PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Teorie a praxe školského managementu II - OKBU1U109A
Anglický název: Theory and Practice of School Management II
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (70)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D.
RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
Anotace -
Předmět rozvíjí témata obecného managementu, která jsou obsahem předmětu Teorie a praxe školského managementu I a propojuje je s dalšími aplikačními aspekty managementu, zejména s oblastí marketingového řízení včetně kultury a PR školy a řízení rizik. Studenti v těchto oblastech rozvíjejí další manažerské kompetence v rámci školského managementu.
Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (24.01.2025)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je rozvoj témat obecného managementu, která jsou obsahem předmětu Teorie a praxe školského managementu I a propojení s oblastí marketingového řízení, kultury a PR školy a řízení rizik.  

Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (24.01.2025)
Deskriptory

Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.  

Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (24.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet

•  Skupinová prezentace vybraného tématu (marketingová taktika v prostředí školy, kultura a PR školy, řízení rizik), diskuze.

•  Seminární práce na vybrané téma v rozsahu 5 normostran textu.  

Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (24.01.2025)
Literatura

Povinná literatura:

BERG, G. a M. POL, ed. Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3746-6.

EGER, L. Marketing školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2021. ISBN 978-80-261-1044-6.

HEJLOVÁ, D. Public relations. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9876-9.

LUKÁŠOVÁ, R. a I. NOVÝ. Organizační kultura: od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0648-2.

MÜLLER, D., J. BLOUDEK, S. KUBÁTOVÁ a T. BUJNA. Kultura organizace je cestou ke strategii. Praha: Management Press, Albatros Media, 2013. ISBN 978-80-7261-265-9.

PAULOVČÁKOVÁ, L. Marketing. Přístup k marketingovému řízení. Praha: UJAK, 2015. 288 s. ISBN 978-80-7452-117-1.

SMEJKAL, V. a K. RAIS. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada, 2006. 296 s. ISBN 80-247-1667-4.

SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. 2., aktualiz. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2009. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7357-494-9.

VEBER, J. Management: základy, přístupy, soudobé trendy. I. vydání. Praha: Ekopress, 2021. ISBN 978-80-87865-69-9.

Doporučená literatura:

KOTLER, P. a G. ARMSTRONG. Marketing. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0513-3

TRUNDA, J. a K. BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: PEDF UK, 2012. ISBN 978-80-7290-541-6.

VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1.

VODÁČEK, L. a O. VODÁČKOVÁ. Moderní management v teorii a praxi. 3., rozš. vyd. Praha: Management Press, 2013. ISBN 978-80-7261-232-1.  

Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (28.01.2025)
Sylabus

Tematické okruhy:

1.       Marketingové řízení školy (strategie, nástroje, aplikace) - tvorba komplexní marketingové strategie vzdělávacích organizací pomocí aktuálních nástrojů se zaměřením na rozvoj digitálních kompetencí studentů

2.       PR školy (význam, nástroje)

3.       Kultura školy (hodnoty, normy, očekávání)

4.       Řízení rizik v prostředí školy (identifikace rizik, metody manažerské práce s riziky)  

Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (24.01.2025)
Výsledky učení

Studující vytvoří komplexní marketingovou strategii vzdělávací organizace.

Studující definují PR, jeho nástroje a význam ve školách.

Studující popíší základní hodnoty, normy a očekávání, na kterých je budována kultura školy.

Studující identifikují a umí řídit rizika v prostředí školy.

Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (28.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK