|
|
|
||
Předmět filozofie výchovy představuje jeden z důležitých pilířů pro pochopení významu výchovy a vzdělávání, jehovývoje a smyslu v rámci kulturní a historicko-antropologické tradice. Prostřednictvím filozofického tázání, popodstatě, poznatelnosti, logičnosti, spravedlnosti nebo smyslu, rovněž i vztahu cílů a obsahu, účelu a prostředků,podstatného a nepodstatného, umožňuje hlubší poznávání sebe i světa, a tak pochopit roli vychovatele, vzdělavatelenebo průvodce životem a situacemi z různých aspektů. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli filozofickýmotázkám ve výchově a vzdělávání a rozpoznali jednotlivé filozofické směry ve výchově a vzdělávání a jejich dosahpro edukaci. 1. Sokrates, Aristoteles, Platon a jejich vliv na filozofii výchovy. 2. Filozofické otázky ve výchově a vlivjednotlivých filozofických směrů na výchovu. 3. Filozofický, náboženský a vědecký pohled svět a člověka. 4.Středověk a supranaturalismus. 5. Osvícenství a jeho vliv. 6. Pragmatismus a senzualismus. 7. Moderní filozofickésměry a jejich vliv na individualismus a liberalismus. 8. Existencialismus, materialismus a idealismus v modernífilozofii. 9. Filozofická a názorová paradigmata v současných pohledech na výchovu a vzdělávání. 10.Postmodernismus a jeho vliv na výchovu.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2020)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámení se základními pojmy a a filozofickými směry. Pochopení významu a přínosu jednotlivých filozofických představitelů a jeich přístupů. Uchazeč by měl rovněž specifikovat vliv jednotlivých filozofických názorů na výchovu a vzdělávání. Rovněž by se měl seznámit s principy filozofického tázání a dialogu a přesahy filozofie do reálného života. Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (28.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
písemná práce a rozprava Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (28.09.2024)
|
|
||
BENEŠ, M. (2002). Idea vzdělávání v současné společnosti. Eurolex Bohemia: 2002 BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Zvon: Praha.BREZINKA, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. L. Marek: Brno. GRENZ, S. J. (1997). Úvod do postmodernismu. Návrat domů: Praha.HOGENOVÁ, A. (2016). Bytí a rozumění. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. PATOČKA, J. (1997). Filozofie výchovy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. PROKEŠOVÁ, M. (2009). Dítě v nás: filozoficko-pedagogické pojetí dětství a dítěte. Repronis: Ostrava STARK, S. (2006). Filozofie výchovy jako filozofie lidské aktivity a dialogu se zameřením na učení Hanse GeorgaGadamera a Otto Friedricha Bollnowa. Aleš Čeněk: Plzeň TRETERA, I. (2003). Dějiny filosofie. Praha: Karolinum Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2020)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8954 Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (29.09.2024)
|
|
||
Student se orientuje ve filozofických směrech , dokáže charakterizovat jednotlivé filozofické směry a systémy. Zná přínos a význam filozofických osobností. Osvojií si základy filozofického dialogu. Dokáže specifikovat filozofický přístup k problému a rozlišit ho od jiných přístupů. Dokáže pohovořit o vlivu filozofie na výchovu a filozofických otázkách ve výchově. Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (28.09.2024)
|