PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Teorie vzdělávání dospělých - OKNU1U107A
Anglický název: Theories of Adult Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (55)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PaedDr. Ivan Pavlov, Ph.D.
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Záměnnost : OPNU1U107A
Anotace -
Cílem výuky předmětu je, aby si studenti osvojili vědomosti o filozofických a psychologických základech moderních teorií vzdělávání dospělých, o společensko-ekonomických souvislostech aplikace vybraných teorií vzdělávání v andragogické praxi a o aktuálních evropských trendech v celoživotním vzdělávání dospělých. Studenti získají dovednosti adekvátní používání pojmového aparátu v komunikaci o procesech vzdělávání dospělých a identifikaci projevů vybraných teoretických přístupů v praxi vzdělávání dospělých. Upevní si postoje k aktivizaci potenciálu dospělých učících se pro celoživotní vzdělávání a učení se.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Cíl předmětu

Cílem výuky předmětu je, aby si studenti osvojili vědomosti o filozofických a psychologických základech moderních teorií vzdělávání dospělých, o společensko-ekonomických souvislostech aplikace vybraných teorií vzdělávání v andragogické praxi a o aktuálních evropských trendech v celoživotním vzdělávání dospělých.

Studenti získají dovednosti adekvátní používání pojmového aparátu v komunikaci o procesech vzdělávání dospělých a identifikaci projevů vybraných teoretických přístupů v praxi vzdělávání dospělých. Upevní si postoje k aktivizaci potenciálu dospělých učících se pro celoživotní vzdělávání a učení se.

Poslední úprava: Pavlov Ivan, prof. PaedDr., Ph.D. (20.01.2025)
Deskriptory
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Písemná zkouška (test)

Seminární práce

Poslední úprava: Pavlov Ivan, prof. PaedDr., Ph.D. (20.01.2025)
Literatura

Povinná literatura:

BENEŠ, M. Andragogika. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 176 s. ISBN 978-80-247-4824-5.

KOSOVÁ, B. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela. 173 s. ISBN 978-80-557-0434-0.

SCHUBERT, M. 2017. Teoretické koncepcie andragogiky. Banská Bystrica: Belianum, 176s. ISBN 978-80-557-1382-3.

VETEŠKA, J. Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2017. 136 s. ISBN 978-80-7561-073-7.

Doporučená literatura:

BALVÍN, J. Andragogika jako teorie výchovy a vzdělávaní dospělých. Praha: Hnutí R, 2011. 198 s. ISBN 978-80-86798-16-5.

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. 247s. ISBN 80-7178-216-5.

KOPECKÝ, M. Vzdělávaní dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou. Praha: FF UK, 2013. 165 s. ISBN 978-80-7308-493-6.

LIESSMANN, K. Teorie nevzdělanosti. Praha: ACADEMIA 2009.

PAVLOV, I. Súčasnosť a perspektívy teórie výchovy dospelých v sústave andragogických vied. In LifelongLearning – celoživotní vzdělávání. 2015, roč. 5, č. 1. ISSN 1804-526X. s. 8 – 28.

PAVLOV, I. a M. SCHUBERT. 2015. Konceptuálne rámce andragogickej etiky. In Andragogická revue, 2015, roč. 7, č. 1. ISSN 1804 -1698. s. 18 - 30.

PIROHOVÁ, I. Teórie vzdelávania dospelých. Prešov: FHPV PU v Prešove, 2015. 89 s. ISBN 978-80-555-1321-8.

PRŮCHA, J. Česká vzdělanost. Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 208 s. ISBN 9788074 786754.

Průcha, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada Publishing, 2014. 152 s. ISBN 978-80-247-5232-7.

Průcha, J. a J. Veteška, J. Andragogický slovník. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.

ŠPANEKOVÁ, N. a L. SMÉKALOVÁ. Předpoklady úspěšného učení se v dospělosti. In Lifelong Learning – celoživotní vzdělávaní, 2015, roč.5, č. 2, s. 8–22. ISSN 184-526X. [online] [cit. 2016-10-06].  Dostupné z: http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1502/lifele201505028.pdf

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky. Praha: Portál, 2016. 319 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

Poslední úprava: Pavlov Ivan, prof. PaedDr., Ph.D. (20.01.2025)
Sylabus

Hlavní témata předmětu:

1.           Základní kategorie a komponenty edukačních teorií

2.           Teorie vzdělávání dospělých (předmět, místo v soustavě andragogických věd, účel, funkce, systematika)

3.           Vzdělávání, vzdělanost a vzdělavatelnost dospělých ve společnosti

4.           Historicko-společenská východiska procesů vzdělávání dospělých v Česku

5.           Všeobecné teorie výchovy a vzdělávání (akademické, sociokognitivní a kognitivně psychologické, spiritualistické a personalistické, technologické, sociální)

6.           Vybrané teoretické přístupy ke vzdělávání dospělých (Rogers, Brookfield, Mezirov, Jarvis, Knowles, Kirkpatrick, Kolb, Kulich, Malewski)

7.           Analýza vybraných andragogických teorií s přihlédnutím k současné praxi 

8.           Teorie celoživotního učení a vzdělávání (formální, neformální vzdělávání a informální učení dospělých), znalostní společnost 21. století, kritika neoliberalizmu 

9.           Vzdělávací politiky v teorii a praxi vzdělávání dospělých (národní a mezinárodní dimenze)

10.        Aktuální otázky v andragogickém výzkumu vzdělávání dospělých

Poslední úprava: Pavlov Ivan, prof. PaedDr., Ph.D. (20.01.2025)
Výsledky učení

Student:

  •  vysvětlí teoretická východiska tří vybraných teorií vzdělávání dospělých,
  •  porovná klíčové charakteristiky formálního, neformálního vzdělávání a informálního učení,
  •  na příkladech andragogické praxe ilustruje aplikaci vybraného teoretického přístupu,
  •  popíše dokumenty vzdělávacích politik globální, evropské a národní úrovně,
  •  analyzuje výsledky vybraných andragogických výzkumů (napr. PIAAC).
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (30.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK