|
|
||
Cílem výuky předmětu je, aby si studenti osvojili vědomosti o filozofických a psychologických základech moderních teorií vzdělávání dospělých, o společensko-ekonomických souvislostech aplikace vybraných teorií vzdělávání v andragogické praxi a o aktuálních evropských trendech v celoživotním vzdělávání dospělých.
Studenti získají dovednosti adekvátní používání pojmového aparátu v komunikaci o procesech vzdělávání dospělých a identifikaci projevů vybraných teoretických přístupů v praxi vzdělávání dospělých. Upevní si postoje k aktivizaci potenciálu dospělých učících se pro celoživotní vzdělávání a učení se.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Cílem výuky předmětu je, aby si studenti osvojili vědomosti o filozofických a psychologických základech moderních teorií vzdělávání dospělých, o společensko-ekonomických souvislostech aplikace vybraných teorií vzdělávání v andragogické praxi a o aktuálních evropských trendech v celoživotním vzdělávání dospělých. Studenti získají dovednosti adekvátní používání pojmového aparátu v komunikaci o procesech vzdělávání dospělých a identifikaci projevů vybraných teoretických přístupů v praxi vzdělávání dospělých. Upevní si postoje k aktivizaci potenciálu dospělých učících se pro celoživotní vzdělávání a učení se. Poslední úprava: Pavlov Ivan, prof. PaedDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Písemná zkouška (test) Seminární práce Poslední úprava: Pavlov Ivan, prof. PaedDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: BENEŠ, M. Andragogika. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 176 s. ISBN 978-80-247-4824-5. KOSOVÁ, B. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela. 173 s. ISBN 978-80-557-0434-0. SCHUBERT, M. 2017. Teoretické koncepcie andragogiky. Banská Bystrica: Belianum, 176s. ISBN 978-80-557-1382-3. VETEŠKA, J. Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2017. 136 s. ISBN 978-80-7561-073-7. Doporučená literatura: BALVÍN, J. Andragogika jako teorie výchovy a vzdělávaní dospělých. Praha: Hnutí R, 2011. 198 s. ISBN 978-80-86798-16-5. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. 247s. ISBN 80-7178-216-5. KOPECKÝ, M. Vzdělávaní dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou. Praha: FF UK, 2013. 165 s. ISBN 978-80-7308-493-6. LIESSMANN, K. Teorie nevzdělanosti. Praha: ACADEMIA 2009. PAVLOV, I. Súčasnosť a perspektívy teórie výchovy dospelých v sústave andragogických vied. In LifelongLearning – celoživotní vzdělávání. 2015, roč. 5, č. 1. ISSN 1804-526X. s. 8 – 28. PAVLOV, I. a M. SCHUBERT. 2015. Konceptuálne rámce andragogickej etiky. In Andragogická revue, 2015, roč. 7, č. 1. ISSN 1804 -1698. s. 18 - 30. PIROHOVÁ, I. Teórie vzdelávania dospelých. Prešov: FHPV PU v Prešove, 2015. 89 s. ISBN 978-80-555-1321-8. PRŮCHA, J. Česká vzdělanost. Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 208 s. ISBN 9788074 786754. Průcha, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada Publishing, 2014. 152 s. ISBN 978-80-247-5232-7. Průcha, J. a J. Veteška, J. Andragogický slovník. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4. ŠPANEKOVÁ, N. a L. SMÉKALOVÁ. Předpoklady úspěšného učení se v dospělosti. In Lifelong Learning – celoživotní vzdělávaní, 2015, roč.5, č. 2, s. 8–22. ISSN 184-526X. [online] [cit. 2016-10-06]. Dostupné z: http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1502/lifele201505028.pdf VETEŠKA, J. Přehled andragogiky. Praha: Portál, 2016. 319 s. ISBN 978-80-262-1026-9. Poslední úprava: Pavlov Ivan, prof. PaedDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Základní kategorie a komponenty edukačních teorií 2. Teorie vzdělávání dospělých (předmět, místo v soustavě andragogických věd, účel, funkce, systematika) 3. Vzdělávání, vzdělanost a vzdělavatelnost dospělých ve společnosti 4. Historicko-společenská východiska procesů vzdělávání dospělých v Česku 5. Všeobecné teorie výchovy a vzdělávání (akademické, sociokognitivní a kognitivně psychologické, spiritualistické a personalistické, technologické, sociální) 6. Vybrané teoretické přístupy ke vzdělávání dospělých (Rogers, Brookfield, Mezirov, Jarvis, Knowles, Kirkpatrick, Kolb, Kulich, Malewski) 7. Analýza vybraných andragogických teorií s přihlédnutím k současné praxi 8. Teorie celoživotního učení a vzdělávání (formální, neformální vzdělávání a informální učení dospělých), znalostní společnost 21. století, kritika neoliberalizmu 9. Vzdělávací politiky v teorii a praxi vzdělávání dospělých (národní a mezinárodní dimenze) 10. Aktuální otázky v andragogickém výzkumu vzdělávání dospělých Poslední úprava: Pavlov Ivan, prof. PaedDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Student:
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (30.01.2025)
|