Kurz se zaměřuje na možnosti využívání aktivizujících metod ve výuce přírodopisu a biologie. V rámci kurzu jsou studenti seznámeni s vybranými aktivizujícími metodami, které jsou demonstrovány na praktických příkladech uplatnění metod ve výuce přírodopisu a biologie. Pozornost je věnována praktickému vyzkoušení vybraných metod a jejich začlenění do kontextu cílů výuky a možností její realizace.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
The course focuses on the possibilities of using activating methods in teaching science and biology. In the course, students are introduced to selected activating methods, which are demonstrated by practical examples of the application of methods in teaching science and biology. Attention is paid to the practical training of the selected methods and their integration into the context of teaching objectives and possibilities of its implementation.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
Deskriptory
Přímá výuka probíhá v prezenční podobě ve formě cvičení. Nepřímá výuka se skládá ze studia podkladů a literatury, přípravy výukovýc aktivit podle zadání a zpracování výstupní seminární práce.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínkou ukončení předmětu je 1) aktivní účast na výuce a 2) zpracování hodnoceného výstupu ve formě přípravy výukového celku s využitím zadaných aktivizujících metod, jejich obhájení, modelová realizace v rámci cvičení a odevzdání v podobě seminární práce.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
Literatura
Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN: 80-857883-73-8.
Kotrba, T. – Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister and Principal, 2011.
Pavlasová, L., Hrouda, L., Teodoridis, V., Andresk, J., Říhová, D., Vančata, V., Novotný, P., Řezníček, J., Novotná, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.
Petr, J. Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 2014.
Teplá, M. a kol. Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás – biologie (1. díl). Praha: P3K, 2015.
Teplá, M. a kol. Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás – biologie (2. díl). Praha: P3K, 2015.
Králíček, I. Moderní přístupy k výuce biologie. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové.
Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.
Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009.
Materiály v Moodle
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
Sylabus
Praktické formy výuky (laboratorní cvičení, exkurze, praxe)
Využití ICT ve výuce biologie
Biologická témata v průřezových tématech RVP
Integrovaná výuka přírodovědných předmětů
Distanční vzdělávání v biologii
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (27.01.2024)