PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Seminář k přípravě bakalářské práce (biologie) - OKBB4B056A
Anglický název: Seminar for preparation of a bachelor thesis
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (9999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Záměnnost : OPBB4B056A
Anotace -
Kurz je určen studentům zpracovávajícím bakalářskou práci zaměřenou na biologii, geologii, environmentalistiku a vzdělávání v těchto oborech. Cílem kurzu je poskytnout oporu při vlastním řešení bakalářské práce. V rámci kurzu se student seznamuje se základními náležitostmi bakalářské práce, metodologickými aspekty řešení i prezentací výsledků a osvojuje si dovednosti potřebné k samostatnému zpracování své závěrečné práce. Součástí kurzu je aktivní práce s odbornými zdroji, formulování výzkumného problému a prezentování vlastního postupu řešení práce s poskytnutím reflexe.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Cíl předmětu

Studující:

  • charakterizuje téma řešené bakalářské práce
  • plánuje postup řešení bakalářské práce
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Deskriptory

Kurz sestává z 5 VH přímé výuky, která bude probíhat formou cvičení v prezenční podobě. Nepřímá výuka sestává ze studia zadaných materiálů, řešení úkolů dle zadání v Moodle a samostatné přípravy plánu řešení bakalářské práce, které bude konzultováno v rámci cvičení.

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

ukončení kurzu je:

  • aktivní účast na cvičeních
  • zpracování a prezentace vlastního postupu řešení bakalářské práce
  • odevzdání správného řešení zadaných úkolů
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literatura
  • Čmejrková, S., Daneš, F., & Světlá, J. (2002). Jak napsat odborný text. Praha: Leda.
  • Šifner, F. (2004). Jak psát odborný text a diplomovou práci zvlášť. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Zbíral, R. (2009). Příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských prací. Praha: Linde.
  • Boldiš, P. (2004). Bibliografické citace dokumentů podle ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690-2 (01 0197). Část 1 – Citace: metodika a obecná pravidla. Dostupné z http://www.boldis.cz/citace/citace1.pdf
  • Boldiš, P. (2004). Bibliografické citace dokumentů podle ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690-2. Část 2 – Modely a příklady citací u jednotlivých typů dokumentů. Dostupné z http://www.boldis.cz/citace/citace2.pdf
  • Kratochvíl, J., Sejk, P., Eliášová, V., & Stehlík, M. (2011). Metodika tvorby bibliografických citací. Dostupné z https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html#
  • Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
  • Mošna, F. (2017). Základní statistické metody. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Denglerová, D., Gulová, L., Klapko, D., Preissová Krejčí, A., Stanoev, M., Strobachová, B., . . . Šuráňová, V. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi (L. Gulová & R. Šíp Eds.). Praha: Grada.
  • Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  • Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Sylabus
  • Struktura a náležitosti bakalářské práce
  • Psaní jednotlivých částí bakalářské práce (anotace, úvod, teoretická východiska, metodologie, výsledky, diskuse, závěr)
  • Formální úprava bakalářské práce a její formátování, využití MS Word
  • Informační zdroje a práce s literaturou, citování
  • Úvod do metod vědeckého výzkumu, kvalitativní a kvantitativní výzkumné metody
  • Stanovení cílů práce, výzkumných otázek a hypotéz
  • Výběr výzkumného souboru a sběr dat, vyhodnocování dat a jejich prezentace (grafická, číselná)
  • Kritéria hodnocení bakalářské práce, náležitosti obhajoby bakalářské práce
  • Vlastní postup řešení bakalářské práce
  • Prezentace vlastních postupů řešení bakalářské práce a jejich konzultace
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Studijní opory

Kurz v Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2926

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Výsledky učení

Studující:

  • zhodnotí význam psaní bakalářské práce pro svůj osobní rozvoj
  • porozumí formálním požadavkům na bakalářské práce na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy
  • porozumí povaze jednotlivých částí bakalářské práce a charakterizuje je v kontextu svého tématu
  • zhodnotí dodržení požadavků kladených na abstrakty a klíčová slova na modelových příkladech
  • zhodnotí své téma bakalářské práce v kontextu biologie, geologie, environmentalistiky a jejich vzdělávání
  • charakterizuje téma své bakalářské práce a zdůvodní jeho význam a potenciální přínos
  • vyhledává odborné zdroje relevantní pro své téma bakalářské práce
  • vytváří citace literatury dle zvolené citační normy
  • rozumí základním principům odborné práce a vědecké metody
  • formuluje cíle práce, výzkumné otázky a hypotézy relevantní pro své téma bakalářské práce
  • deskriptivně vyhodnocuje data a vyjadřuje je pomocí vhodných reprezentací
  • plánuje metodologický postup řešení své bakalářské práce s ohledem na zadané téma
  • prezentuje téma a postup řešení své diplomové práce
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Vstupní požadavky

Podmínkou pro započetí plnění předmětu je výběr tématu bakalářské práce a absolvování alespoň jedné konzultace s vedoucím bakalářské práce.

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK