PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Artefiletika - OKBV3P009C
Anglický název: Artphiletics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Anotace
Předmět představuje artefiletiku jako salutogenetický komplement arteterapie, a to v návaznosti na poznatky osobnostního a sociálního rozvoje, výchovy zážitkem a dramatické výchovy. Akcentován je salutogenní efekt tvořivosti v každodenní činnosti dítěte i dospělého. Předmět má výrazně zážitkový charakter a otevírá prostor pro vlastní tvůrčí činnost studentů. Zároveň jsou zohledňovány didaktické aspekty potřebné pro využití probírané problematiky v budoucí pedagogické praxi studentů.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.11.2023)
Cíl předmětu -

Studenti získají vlastní zkušenost s artefiletickými postupy s expresivní hrou a porozumí významu umění a estetického prožitku k rozvíjení osobnosti člověka. Vlastní zkušenosti s technikami artefiletiky umožní studentům profesní rozvoj v oblasti základních didaktických postupů artefiletiky.

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka včetně přípravy 8 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Seminární práce 32 hodin.

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (16.10.2023)
Literatura

Liebmannová, M. (2005): Skupinová arteterapie, Praha: Portál.

Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Univerzita Karlova.

Slavík, J., & Wawrosz, P. (2011). Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky (2., ekonomické vyd). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Slavíková, V., Slavík, J., & Hazuková, H. (2000). Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Šicková-Fabrici, J. (2008): Základy arteterapie. Praha: Portál.

Campbellová, J. (2000): Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé. Praha: Portál.

Zavora, J. (200 9). Salutogenetický charakter Artefiletiky Jana Slavíka. Psychoterapie, 3(3-4), 220-223. http://www.zavora.info/Podklady/Psychoterapie_2009_3-4_Salutogeneticky_charakter_artefiletiky.pdf

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
Požadavky ke zkoušce

Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha jako podklad pro hodnocení.

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
Sylabus -

Obsahové vymezení:
1. Charakteristika a současné pojetí artefiletiky, arteterapie a příbuzných přístupů.
2. Výchova uměním a tvořivost jako fenomén současné doby.
3. Možnosti uplatnění artefiletiky v praxi vychovatele.
4. Zážitek tvorby v expresivní hře a reflexe jako příležitost k učení
5. Salutogenetický rozměr artefiletiky ve specifice provázející role vychovatele.

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.11.2023)
Studijní opory

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8943

Heslo pro hosty: akredkpg19

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
Výsledky učení

Studenti reflektují vlastní zkušenost s artefiletickými postupy s expresivní hrou formulací rozvojového potenciálu pro skupinu i jednotlivce.

Popíší možnosti estetického prožitku k rozvíjení osobnosti člověka.

Na úloze modelové situace vysvětlí vazbu prožitková situace v prostoru expresivní hry a její reflexe.

Tvoření jako prostředek učení argumentují s respektem k psychické bezpečnosti základních didaktických principů artefiletiky.

Aplikují techniky artefiletiky v návrhu volnočasového projektu.

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK