PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kognitivní psychologie pro školní učení - OKNZ1Q019B
Anglický název: Cognitive Psychology in School Learning
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:5/0, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ1P003A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem kurzu je seznámení se se základními poznatky kognitivní psychologie, které mají přímý vztah ke školnímu učení. Kognitivní psychologie se zabývá tím, jak lidé zpracovávají informace – tedy jak je vnímají, jak si je zapamatovávají, jak se je učí a jak o nich přemýšlejí. Je to tedy obor, který má na jedné straně velmi blízko k pedagogice a na straně druhé k oblasti neurověd. V tomto poli se budeme v rámci kurzu pohybovat. Studující tedy získají představu o oboru kognitivní psychologie a o tom, jak z něho mohou těžit ve svých školních praxích. V některých oblastech bude kurz navazovat na témata vyučovaná v předmětu Základy psychologie, který patří k povinným předmětům bakalářského studia. Zde budou tato témata blíže rozpracována z kognitivně psychologické a neuropsychologické perspektivy a vztažena k potřebám studentů učitelství. V úvodu kurzu budou probrány předmět a cíle kognitivní psychologie. Zaměříme se rovněž na způsob spolupráce s dalšími vědními obory, včetně rizika možných desinterpretací, které tato spolupráce může přinášet. Dále se budeme postupně zabývat jednotlivými kognitivně psychologickými tématy a přesevším pak jejich vztahem ke školní praxi: 1. vnímání a pozornost 2. paměť 3. myšlení 4. jazyk a řeč V každé z těchto částí se vždy rovněž zaměříme na možné poruchy a oslabení se kterými se nejčastěji setkáváme ve školním prostředí. V rámci celého kurzu bude kladen důraz na samostatné kritické myšlení studentů. Výstupem z kurzu bude didaktický test a seminární práce, ve které student představí a následně kriticky zhodnotí vybranou kognitivně psychologickou či neuropsychologickou studii zaměřenou na oblast vzdělávání.
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.08.2019)
Podmínky zakončení předmětu

Didaktický test, seminární práce.

Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.08.2019)
Literatura

BLAKEMORE, S. J., & FRITH, U. The learning brain: Lessons for education. Blackwell publishing, 2005.

DAMON, W. LERNER, R. M. (Eds.) Handbook of child psychology. Vol. 1–4. (6. vydání) Hoboken: Wiley & Sons, 2006.

INHELDER, B., & PIAGET, J. The growth of logical thinking from childhood to adolescence. Psychology Press, 1958.
Sternberg, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.

STRAKA, O., CÍGLER, H., & JABŮREK, M. Matematické nadání z pohledu neuropsychologie a kognitivní psychologie. Pedagogika, 3, 327-358, 2014.

Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (30.08.2019)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7850

Poslední úprava: Páchová Anna, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK