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Podmínky zakončení předmětu
- Kurz je zakončen písemným testem
- předpokládá se aktivní účast na přednáškách
Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Literatura
Bendl, S., Hanušová, J., & Linková, M. (2016). Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton.
Blinka, L. (2015). Online závislosti: jednání jako droga? : online hry, sex a sociální sítě : diagnostika závislosti na internetu : prevence a léčba. Praha: Grada.
Kalina, K. a kol. (2015). Klinická adiktologie. Praha: Grada.
Kalina, K. (2013). Psychoterapeutické systémy a jejich uplatnění v adiktologii. Praha: Grada Publishin.
Martínek, Z. (2009). Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada.
Millerová, G. (2011). Adiktologické poradenství. Praha: Galén.
Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P., Barták, M., Bártík, P., et al. (2015). Prevence rizikového chování ve školství (Druhé, přepracované a doplněné vydání). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze.
Soukup, J. (2014). Motivační rozhovory v praxi. Praha: Portál.
Titmanová, M. (2019). Prevence rizikového chování: praktická příručka pro práci se třídou. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Vaníčková, E. (2016). Zdravotně rizikové chování mládeže v Česku. Informace České Geografické Společnosti, 35(1), 60-63.
Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Sylabus
1, Úvod do problematiky - rizikové a problémové chování v kontextu pedagogické práce.
2, Definování základních pojmů v oblasti rizikového chování
3, Mutlifaktoriální etiologie rizikového chování - systemický přístup
4, Reflexe příčin a dopadů rizikového chování žáků a studentů - rizikové a protektivní faktory
5, Představení hlavních oblastí rizikového chování v kontextu školy a jejich projevy
6, Prevence rizikového chování a její formy, úrovně