|
|
|
||
Předmět představuje artefiletiku jako salutogenetický komplement arteterapie, a to v návaznosti na poznatky osobnostního a sociálního rozvoje, výchovy zážitkem a dramatické výchovy. Akcentován je salutogenní efekt tvořivosti v každodenní činnosti dítěte i dospělého. Předmět má výrazně zážitkový charakter a otevírá prostor pro vlastní tvůrčí činnost studentů. Zároveň jsou zohledňovány didaktické aspekty potřebné pro využití probírané problematiky v budoucí pedagogické praxi studentů. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.11.2023)
|
|
||
Studenti získají vlastní zkušenost s artefiletickými postupy s expresivní hrou a porozumí významu umění a estetického prožitku k rozvíjení osobnosti člověka. Vlastní zkušenosti s technikami artefiletiky umožní studentům profesní rozvoj v oblasti základních didaktických postupů artefiletiky. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka včetně přípravy 8 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Seminární práce 32 hodin. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (16.10.2023)
|
|
||
Liebmannová, M. (2005): Skupinová arteterapie, Praha: Portál. Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Univerzita Karlova. Slavík, J., & Wawrosz, P. (2011). Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky (2., ekonomické vyd). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Slavíková, V., Slavík, J., & Hazuková, H. (2000). Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. Šicková-Fabrici, J. (2008): Základy arteterapie. Praha: Portál. Campbellová, J. (2000): Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé. Praha: Portál. Zavora, J. (200 9). Salutogenetický charakter Artefiletiky Jana Slavíka. Psychoterapie, 3(3-4), 220-223. http://www.zavora.info/Podklady/Psychoterapie_2009_3-4_Salutogeneticky_charakter_artefiletiky.pdf Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha jako podklad pro hodnocení. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Charakteristika a současné pojetí artefiletiky, arteterapie a příbuzných přístupů. 2. Výchova uměním a tvořivost jako fenomén současné doby. 3. Možnosti uplatnění artefiletiky v praxi vychovatele. 4. Zážitek tvorby v expresivní hře a reflexe jako příležitost k učení 5. Salutogenetický rozměr artefiletiky ve specifice provázející role vychovatele. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.11.2023)
|
|
||
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8943 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
Studenti reflektují vlastní zkušenost s artefiletickými postupy s expresivní hrou formulací rozvojového potenciálu pro skupinu i jednotlivce. Popíší možnosti estetického prožitku k rozvíjení osobnosti člověka. Na úloze modelové situace vysvětlí vazbu prožitková situace v prostoru expresivní hry a její reflexe. Tvoření jako prostředek učení argumentují s respektem k psychické bezpečnosti základních didaktických principů artefiletiky. Aplikují techniky artefiletiky v návrhu volnočasového projektu. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
|