|
|
|
||
Předmět představuje teorii a praxi využití obecné etiky, napomáhá v chápání etického myšlení a rozhodování se, tříbení vlastních hodnotových postojů. Seznamuje studenty se základními etickými problémy profesní etiky v oblasti managementu a vzdělávání. Rozvíjí schopnost studentů vycházet, rozhodovat a argumentovat z pozic základních etických principů.
Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
|
|
||
Cílem kurzu je:
- osvojení základních etických paradigmat, směrů a hledisek, utvářejících kontinuitu morality západní kultury, - kultivace kritického názoru na názoru na rozmanitá pojetí morálky, s nimiž pracuje, - získání základní obeznámenosti s náležitostmi kritické práce s morálními soudy, - získání základního vhledu do obecných metodologických předpokladů etického myšlení v dějinách i současnosti. Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
|
|
||
Podmínkou získání atestu je včasné odevzdání či prezentování kvalitního podkladu prokazujícího schopnost profesně etické rozvahy. Podklad může mít podobu: a) teoretické seminární práce věnované určitému problému či přínosu určité etické teorie pro etiku ve vzdělávání (4 - 6 NS) - př. Aristotelovo pojetí praktické moudrosti a jeho význam pro andragogiku; b) etického zamyšlení nad určitým (typickým) fenoménem/dilematem v oblasti vzdělání (4 - 6 NS) - př. etické problémy spojené uplatňováním autority, téma nastavování pravidel a hranic, odpovědnost ve výchově; c) etické reflexe kazuistického případu z oblasti výchovy a vzdělávání (4- 6 NS) - př. představení eticky exponované situace a její analýza (situatace typu relfexe učtelova problematického jednání vůči žákům, zkušenost s etickým dilematem, bossing, mobbing apod. Podklad pro získání zápočtu po domluvě s vyučujícím může být vypracováván nejen individuálně, ale též skupinově, ovšem za současné modifikace požadavků na výstup. Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Academia, 2001. 292 s. ISBN 80-200-0917-5. PELCOVÁ, N. a I. SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2652-9. SLÁMEČKA, V. Manažerská etika: vysokoškolská učebnice. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2012. 185 s. ISBN 978-80-01-05005-7. HENRIKSEN, J.O., VETLESEN, A.J. Blízké a vzdálené. Praha: Podané ruce, 2000. ISBN 80-858-3485-5.
Doporučená literatura: DOROTÍKOVÁ, S. Profesní etika v učitelství. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-102-8. Hartmann, N. Struktura etického fenoménu. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0970-1. JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. 223 s. ISBN 80-725-4329-6. KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3983-0. PETERS, R. S. Ethics and Education. 4. rozšířené. Oxford: Alden & Mowbray, 2015. ISBN 978-1-138-89041-1. RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-015-2. ŠMAJS, J., BINKA, B. a I. ROLNÝ. Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4293-9. Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Kořeny etiky 2. Etické principy 3. Členění etiky 4. Současná etická dilemata 5. Koncept vzdělávání a etika 6. Vzdělávání a sociální kontrola 7. Justifikace ve vzdělávání 8. Aspekty rovnosti ve vzdělávání 9. Zohledňování zájmů 10. Respektování a koncept člověka/osobnosti 11. Etika řízení, manažerská etika 12. Společenská a sociální odpovědnost Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
|
|
||
Podpora na Padletu: https://pedfuk.padlet.org/zicha/m-j-bly-tiv-padlet-gyrezq28m8mixv7w Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
|
|
||
Studující - rozumí filsofickému založení etiky a zdůvodňuje význam profesní etiky pro pomáhající profese - pojmenovává a reflektuje základní etická a filosofická paradigmata utvářejících kontinuitu morality západní kultury - aktivně kultivuje schopnost svého kritického nazírání na rozmanitá pojetí morálky - vjadřuje svůj vhledu do obecných metodologických předpokladů etického myšlení v dějinách i současnosti - záměrně rozvíjí svoji morální citlivost a schopnost reflektovat a komunikovat eticky exponované situace ve výchově a vzdělávání Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|