PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Projekt Dílna 2: Workshop III - grafický design a ilustrace II - ON9321A26
Anglický název: Project Workshop 2: Workshop III - graphical design and illustration II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Prerekvizity : ON9321A11
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Seminář zaměřený na realizaci vlastního autorského projektu. Předmět, koncipovaný jako tvůrčí dílna formou blokové výuky, má studentovi umožnit hlubší proniknutí do zákonitostí užité grafické tvorby. Základem jsou tvořivé etudy a experimentální činnost v materiálu a technice směřující k rozvoji výtvarného myšlení ve vazbě na účel a užití grafického designu. Student se v dílně seznámí se širokou škálou výtvarných přístupů, technických postupů a výrazových možností v kontextu s aplikací do výtvarné výchovy na různých stupních a typech škol.
Poslední úprava: RAUDEN/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2015)
Cíl předmětu

Porozumět principům užití vizuálních prostředků v rámci tvořivého procesu. Prozkoumat možné aplikace těchto východisek ve výtvarné výchově. Práce na autorském leporelu. Nahlédnout a reflektovat pedagogické aspekty vlastního tvůrčího procesu. Pokusit se transformovat jedinečnou zkušenost do pedagogického výstupu.

Poslední úprava: RAUDEN/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2015)
Podmínky zakončení předmětu

Způsob ukončování studijního předmětu: klasifikovaný zápočet.
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích.  Adekvátní úroveň seminárních prací.

Poslední úprava: RAUDEN/PEDF.CUNI.CZ (22.02.2015)
Literatura

Základní studijní literatura a studijní pomůcky
HOLLIS, R. Stručná historie grafického designu. Praha: Rubato. 2015.
KROUTVOR. J. Poselství ulice: z dějin plakátu a proměn doby. Praha: Comet, 1991.
MUNARI, B. Umění jako řemeslo. Praha: Rubato. 2014.
POYNOR R. Cosi tísnivého - Surrealismus a grafický design. Brno: Moravská galerie, 2010.
SYLVESTROVÁ, M. Český filmový plakát 20. století. Brno: Moravská galerie, 2004.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Illustrator CS6 - Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013.
ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe InDesign CS6 - Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013.
ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Photoshop CS6 - Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013.
AMBROSE, G. HARRIS, G Typografie.  Brno: Computer Press, 2010.
BHASKARANOVÁ L. Design publikací. Praha: Slovart, 2007.
BLAŽEJ, B. Grafická úprava tiskovin. Praha: SPN, 1990.
DUSONG, J. L., SIEGWARTOVÁ, F. Od olova k počítačům. Praha: Svojtka a Vašut, 1997.
FIELL, CH. & P. (ed.) Graphic Design Now. Köln: Benedikt Taschen Verlag, 2005.
GILL, E. Esej o typografii. Praha: Rubato. 2014.
HLAVSA, O. WICK, K. Typographia I. Praha: SNTL, 1976.
HLAVSA, O. WICK, K. Typographia II. Praha: SNTL, 1981.
HLAVSA, O. WICK, K., ŠETLÍK J. Typographia III. Praha: SNTL, 1986.
Kolektiv.: Ladislav Sutnar - design in action. Praha: Argo, 2003.
LOSOWSKY, A. We love magazines. Luxemburg: Editions Mike Koedinger SA, 2007.
OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha: Libri, 1999.
SAMARA, T. Grafický design. Praha: Slovart, 2008.
SIMMONS, J. Kompletní příručka pro designéry. Praha: Slovart, 2009.
SRP, K. BYDŽOVSKÁ, L. BREGANTOVÁ, P. Karel Teige a typografie. Praha: Akropolis, Arbor vitae. 2009.
ŠTORM, F. Eseje o typografii. Praha: Revolver Revue 2008.
TWEMLOWOVÁ, A. K čemu je grafický design? Praha: Slovart, 2008.
WIEDEMANN, J. (ed.) Illustration Now 1-4 .Köln: Benedikt Taschen Verlag, 2005.
ZEEGEN, L. The Fundamentals of Illustration. Laussane: AVA Publishing, 2005-2011.Časopisy: Baoplán, Baseline, Blok, Deleatur, Graphis, Host, Font, Komfort Mag, Pedal Project, Rojo, Typo, Vice, Wrap, Živel, Emigre.

Časopisy: Baoplán, Baseline, Blok, Deleatur, Graphis, Host, Font, Komfort Mag, Pedal Project, Rojo, Typo, Vice, Wrap, Živel, Emigre.

Poslední úprava: RAUDEN/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2015)
Sylabus

- Student rozvíjí základní znalosti a dovednosti, které si osvojil v semináři bakalářského stupně formou samostatné práce nad uceleným autorským projektem.
- Student se orientuje v oblasti teorie vizuální komunikace.
- Student je schopen obsáhnout jednotlivé realizační kroky autorského projektu, naplánovat a určit časování realizace jednotlivých etap projektu (stanovení tématu, tematické skici, technické skici, konečný výstup).
- Student umí osvětlit i obhájit obsahovou i formální podobu vlastního projektu, vysvětlit základní cesty i principy řešení, navrhnout způsob prezentace své práce.
- Student je schopen převést tvůrčí zkušenost do návrhu pedagogického výstupu.

Témata předmětu:
01. Zadání semestrálních prací.
02. Historie grafické úpravy publikací.
03. Nezávislé časopisy/ziny.
04. Současná autorská ilustrace v kontextu nezávislé nakladatelské produkce.
05. Layout, forma, prostor, obsah (kompozice prvků v prostoru, pozitivní negativní prostor, symetrie a asymetrie, kontrast, proporce, struktura a intuice).
06.  Obálka, barva a její působení (odstín, sytost, jas a světlost, teplota, kombinace barev, rozvržení barev, psychologie barev).
07. Sazba, základní principy typografie (výběr písma, písmo jako vizuální prvek, proměny typografické struktury v závislosti na struktuře jazyka, hierarchie, typografický detail).
08. Obrazy, fotografie, ilustrace (písmo a obraz, obrazová metafora, stylizace, prolínání stylů).
09. Samostatná práce nad semestrálním úkolem.
10. Finální realizace praktického projektu.
11. První zápočtový termín.
12. Opravný zápočtový termín.

Poslední úprava: RAUDEN/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2015)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK