|
|
|
||
Předmět úzce navazuje na bakalářské studium a předpokládá zvládnutí matematické a předmatematické přípravy v plném rozsahu bakalářského studia na UK PedF v Praze. Těmto předpokladům odpovídá i vstupní test, jehož zvládnutí je podmínkou k připuštění k závěrečnému testu. V případě neúspěchu ve vstupním testu se nabízí podpora skrze e-learning nebo v rámci povinně volitelných předmětů Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti s didaktikou I a II. Oba kurzy jsou určeny především těm studentům, kteří v rámci bakalářského studia měli odlišný program od programu na UK PedF.
Předmět se opírá v obecné rovině o pojetí osobnostního rozvoje dítěte, o požadavek všestrannosti rozvoje dítěte před vstupem do školy. V rozvoji předmatematické a první matematické gramotnosti se akcentuje postupnost s respektování specifik dané věkové kategorie, aniž by se přejímalo učivo ZŠ do programu mateřské školy, avšak předpokládá se orientace v tom, co čeká žáka na počátku školní docházky (studium učebnic matematiky pro 1. a 2. r. ZŠ).
Absolvent kurzu by měl být schopen v oblasti předmatematické gramotnosti metodicky řídit začínající učitele, zvládnout evaluaci podřízených v této oblasti, zdůvodnit doporučení dostupných materiálů rodičům v rámci spolupráce s nimi vzhledem k individualizovanému přístupu k dítěti, v rámci přípravy dítěte na vstup do školy.
V kombinovaném studiu je kurz členěn nejméně do tří setkání. Probírané okruhy:
1) Školní vzdělávací program se zaměřením na předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti – tvorba, hodnocení ŠVP. Individuální programy rozvoje dítě se specifickými potřebami včetně dětí nadprůměrných v intelektové oblasti. Analýza vybraného ŠVP z pohledu didaktiky matematiky a předmatematické gramotnosti.
2) Pedagogické směry a příprava na školní matematiku – porovnávání, klady a úskalí.
3) Zahraniční i domácí metodické a didaktické materiály a kritický pohled učitele.
4) Analýza dětských aktivit, analýza dětských reakcí v daném kontextu na daný podnět (pozorování nebo videozáznam).
5) Modifikace aktivit s přihlédnutím k rozvoji dítěte, specifické podmínky (věk, mateřský jazyk, odklad školní docházky)
6) Kooperace s rodiči v oblasti PMG; nabídka aktivit pro doma - společenské a stolní hry s pravidly (pořádání akcí pro rodiče s dětmi a organizace třídních schůzek ve spoupráci s oborovýmn profesionálem).
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (27.03.2019)
|
|
||
1. Cílem kurzu je získat studenty k dalšímu studiu didaktiky předmatematické gramotnosti (matematické pregramotnosti). 2. Cílem kurzu je vybavit studenty nástroji pro jejich kvalifikované uplatnění v praxi. Absolvent kurzu by měl být schopen v oblasti předmatematické gramotnosti metodicky řídit začínající učitele, zvládnout evaluaci podřízených v této oblasti, zdůvodnit doporučení dostupných materiálů rodičům v rámci spolupráce s nimi vzhledem k individualizovanému přístupu k dítěti, v rámci přípravy dítěte na vstup do školy. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (25.09.2018)
|
|
||
při on-line výuce připojení přes Microsoft Teams Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (30.09.2020)
|
|
||
Předmět úzce navazuje na bakalářské studium a předpokládá zvládnutí matematické a předmatematické přípravy v plném rozsahu bakalářského studia na UK PedF v Praze a samozřejmě i stoprocentní zvládnutí učiva matematiky ze ZŠ. Těmto předpokladům odpovídá i vstupní test, jehož zvládnutí je podmínkou k připuštění k závěrečnému testu. V případě neúspěchu ve vstupním testu se nabízí podpora skrze e-learning nebo v rámci povinně volitelných předmětů Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti s didaktikou I a II, Oba kurzy jsou určeny především těm studentům, kteří v rámci bakalářského studia měli odlišný program od programu na UK PedF.Případnou pomocíé může být i předmět Základy logiky a rozvíjení logického myšleni I a II.
U KS je požadována 100% účast, u studia PS je podmínkou 80% účast ve výuce. Na závěr kuurzu student píše test na klasifikovaný zápočet. KZ má písemnou podobu, doba řešení je 60 minut. Obsah testu odpovídá obsahu kurzu: analýza textu; doplnění části ŠVP vzhledem k zadané problematice; analýza vybrané dětské aktivity; gradace nároků na dítě u vybraného okruhu.
V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě: Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (09.09.2020)
|
|
||
BEDNÁŘOVÁ, J. a V. ŠMARDOVÁ Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: CP, 2011. ISBN 978-80-251-1829-0. KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE. ISBN 978-80-86307-96-1. KASLOVÁ, M. Připravenost dítěte k zápisu do školy. In J. Kopáčová, K. Žilková(ed.) Studia scientifica facultatis paedagogicae č. 2/2015, ročník XIV. (94 – 99). Ružomberok: Katolická univerzita Ružomberok, 2015. ISSN 1336-2232 LIŠKOVÁ, H. Předmatematické představy ve vzdělávacích oblastech RVP. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (46-75). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1. STOPPARDOVÁ, M.: Otestujte své dítě. Martin: Neografie, 1992. ISBN 80-85186-49-7.
BUDÍNOVÁ, I. Development of communicating about notion in Geometry at primary School. In J. Kopáčová, K. Žilková(ed.) Studia scientifica facultatis paedagogicae č. 2/2015, ročník XIV, (43 – 47). Ružomberok: Katolická univerzita Ružomberok, 2015. ISSN 1336-2232. HEJNÝ, M. & Fr. KUŘINA Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0901-0. KASLOVÁ, M. Pre-school child and natural number. In Bartolini-Bussi, M. & col. (ed.). Proceedings CERME15´. (v tisku) KASLOVÁ, M. Význam slov ano a ne v rozvoji dítěte. In Uhlířová, M. (ed.) MATEMATIKA 6 – Mathematics education in Primary school – tradition, inovation. (98-102). Olomouc: UPOL, 2014. ISBN 978-80-244-4062-0. Další literatura bude průběžně doporučována dle aktuálních potřeb. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (25.09.2018)
|
|
||
V přímé výuce převažuje diskuse a konstruktivistický přístup k řešení problémů nad přednáškou. Vedle přímé výuky se předpokládá příprava na práci v kurzu: a) samostatné studium odborné literatury a metodických materiálů včetně jednoho zdroje v cizím jazyce z aktuální nabídky s akcentem na rozvoj kritického myšlení;v návaznosti na cvičení s oporou o Moodle; b) vyzkoušení vybraných aktivit v praxi a jejich analýza jako příprava pro diskusi ve výuce k okruhům 2 – 5.
Jako volitelná část (může slouži t i jako náhrada neúčasti) je mnou vedené setkání s rodiči jedné mateřské škly či obvodu/obce se zaměření na přípravu na školní matematiku. Přítomní studenti si osvojí nástroje, jakými lze upravit představy rodičů (dominantně úzce zaměřených na číslo, číslice a kulkulus) o obsahu i formách rozvoje PMG v domácím prostředí a jak posílit spolpráci rodiny s mateřské školou. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (17.08.2020)
|
|
||
pro KS i PS: Vybrané kapitoly pro KS: Základy logiky a rozvoje logického myšlení I a II. Nadprůměrný žák v matematice. pro PS: Hry v matematice Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (25.09.2018)
|
|
||
Probírané okruhy: 1) Školní vzdělávací program se zaměřením na předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti – tvorba, hodnocení ŠVP. Individuální programy rozvoje dítě se specifickými potřebami včetně dětí nadprůměrných v intelektové oblasti. Analýza vybraného ŠVP z pohledu didaktiky matematiky a předmatematické gramotnosti, jednoho okruhu (např. čas, finanční gramotnost). Analýza vybraných didaktických materiálů. 2) Pedagogické směry a příprava na školní matematiku – porovnávání, klady a úskalí. Dynamicke didaktické konektivní struktury. 3) Zahraniční i domácí metodické a didaktické materiály a kritický pohled učitele. 4) Analýza dětských aktivit, analýza dětských reakcí v daném kontextu na daný podnět (pozorování nebo videozáznam). 5) Modifikace aktivit s přihlédnutím k rozvoji dítěte, specifické podmínky (věk, mateřský jazyk, odklad školní docházky); jak hodnotit pracovni listy; 6) Kooperace s rodiči v oblasti PMG; nabídka aktivit pro doma - společenské a stolní hry s pravidly (pořádání akcí pro rodiče s dětmi a organizace třídních schůzek ve spoupráci s oborovýmn profesionálem). Vybrané okruhy z okruhů 1-6 budou přednášeny, zbývající jsou určeny k samostudiu. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (08.09.2022)
|
|
||
Na počátku studia studenti píší test pro to, aby věděli, v čem mají rezervy. POkud budou výsledky pod 66 %, bude nutné test opakovat. Jaho zvládnutí je nutnou podmínkou k připuštění k závěrečnému testu na klasifikovaný zápočet. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (25.09.2018)
|