|
|
|
||
Předmět rozvíjí témata obecného managementu. Seznamuje studenty s pojetím managementu, základními manažerskými funkcemi v pojetí maticového dělení (na sekvenční a paralelní). Tato témata jsou vždy aplikována na specifika managementu škol a školských zařízení.
Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (19.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními procesy, které vykonává osoba v pozici školského manažera, a to ať už na postu ředitele školy/školského zařízení, nebo na některé z pozic středního managementu a vybavit je základními znalostmi a vědomostmi nezbytnými pro výkon řízení těchto procesů. Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (19.09.2024)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1415-5. TRUNDA, J & K. BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: PEDF UK, 2012. ISBN 978-80-7290-541-6. VEBER, J. Management: základy, přístupy, soudobé trendy. I. vydání. Praha: Ekopress, 2021. ISBN 978-80-87865-69-9. VETEŠKA, J. & M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. ISBN 978-80-907809-1-0. VETEŠKA, J., Z. SVOBODOVÁ & M. TURECKIOVÁ. Školský management – konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. ISBN 978-80-7603-348-1.
Doporučená literatura: OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1359-0. VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1. VODÁČEK, L. & O. VODÁČKOVÁ. Moderní management v teorii a praxi. 3. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2013. ISBN 978-80-7261-232-1. Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
|
|
||
Zápočet je udělen za odevzdání vypracovaných výstupů z distančních aktivit. Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Základy managementu (pojetí managementu, paradigmata managementu, specifika školského managementu). 2. Základní manažerské funkce. 3. Plánování jako manažerská funkce (význam, prvky, fáze, metody a nástroje). 4. Organizování jako manažerská funkce (metody a nástroje, základní organizační struktury). 5. Kontrolování jako manažerská funkce (význam, prvky, fáze, metody a nástroje). 6. Rozhodovací proces (význam, prvky, fáze, metody a nástroje). 7. Profesní a manažerské kompetence. Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
|
|
||
Studující vysvětlí základní pojmy obecného a školského managementu a definují jejich specifika. Studující definují základní manažerské funkce jako je rozhodování, plánování, organizování a kontrolování. Studenti aplikují základní manažerské funkce do oblasti školství. Studenti popíší základní procesy, které vykonává osoba v pozici školského manažera. Studující charakterizují profesní a manažerské kompetence. Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
|