|
|
|
||
Předmět Cizí jazyk – francouzština V je součástí souvislého a na sebe vzájemně navazujícího celku kurzů Cizí jazyk – francouzština I-V pro 1. až 3. ročník studia francouzského jazyka pro 1. stupeň základní školy. Jeho cílem je postupný nácvik a rozvoj lingvistických a komunikativních dovedností studenta vedoucí k dosažení úrovně jazykové kompetence B2 (Společného evropského referenčního rámce pro jazyky). Důraz je kladen na nácvik porozumění hovorové spisovné francouzštině v její psané a mluvené podobě, tvořivé zpracování a ovládnutí vybraných konverzačních témat a další rozšiřování konverzačních okruhů. Dbáno je na správnou výslovnost, přirozenou dikci a větnou melodii. Kurz je zaměřen i na zvládnutí francouzské gramatiky a lingvistické terminologie.
Studijní opora dostupná z: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5852 (bez hesla)
Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (26.09.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je pochopit a naučit se používat gramatické a lexikální jevy francouzského jazyka, zvládnout jejich začlenění do pokročilé komunikace, pracovat s textem, to vše na úrovni B2 dle SERRJ. Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (26.09.2022)
|
|
||
Základní studijní literatura DOLLEZ, C., PONS, S. Alter Ego+ 4 (B2). Paris: Hachette, 2015. ISBN: 978-2014015508.
Rozšiřující studijní literatura ABRY, D., CHALARON, M.-L. Les 500 Exercices de phonétique B1/B2. Paris: Hachette, 2011. ISBN : 9782011556981. DOLLEZ, C., PONS, S. Alter Ego+ 4 – Cahier d'activités. Paris: Hachette, 2014. ISBN: 978-2014015515. GREGOIRE, M., THIEVENAZ, O. Grammaire progressive du français avec 500 exercices. Niveau intermédiaire. Paris: CLE International, 1995. ISBN 13: 9782090338546, GRAND-CLEMENT, O. Civilisation en dialogues, Niveau intermédiaire. Paris : CLE International, 2007. ISBN : 9782090352146. GUÉRAUL, D. (coll.) Le français au CM2. Paris: Hachette, 1984. ISBN: 201009936. MÜLLEROVÁ, E. Gramatika francouzského jazyka ve cvičeních - úroveň B1-B2. Ústřední knihovna UK Praha 2016 e-kniha na webu KFJL nebo https://publi.cz/books/401/index.html?secured=false#cover Lecture en français facile (různá nakladatelství) na úrovni A2-B1 LISTÍKOVÁ, R., KLINKA, T. Francouzština – Otázky a odpovědi nejen k maturitě. Zrcadlový text. Dubicko: INFOA, 2011. ISBN: 9788072406098. PAGES, A. (dir.) À mots ouvert, Français 5e. Paris: Nathan, 2001. ISBN: 2091716022. SIREJOLS, E. Vocabulaire en Dialogues, Niveau intermédiaire. Paris: CLE International, 2007. ISBN : 978-2-09-035223-8. Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (22.09.2020)
|
|
||
Podmínkou zakončení předmětu je 75 % prezence ve výuce, dále prokázání požadovaných znalostí v písemném testu. Test lze jednou opakovat. V případě neplnění úkolů nemůže být student připuštěn k závěrečnému testu, jehož zvládnutí je nezbytné k úspěšnému vykonání zkoušky. Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (26.09.2022)
|
|
||
1. Unité 1 Sociokulturní témata: francouzští umělci a jejich díla Komunikační cíle: mluvit o malování, o dojmech z maleb, udělat rozhovor Jazykové cíle: gramatika – subjonctif ve vztažných větách fonetika – intonace: dotazování se a údiv slovní zásoba – výrazy k navrhnutí programu přátelům prostřednictvím dopisu
2. Unité 2 Sociokulturní témata: divadelní kritika Komunikační cíle: navrhnout kamarádovi kulturní program prostřednictvím dopisu, účastnit se debaty (vzít si slovo, udržet si ho, skočit někomu do řeči) Jazykové cíle: gramatika – způsoby dotazování se a otázka pomocí inverze, příslovce na -ment fonetika – hraní rolí (milovník umění) slovní zásoba – výrazy pro účast v debatě
3. Unité 3 Sociokulturní témata: život ve městě a ekologie Komunikační cíle: mluvit o ekologii, vyslovit hypotézy, zákazy Jazykové cíle: gramatika – budoucí čas a kondicionál fonetika – intonace (zákaz, příkaz) slovní zásoba – výrazy z oblasti života ve městě a ekologie
4. Unité 4 Sociokulturní témata: život ve městě a ekologie Komunikační cíle: napsat zprávu o studijním pobytu, mluvit o budoucnosti Jazykové cíle: gramatika – způsoby pro vyjádření hypotéz, zájmena y a en fonetika – hraní rolí (na městském úřadě) slovní zásoba – výrazy z oblasti životního prostředí
5. Unité 5 Sociokulturní témata: justice, policejní literatura Komunikační cíle: mluvit o spravedlnosti, vyjádřit jistoty a pochybnosti Jazykové cíle: gramatika – výrazy pro vyjádření jistoty a pochybnosti fonetika – pocity a intonace, hraní rolí (u soudu) slovní zásoba – výrazy pro argumentaci, slovní zásoba z oblasti justice
6. Unité 6 Sociokulturní témata: cestování po Frankofonii (Québec, Senegal, Maroko, Madagaskar...) Komunikační cíle: mluvit o cestování, dělat doporučení, vyprávět příběh v minulosti Jazykové cíle: gramatika – neurčitá zájmena, passé simple fonetika – intonace v situacích nedorozumění, hraní rolí (příprava budoucí cesty) slovní zásoba – výrazy z oblasti cestování a turismu, popis turistických destinací Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (26.09.2022)
|