PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Botanika a výuka botaniky - OKNB3B021A
Anglický název: Botany and Botany Teaching
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Anotace -
Předmět seznamuje studenty s výukou botaniky na ZŠ A SŠ (učivo botaniky v RVP ZV a RVP G) a jeho možnosti začlenění do ŠVP ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech), s učebnicemi a dalšími výukovými materiály a informačními zdroje pro výuku botaniky, pomůckami ve výuce botaniky, s didaktickými formami a metodami ve výuce botaniky, se specifiky výuky jednotlivých tematických celků na ZŠ a gymnáziích. Přednáškový cyklus zakončuje téma kontrola studia, tvorba didaktických testů a pracovních listů pro výuku botaniky, příprava výukových prezentací.
Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
Cíl předmětu

Studující:

  • Seznámí se s s výukou botaniky na ZŠ A SŠ v rámci učiva botaniky v RVP ZV a RVP G.
  • Vytvoří  návrh vyučovací hodiny botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) včetně pracovního listu, případně výukové prezentace a návrh laboratorního (případně praktického) cvičení k navržené vyučovací hodině.
Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
Deskriptory

Botanika a výuka botaniky – KS:

10 hodin přímé výuky, z toho:

- 5 hodin přednáška s důrazem na praktický přesah didaktických metod a forem ve výuce botaniky na základních školách a gymnáziích,

- 5 hodin cvičení – prezentace příprav na výuku botaniky

Obsah nepřímé výuky: samostudium studijních opor, příprava didaktických materiálů (výukové hodiny, pracovní listy, didaktické hry, laboratorní práce atd.) pro výuku botaniky na základních školách a gymnáziích

Případná distanční výuka bude probíhat v MS Teams:

PEDF - KS - Botanika a výuka botaniky | Obecné | Microsoft Teams

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky zakončení předmětu:

Zkouška (ústní nebo písemná) v rozsahu odpřednášeného učiva

Zadání seminární práce - součást uzavření předmětu:

Úkol 1: Návrh vyučovací hodiny botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) včetně pracovního listu, případně výukové prezentace. Prezentace navržené vyučovací hodiny a laboratorního cvičení v rámci posledního cvičení.

Úkol 2: Návrh laboratorního cvičení (nebo praktického cvičení) z botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) k danému tématu vyučovací hodiny.

Úkoly odevzdávají studující do zadání v MS Teams.

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (22.01.2025)
Literatura

KALHOUS, Zdeněk & OBST, Otto. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál,   2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2.   Praha: Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2. 

MASLOWSKI, Oton. Didaktika biologie. 1. Vyd., Olomouc : PřF UP, 1990. 146 s.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3.   Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X. 

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika.3. přepracované a aktualizované vyd.   Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7367-047-X. 

SKÝBOVÁ J.: Pracovní listy: Teorie a využití ve výuce přírodopisu. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2019. ISBN 978-80-7603-096-1 

SKÝBOVÁ, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky botaniky, e-skriptum, Praha: PedF UK 2024. ISBN 978-80-7603-445-7.

SKALKOVÁ Jarmila [ed.]. Obecná didaktika. 2. rozšířené a aktualizované   vyd. Praha: Grada, 1999. 292 s. ISBN 978-  80-247-1821-7.

ŠVECOVÁ, Milada, ČÍŽKOVÁ Věra, RŮŽKOVÁ Ivana, STOKLASA Jan. Cvičení z didaktiky biologie I. Praha : Univerzita Karlova, Karolinum, 2000. 89 s.

RVP ZV, RVP G. 

Učebnice přírodopisu pro ZŠ a biologie (botaniky) pro gymnázia.

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
Požadavky ke zkoušce

Zkouška (ústní nebo písemná) v rozsahu odpřednášeného učiva

Zkouška (ústní nebo písemná) v rozsahu odpřednášeného učiva

Zadání seminární práce - součást uzavření předmětu:

Úkol 1: Návrh vyučovací hodiny botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) včetně pracovního listu, případně výukové prezentace. Prezentace navržené vyučovací hodiny a laboratorního cvičení v rámci posledního cvičení.

Úkol 2: Návrh laboratorního cvičení (nebo praktického cvičení) z botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) k danému tématu vyučovací hodiny.

Úkoly odevzdávají studující do zadání v MS Teams.

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (22.01.2025)
Sylabus

1.       Výuka botaniky na ZŠ A SŠ: učivo botaniky v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech, didaktické zásady ve výuce botaniky

2.       Učebnice pro ZŠ a gymnázia a další výukové materiály a informační zdroje pro výuku botaniky, pomůcky a práce s pomůckami ve výuce botaniky

3.       Příprava učitele na výuku botaniky - didaktické formy výuky (vyučovací hodina, laboratorní práce, exkurze, vycházky a terénní práce, projektová výuka)

4.       Příprava učitele na výuku botaniky - metody výuky

5.       Výuka tematických celků: rostlinná buňka, rostlinná pletiva, rostlinné orgány

6.       Výuka tematických celků: vodní režim rostlin, látkový e energetický metabolismus, růst a vývoj rostlin, rozmnožování rostlin

7.       Výuka tematických celků: Systém e evoluce rostlin – klasifikace rostlin, názvosloví, nižší rostliny

8.       Výuka tematických celků: Systém e evoluce rostlin – vyšší rostliny

9.       Výuka tematických celků: Systém a evoluce hub, Rostliny a prostředí

10.     Kontrola studia, tvorba didaktických testů a pracovních listů pro výuku botaniky, příprava  výukových prezentací.

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (22.01.2025)
Studijní opory

Odkaz na studijní opory v MS Teams:

PEDF - KS - Botanika a výuka botaniky | Obecné | Microsoft Teams

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (22.01.2025)
Výsledky učení

Studující:

·       Charakterizuje výuku botaniky na ZŠ A SŠ, popíše učivo botaniky v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech

·       Aplikuje didaktické zásady ve výuce botaniky.

·       Seznámí se s učebnicemi botaniky pro ZŠ a gymnázia a dalšími výukovými materiály a informačními zdroji pro výuku botaniky, s pomůckami a možnostmi práce s nimi ve výuce botaniky.

·       Pochopí důležitost přípravy učitele na výuku botaniky, seznámí se se základními specifiky didaktických forem a metod výuky při výuce botaniky na ZŠ a SŠ.

·       Popíše a charakterizuje po stránce odborné i didaktické výuku tematických celků na ZŠ a SŠ: rostlinná buňka, rostlinná pletiva, rostlinné orgány.

·       Popíše a charakterizuje po stránce odborné i didaktické výuku tematických celků na ZŠ a SŠ: vodní režim rostlin, látkový e energetický metabolismus, růst a vývoj rostlin, rozmnožování rostlin.

·       Popíše a charakterizuje po stránce odborné i didaktické výuku tematických celků na ZŠ a SŠ: Systém e evoluce rostlin – klasifikace rostlin, názvosloví, nižší rostliny.

·       Popíše a charakterizuje po stránce odborné i didaktické výuku tematických celků na ZŠ a SŠ: Systém e evoluce rostlin – vyšší rostliny.

·       Popíše a charakterizuje po stránce odborné i didaktické výuku tematických celků na ZŠ a SŠ: Systém a evoluce hub, Rostliny a prostředí

·       Vytvoří přípravu na výuku vyučovací jednotky k vybranému tématu botaniky, připraví pracovní list, laboratorní nebo praktické cvičení k danému tématu, případně výukovou prezentaci.

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (22.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK