|
|
||
|
Předmět se zabývá problematikou stáří a stárnutí v andragogickém kontextu. V dnešní společnosti je stáří jedním z aktuálních politických, ekonomických, sociálních a demografických témat. Gerontagogika se věnuje tématům, která systematicky rozpracovává. Jedná se zejména o problematiku aktivizace, animace, terapie, mezigeneračních a kulturních aktivit, sociálního a komunitního začlení seniorů do společnosti a kvality života. Gerontagogika se konstituuje jako aplikovaná andragogická disciplína zaměřená na výchovně-vzdělávací činnost s dospělými a především seniory, a to jak ve smyslu výchovy a vzdělávání ke stáří, tak především aktivizaci a vzdělávání (edukaci) ve stáří. Zabývá se rovněž studiem mezigeneračních vztahů a mezigeneračním učením. Zastřešující disciplínou gerontagogiky je gerontologie jako interdisciplinární věda přinášející souhrn poznatků o stáří a stárnutí z pohledu medicíny, demografie, psychologie, sociologie a ekonomie.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
|
Znát teorie edukace a aktivizace seniorů (vč. rehabilitačních a terapeutických). Porozumět problematice dalšího vzdělávání seniorů. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
|
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
|
Zkouška (písemná, ústní nebo online) Seminární práce (distanční aktivity) Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
|
Povinná literatura: VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplň. Doporučená literatura: BALOGOVÁ, B. Seniori v spektre súčasného sveta. Prešov: Akcent Print, 2007. 103 s. ISBN 978-80-89298-03-6. ČEVELA, R., ČELEDOVÁ, Z., KALVACH, Z. a kol. Sociální gerontologie: východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří. Praha: Grada, 2014. 238 s. ISBN 978-80-247-4544-2. ČORNANIČOVÁ, R. Edukácie seniorov. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998. 156 s. ISBN 80-223-1206-1. DVOŘÁČKOVÁ, D. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. 112 s. ISBN 978-80-247-4138-3. JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8. GRUSS, P. Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. 224 s. ISBN 978-80-7367-605-6. HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9. HATÁR, C. Seniori v systéme rezidenciálnej sociální edukačnej starostlivosti. Praha: Rozlet a Česká andragogická společnost, 2011. 130 s. ISBN 978-80-904824-1-8. KALVACH, Z. et al. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004. 861 s. ISBN 80-247-0548-6. KŘIVOHLAVÝ, J. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Praha: Grada Publishing, 2011. 144 s. ISBN 978-80-247-3604-4. MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7. SALIVAROVÁ, J., VETEŠKA, J. Edukace seniorů v evropském kontextu: teoretická a aplikační východiska. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2014. 120 s. ISBN 978-80-7452-102-7. ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. 232 s. ISBN 978-80-247-5446-8. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5. VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9. VOSTRÝ, M., VETEŠKA, J. et al. Kognitivní rehabilitace seniorů: psychosociální a edukační souvislosti. Praha: Grada, 2021. 173 s. ISBN 978-80-271-2866-2. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
|
Hlavní témata předmětu: 1. Gerontagogika jako součást věd o výchově (edukačních věd) – vývoj, historické, antropologické a filozofické souvislosti 2. Význam a vztah klíčových pojmů: stáří, stárnutí, aktivizace a edukace seniorů, specifika učení, poradenství pro seniory, kvalita života, mezigenerační učení a solidarita, autonomie ve stáří 3. Problematika stáří a stárnutí v evropském civilizačním prostoru 4. Multidisciplinární a teoretická východiska stáří a stárnutí, klasické teorie stárnutí 5. Demografický vývoj v ČR a ve světě 6. Specifika vzdělávání (edukace) v seniorském věku (z hlediska psychologického, didaktického, sociologického a biologického) 7. Vzdělávání seniorů – vývoj, možnosti, funkce a význam 8. Gerontodidaktika – východiska, metody, formy a pomůcky (využití ITC ve výuce) 9. Formy vzdělávání seniorů – univerzity a akademie třetího věku 10. Analýza strategických dokumentů k problematice stáří a stárnutí 11. Aktuální otázky a problémy edukace a aktivizace seniorů Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
|
1. Porozumění klíčovým pojmům v oblasti teorie a praxe edukace seniorů – studenti budou schopni definovat pojmy související s vývojem a rozvojem gerontagogiky a vysvětlit význam základních pojmů. 2. Stáří a stárnutí v evropském kontextu – studenti budou schopni charakterizovat problematiku stárnutí populace v ČR a EU. 3. Multidisciplinární a demografický charakter edukace seniorů – studenti budou schopni analyzovat faktory a teoretická východiska související s antropologickými proměnami stáří. 4. Edukace a aktivizace seniorů – studenti budou schopni identifikovat a v praxi použít didaktické principy edukace seniorů. 5. Metody a formy edukace a aktivizace seniorů – studenti boudou schopni charakterizovat a v praxi použít rozmanité formy a metody práce se seniory. 6. Strategické dokumenty k problematice stáří a stárnutí – studenti budou schopni analyzovat klíčové principy těchto dokumentů. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (04.02.2025)
|
