Na základě praktických činností i s použitím prožitkové matematiky a nových technologií objevovat vybrané vztahy, problematika bude zasazena do širšího kulturního rámce a propojena s obory antropomatematika a etnomatematika.
Aktuálně bude kurz obohacen o propojení bna problematiku on-line výukymatematice.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (19.06.2023)
Worshop form conected with live trough teaching and new technologies students will discoverd choosen ralations (mathematics and ...). The activities are situated in socio-cultural context and interconetd with antrophomathematics and ethnomathematics.
Currently, the course is enriched with a connection to the issue of teaching mathematics online.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (19.06.2023)
Cíl předmětu -
Cílem je propojit mimoškolní zkušenosti dítěte se školní matematikou a naopak ve volném čase dítěte matematiku objevovat.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (19.06.2023)
Cílem je propojit mimoškolní zkušenosti dítěte se školní matematikou a naopak ve volném čase dítěte matematiku objevovat.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (19.06.2023)
Deskriptory
při výuce on-line budeme používat Microsoft Teams
Název týmu MaVČ
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (19.06.2023)
Literatura -
Kaslová, M. Číslo a tělesná, hudební a literární výchova RAABE
Kaslová, M. Out-door mathematics UK PEDF, Praha 2008 (pracovní listy pro zahraniční studenty)
Kadeřávek: Geometrie a umění
Sborníky 2 dny s diaktikou matematiky od 1996
Sborníky ICME 1996, 2000, 2004, 2008
Internetové zdroje dle výběru témat studenty.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (19.06.2023)
Kaslová, M. Číslo a tělesná, hudební a literární výchova RAABE
Kaslová, M. Out-door mathematics UK PEDF, Praha 2008 (pracovní listy pro zahraniční studenty)
Kadeřávek: Geometrie a umění
Sborníky 2 dny s diaktikou matematiky od 1996
Sborníky ICME 1996, 2000, 2004, 2008
Internetové zdroje dle výběru témat studenty.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (19.06.2023)
Metody výuky -
2x práce v exteriéru (oba termíny), 1x práce s interaktivní tabulí, práce s knihou, práce s internetem, 2-3 práce s hrami - převládápráce dvojic, skupin.
Na práci v exteriéru je potřeba: fotografický aparát, blok, psací potřeby, deštník.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (19.06.2023)
2-3 práce v exteriéru, 2x práce s interaktivní tabulí, práce s knihou, práce s internetem, 2-3 práce s hrami.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (19.06.2023)
Požadavky ke zkoušce
80% účast aktivita na semináři, vlastní referát v písemné i mluvené podobě
V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:
a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů v Moodle,
b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta."
c) část kurzu odehrávající se na procházce městem Mimo uzavřené prostory) může být realizována v plném rozsahu, pokud to nebude v rozporu s nařízením hl. hygienika, hygienika pro Prahu, rektora UK či děkana této fakulty.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (19.06.2023)
Sylabus -
1. Matematika a architektura (slohy, osová souměrnost, půdorysy, rozměry, odhady, světlo a stín, tvary jako dekorace, transformace 3D-2D, podobnost a podobně), matematika a volný prostor, matematika a historie. 2. Matematika folklor, Antropomatematika a etnomatematika, Matematika a Tělesná výchova, sport, poznáním sportů k tvorbě úloh žáky i učitelem, prvky statistiky a pravděpodobnosti v tělesné výchově. 3. Matematika a výtvarné umění (ornamentika a secese, geometrizující prvky v umění, kubismus, Vasarely, fraktály), návštěva výstavy. 4. Hudební výchova, hudba a matematika nejen práce se zlomky, závislosti, prvky kombinatoriky, tvorba specifických představ, hudební díla inspirovaná matematikou. 5. Literatura a tvorba prostorových představ, alternace k vyjádření kvantity v beletrii, Sci-fy a matematika, hledání spojitostí, využitelnost v různých tématech. 6. Hry a jejich matematická podstata, role motivační, role přípravná (rozvoj schopností, rozšíření slovní zásoby), role prohlubující, aplikační, terapeutická.
Všechny okruhy budou propojeny s možnostmi využítí v případě on-line výuky či karantény či dalších podobných opatření.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (19.06.2023)
1. Mathematics and architecture (styles, axial symmetry, floor plans, dimensions, estimates, light and shadow, shapes as decoration, 3D-2D transformations, similarity, etc.), mathematics and free space, mathematics and history. 2. Mathematics folklore, Anthropomatematics and ethnomathematics, Mathematics and Physical education, sport, knowledge of sports to create tasks by pupils and teachers, elements of statistics and probability in physical education. 3. Mathematics and fine arts (ornamentation and Art Nouveau, geometrizing elements in art, Cubism, Vasarely, fractals). 4. Music education, music and mathematics not only work with fractions, addictions, elements of combinatorics, creation of specific ideas, musical works inspired by mathematics. 5. Literature and creation of spatial ideas, alternations to the expression of quantity in fiction, science and mathematics, the search for connections, usability in various topics. 6. Games and their mathematical nature, motivational role, preparatory role (development of skills, expansion of vocabulary), deepening, application, therapeutic role.
All areas will be connected with the possibilities of use in the case of online teaching or quarantine or other similar measures.