PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sebezkušenostní seminář - OKNZ1Q033B
Anglický název: Self-Experience Seminar
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:15/0, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ1P003A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Cílem předmětu je prostřednictvím prožitkového učení vést k hlubšímu sebepoznání a pochopení své role při utváření interpersonálních vztahů uvnitř skupiny. Dále jde o zprostředkování principů sebepoznání, sebeposuzování, sdílení a reflexe v rámci vytvořené skupiny. Podpora dalšího rozvoje sociálních a komunikačních dovedností, které jsou nutné pro pracovníky pomáhajících profesí, mezi učitelství patří.
Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je prostřednictvím prožitkového učení vést k hlubšímu sebepoznání a pochopení své role při utváření interpersonálních vztahů uvnitř skupiny. Dále jde o zprostředkování principů sebepoznání, sebeposuzování, sdílení a reflexe v rámci vytvořené skupiny. Podpora dalšího rozvoje sociálních a komunikačních dovedností, které jsou nutné pro pracovníky pomáhajících profesí, mezi učitelství patří. 

Výstupy z učení:

- osvojení si postupů pro hlubší sebereflexi

- osvojení si postopů pro zpracování hlubší sebereflexe

- získání zkušenosti ze sdílení reflexe a sebereflexe s ostatními se skupinou

- porozumění prožitkům ze sdílení

- vlastní rozvíjení sociálních a komunikačních dovedností aktivním zapojením do semináře

Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (02.01.2024)
Deskriptory

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:

  • 15 hodin přímé výuky 

Příprava:

  • samostudium odborné literatury 30 hodin celkem
  • zpracování úkolů a příprava na výuku 15 hodin
  • písemná reflexe sebezkušenostních přístupů 30

Příprava na atestování: 30 hodin

Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Pro zápočet je nutná docházka na seminře (80%), zapojení do skupinového dění a podíl na reflexi, plnění dílčích úkolů, zpracování závěrečné reflexe průběhu semináře a výstupů z něj - tato část bude předmětem individuálního setkání vyučují se studujícím. 

Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
Literatura

BLATNÝ, M., DOSEDLOVÁ, J., KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Psychosociální souvislosti osobní pohody. Brno, Masarykova univerzita a Nakladatelství MSD, 2005.

GOULSTON, M. Domluvit se dá s každým: techniky úspěšné komunikace. Praha: Portál, 2018.

JOSEPH, S. Autenticita: jak být sám sebou a proč na tom záleží. Praha: Portál, 2018.

KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2001.

KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009.

PLAMÍNEK, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. Praha: Grada, 2013.

ROSENBERG, M. B., COSTETTI, V. Nenásilná komunikace a moc: v institucích, společnosti i rodině. Praha: Portál, 2019.

SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2017.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2003.

WATZLAWICK, P., BAVELAS, J. B., JACKSON, D. D. Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books, 2011

Odkaz na kurz - moodle Kurz: Sebezkušenostní seminář (cuni.cz)

Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (15.03.2024)
Sylabus

Témata kurzu:

1. členství a partnerství ve skupině, důvěra ve skupinu,

2. sdílení, vyjadřování pocitů,

3. emoční podpora, pozitivní zpětná vazba,

4. principy pomoci druhým, vyžádaná pomoc,

5. přeznačkovávání, destigmatizace,

6. nácvik prvků chování, osvojování nových sociálních dovedností,

7. reflexe dosavadních zkušeností v práci se žáky.

Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK