|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty s výukou botaniky na ZŠ A SŠ (učivo botaniky v RVP ZV a RVP G) a jeho možnosti začlenění do ŠVP ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech), s učebnicemi a dalšími výukovými materiály a informačními zdroje pro výuku botaniky, pomůckami ve výuce botaniky, s didaktickými formami a metodami ve výuce botaniky, se specifiky výuky jednotlivých tematických celků na ZŠ a gymnáziích. Přednáškový cyklus zakončuje téma kontrola studia, tvorba didaktických testů a pracovních listů pro výuku botaniky, příprava výukových prezentací.
Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Botanika a výuka botaniky – KS: 10 hodin přímé výuky, z toho: - 5 hodin přednáška s důrazem na praktický přesah didaktických metod a forem ve výuce botaniky na základních školách a gymnáziích, - 5 hodin cvičení – prezentace příprav na výuku botaniky Obsah nepřímé výuky: samostudium studijních opor, příprava didaktických materiálů (výukové hodiny, pracovní listy, didaktické hry, laboratorní práce atd.) pro výuku botaniky na základních školách a gymnáziích Případná distanční výuka bude probíhat v MS Teams: PEDF - KS - Botanika a výuka botaniky | Obecné | Microsoft Teams Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
|
|
||
Podmínky zakončení předmětu: Zkouška (ústní nebo písemná) v rozsahu odpřednášeného učiva Zadání seminární práce - součást uzavření předmětu: Úkol 1: Návrh vyučovací hodiny botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) včetně pracovního listu, případně výukové prezentace. Prezentace navržené vyučovací hodiny a laboratorního cvičení v rámci posledního cvičení. Úkol 2: Návrh laboratorního cvičení (nebo praktického cvičení) z botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) k danému tématu vyučovací hodiny. Úkoly odevzdávají studující do zadání v MS Teams. Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (22.01.2025)
|
|
||
KALHOUS, Zdeněk & OBST, Otto. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2. MASLOWSKI, Oton. Didaktika biologie. 1. Vyd., Olomouc : PřF UP, 1990. 146 s. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika.3. přepracované a aktualizované vyd. Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7367-047-X. SKÝBOVÁ J.: Pracovní listy: Teorie a využití ve výuce přírodopisu. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2019. ISBN 978-80-7603-096-1 SKÝBOVÁ, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky botaniky, e-skriptum, Praha: PedF UK 2024. ISBN 978-80-7603-445-7. SKALKOVÁ Jarmila [ed.]. Obecná didaktika. 2. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada, 1999. 292 s. ISBN 978- 80-247-1821-7. ŠVECOVÁ, Milada, ČÍŽKOVÁ Věra, RŮŽKOVÁ Ivana, STOKLASA Jan. Cvičení z didaktiky biologie I. Praha : Univerzita Karlova, Karolinum, 2000. 89 s. RVP ZV, RVP G. Učebnice přírodopisu pro ZŠ a biologie (botaniky) pro gymnázia. Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
|
|
||
Zkouška (ústní nebo písemná) v rozsahu odpřednášeného učiva Zkouška (ústní nebo písemná) v rozsahu odpřednášeného učiva Zadání seminární práce - součást uzavření předmětu: Úkol 1: Návrh vyučovací hodiny botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) včetně pracovního listu, případně výukové prezentace. Prezentace navržené vyučovací hodiny a laboratorního cvičení v rámci posledního cvičení. Úkol 2: Návrh laboratorního cvičení (nebo praktického cvičení) z botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) k danému tématu vyučovací hodiny. Úkoly odevzdávají studující do zadání v MS Teams. Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (22.01.2025)
|
|
||
1. Výuka botaniky na ZŠ A SŠ: učivo botaniky v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech, didaktické zásady ve výuce botaniky 2. Učebnice pro ZŠ a gymnázia a další výukové materiály a informační zdroje pro výuku botaniky, pomůcky a práce s pomůckami ve výuce botaniky 3. Příprava učitele na výuku botaniky - didaktické formy výuky (vyučovací hodina, laboratorní práce, exkurze, vycházky a terénní práce, projektová výuka) 4. Příprava učitele na výuku botaniky - metody výuky 5. Výuka tematických celků: rostlinná buňka, rostlinná pletiva, rostlinné orgány 6. Výuka tematických celků: vodní režim rostlin, látkový e energetický metabolismus, růst a vývoj rostlin, rozmnožování rostlin 7. Výuka tematických celků: Systém e evoluce rostlin – klasifikace rostlin, názvosloví, nižší rostliny 8. Výuka tematických celků: Systém e evoluce rostlin – vyšší rostliny 9. Výuka tematických celků: Systém a evoluce hub, Rostliny a prostředí 10. Kontrola studia, tvorba didaktických testů a pracovních listů pro výuku botaniky, příprava výukových prezentací. Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (22.01.2025)
|
|
||
Odkaz na studijní opory v MS Teams: PEDF - KS - Botanika a výuka botaniky | Obecné | Microsoft Teams Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (22.01.2025)
|
|
||
Studující: · Charakterizuje výuku botaniky na ZŠ A SŠ, popíše učivo botaniky v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech · Aplikuje didaktické zásady ve výuce botaniky. · Seznámí se s učebnicemi botaniky pro ZŠ a gymnázia a dalšími výukovými materiály a informačními zdroji pro výuku botaniky, s pomůckami a možnostmi práce s nimi ve výuce botaniky. · Pochopí důležitost přípravy učitele na výuku botaniky, seznámí se se základními specifiky didaktických forem a metod výuky při výuce botaniky na ZŠ a SŠ. · Popíše a charakterizuje po stránce odborné i didaktické výuku tematických celků na ZŠ a SŠ: rostlinná buňka, rostlinná pletiva, rostlinné orgány. · Popíše a charakterizuje po stránce odborné i didaktické výuku tematických celků na ZŠ a SŠ: vodní režim rostlin, látkový e energetický metabolismus, růst a vývoj rostlin, rozmnožování rostlin. · Popíše a charakterizuje po stránce odborné i didaktické výuku tematických celků na ZŠ a SŠ: Systém e evoluce rostlin – klasifikace rostlin, názvosloví, nižší rostliny. · Popíše a charakterizuje po stránce odborné i didaktické výuku tematických celků na ZŠ a SŠ: Systém e evoluce rostlin – vyšší rostliny. · Popíše a charakterizuje po stránce odborné i didaktické výuku tematických celků na ZŠ a SŠ: Systém a evoluce hub, Rostliny a prostředí · Vytvoří přípravu na výuku vyučovací jednotky k vybranému tématu botaniky, připraví pracovní list, laboratorní nebo praktické cvičení k danému tématu, případně výukovou prezentaci. Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (22.01.2025)
|