Na základě praktických činností i s použitím prožitkové matematiky a nových technologií studenti objevují v rámci kurzu vybrané vztahy mezi obory.
Problematika bude zasazena do širšího kulturního rámce a propojena hlouběji s obory antropomatematika a etnomatematika.
U outdoorové matematiky bude posílen akcent na zasazení do didaktických struktur a vyhodnocení didaktických situací.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
Worshop form conected with live trough teaching and new technologies students will discoverd choosen ralations (mathematics and ...). The activities are situated in socio-cultural context and interconetd with antrophomathematics and ethnomathematics.
Currently, the course is enriched with a connection to the issue of teaching mathematics online.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (17.08.2020)
Cíl předmětu -
Cílem je propojit mimoškolní zkušenosti dítěte se školní matematikou a naopak ve volném čase dítěte matematiku objevovat.
Ukázat studentům,jak je možné využívat volnočasových aktivit dítěte/žáka k tvorbě didaktických situacích, ve kterých má šanci lépe pochopit matematickou podstatu látky, být motivován pro matematiku.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
Cílem je propojit mimoškolní zkušenosti dítěte se školní matematikou a naopak ve volném čase dítěte matematiku objevovat.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (05.09.2023)
Deskriptory
8 h přímé výuky ve dvou blocích, 56 h samostudium zdrojů nejen vzhledem k probíraným tématům, ale i dle vlastního zaměření, či ve vztahu konkrétní případové studie v ZŠ; ppříprava práce, realizace s žáky a její prezentace 46 h
při výuce on-line budeme používat Microsoft Teams
Název týmu MaVČ
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
Literatura -
Brousseau, G. Theory of didactical situation. Kaslová, M. Číslo a tělesná, hudební a literární výchova RAABE Kaslová, M. Matematika a český jazyk. RAABE Kaslová, M. Outdoor mathematics UK PEDF, Praha 2008 (pracovní listy pro zahraniční studenty) Kadeřávek: Geometrie a umění Sborníky 2 dny s diaktikou matematiky od 1996 Sborníky ICME 1996, 2000, 2004, 2008 Internetové zdroje dle výběru témat studenty.
Speciálním zdrojem jsou interaktivní nástěnky KMDM ve 3.p. v budově M. Rettigové (pilotně odzkoušeno v předchozích dvou ak. letech)
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
Kaslová, M. Číslo a tělesná, hudební a literární výchova RAABE
Kaslová, M. Out-door mathematics UK PEDF, Praha 2008 (pracovní listy pro zahraniční studenty)
Kadeřávek: Geometrie a umění
Sborníky 2 dny s diaktikou matematiky od 1996
Sborníky ICME 1996, 2000, 2004, 2008
Internetové zdroje dle výběru témat studenty.
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.06.2009)
Metody výuky -
2x práce v exteriéru (oba termíny), 1x práce s interaktivní tabulí, práce s knihou, práce s internetem, 2-3 práce s hrami - převládá práce dvojic, skupin.
Nově bude vytvořem 2 h blok pro přímou práci se žáky.
Na práci v exteriéru je potřeba: fotografický aparát, blok, psací potřeby, deštník.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
2-3 práce v exteriéru, 2x práce s interaktivní tabulí, práce s knihou, práce s internetem, 2-3 práce s hrami.
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.06.2009)
Požadavky ke zkoušce
80% účast aktivita na semináři, vlastní referát v písemné i mluvené podobě (předneseno ostatním ve skupině)
Část kurzu se odehraje mimo budovu: procházka městem se zaměřením na vybrané matematické pojmy a zvolené tématické okruhy vztahující se k městu či povoláním a zájmovým činnostem ve mětstě.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
Sylabus -
1. Matematika a architektura (slohy, osová souměrnost, půdorysy, rozměry, odhady, světlo a stín, tvary jako dekorace, transformace 3D-2D, podobnost a podobně), matematika a volný prostor, matematika a historie. 2. Matematika folklor, Antropomatematika a etnomatematika, Matematika a Tělesná výchova, sport, poznáním sportů k tvorbě úloh žáky i učitelem, prvky statistiky a pravděpodobnosti v tělesné výchově. 3. Matematika a výtvarné umění (ornamentika a secese, geometrizující prvky v umění, kubismus, Vasarely, fraktály), návštěva výstavy. 4. Hudební výchova, hudba a matematika nejen práce se zlomky, závislosti, prvky kombinatoriky, tvorba specifických představ, hudební díla inspirovaná matematikou. 5. Literatura a tvorba prostorových představ, alternace k vyjádření kvantity v beletrii, Sci-fy a matematika, hledání spojitostí, využitelnost v různých tématech. 6. Hry a jejich matematická podstata, role motivační, role přípravná (rozvoj schopností, rozšíření slovní zásoby), role prohlubující, aplikační, terapeutická.
7. Vymezení pojmů: outdoorová matematika, matematická procházka, prvky matematiky v jiných předmětech, přesahy předmětů.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
1. Mathematics and architecture (styles, axial symmetry, floor plans, dimensions, estimates, light and shadow, shapes as decoration, 3D-2D transformations, similarity, etc.), mathematics and free space, mathematics and history. 2. Mathematics folklore, Anthropomatematics and ethnomathematics, Mathematics and Physical education, sport, knowledge of sports to create tasks by pupils and teachers, elements of statistics and probability in physical education. 3. Mathematics and fine arts (ornamentation and Art Nouveau, geometrizing elements in art, Cubism, Vasarely, fractals). 4. Music education, music and mathematics not only work with fractions, addictions, elements of combinatorics, creation of specific ideas, musical works inspired by mathematics. 5. Literature and creation of spatial ideas, alternations to the expression of quantity in fiction, science and mathematics, the search for connections, usability in various topics. 6. Games and their mathematical nature, motivational role, preparatory role (development of skills, expansion of vocabulary), deepening, application, therapeutic role.
All areas will be connected with the possibilities of use in the case of online teaching or quarantine or other similar measures.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (17.08.2020)