PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Europäische Schulsysteme – Schulautonomie in Europa - OKBU1U143C
Anglický název: School Autonomy in Europe
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (48)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Anotace -
Kurz je vyučován v německém jazyce. Minimální vstupní znalost pro účast v kurzu je B2/C1 dle SERR. Věnuje se evropským vzdělávacím systémům a jejich specifikům s ohledem na autonomii škol, průběh povinné školní docházky, selektivitu a prostupnost jednotlivých vzdělávacích proudů. Speciální pozornost je věnována německému vzdělávacímu systému.
Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Cíl předmětu -

Cílem kurzu je, aby studenti získali hlubší pochopení vzdělávacího systému ČR v mezinárodním kontextu, dovedli porovnat jeho specifika s jinými vzdělávacími systémy a dokázali reflektovat vliv národních a mezinárodních faktorů na vzdělávací procesy.

Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Deskriptory -

Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.         

Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Splnění zadaných distančních aktivit v souladu s výsledky učení. 

Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Literatura - němčina

Povinná literatura:

Schulautonomie in Europa. Strategien und Maßnahmen [online]. Brusel: Eurydice, 2007 [cit. 2018-02-01]. ISBN 978-92-79-07520-9. Dostupné z: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/090DE.pdf

Doporučená literatura:

OECD. School autonomy and accoutability: Are they related to student performace. Pisa in Focus. 2011, (9). Dostupné také z: https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/48910490.pdf.

Paschen, Harm: Schulautonomie in der Diskussion. Zur Einführung in den Themenschwerpunkt - In: Zeitschrift für Pädagogik 41 (1995) 1, S. 15-19 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-104359.

Další materiály:   

www.schulautonomie.at/

www.schulleiter.de.     

Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Sylabus - němčina

Hauptthemen des Kurses:

1.      Europäische Schulsysteme

2.      Autonomie der Schulen und der Schulleitung

3.     Selektivität der Schulsysteme

4.      Aktuelle Maßnahmen, Steigerung der Schulautonomie

5.      Schulreform in Österreich und Deutschland.     

Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Výsledky učení

Po absolvování kurzu budou studenti schopni:

  1. Identifikovat klíčové charakteristiky vzdělávacího systému ČR a vysvětlit jejich vliv na vzdělávací praxi.
  2. Porovnat vzdělávací systém ČR s vybranými zahraničními systémy na základě konkrétních kritérií (např. struktura, financování, přístup k inkluzi).
  3. Analyzovat vliv historických, kulturních a ekonomických faktorů na vzdělávací procesy v ČR i zahraničí.
  4. Prezentovat své závěry o vzdělávacích systémech formou písemné analýzy nebo ústní prezentace.
Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK