PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Poradenství, diagnostické a intervenční činnosti učitele, logopedická prevence a péče - OKB03Q502A
Anglický název: Counselling, Pedagogical Assessment and Intervention, Prevention of Speech and Language Disorders
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Anotace
Studenti se seznámí s vhodnými postupy diagnostiky a intervence zaměřené na podporu rozvoje vybraných dílčích funkcí a schopností podmiňujících úspěšné osvojování školních dovedností, realizací logopedické prevence v mateřské škole a plánováním a vyhodnocováním podpory poskytované dětem s potřebou podpůrných opatření.
Poslední úprava: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Název předmětu

Poradenství, diagnostické a intervenční činnosti učitele, logopedická prevence a péče

Kredity

7

Zakončení

Zk

 

 

Přímá výuka

 

Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu:

20

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

40

Samostudium literatury (za semestr)

30

Práce se studijními materiály (za semestr)

40

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

40

 

 

Plnění předmětu

 

Příprava na zkoušku a zkouška

40

Distanční výuka v případě karanténních opatření proběhne případně v čase setkání na platformě Zoom. Studenti budou aktuálně informováni prostřednictvím mailu.

Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

1. Zpracování plánu pedagogické podpory na základě poskytnuté nebo vlastní kazuistiky.

2. Zpracování plánu pro podporu komunikačních kompetencí dětí předškolního věku v rámci logopedické prevence.

Poslední úprava: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694.

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.

LIPNICKÁ, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1179-2.

MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství, 3. přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-174-5.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.

OPATŘILOVÁ, Dagmar. Psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí s SVP. Brno: MUNI, 2006. ISBN 80-210-3977-9. 

SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

ŠVANCAROVÁ, Dana, Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Dyscentrum, 2012. ISBN 978-80-904494-9-7.

Další literatura bude doporučena v proběhu kurzu. 

Poslední úprava: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus

1) Diagnostické a intervenční činnosti v práci učitele - kontext, metody, prostředky.

2) Rizikové skupiny žáků, oblasti a potřeby diagnostiky a intervence, spolupráce s rodinou.

3) Diagnostika a možnosti rozvoje zrakového vnímání.

4) Diagnostika a možnosti rozvoje sluchového vnímání.

5) Diagnostika a možnosti rozvoje prostorové orientace a seriality.

6) Diagnostika a možnosti rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky.

7) Zhodnocení vývoje řeči a komunikace, možnosti realizace logopedické prevence v MŠ. Narušená komunikační schopnost v předškolním věku. 

8) Diagnostika školní zralosti, rizika vzniku specifických poruch učení.

9) Plánování poskytování podpůrných opatření 1. stupně a vyhodnocování jejich efektivity.

10) Preventivní a intervenční programy v práci učitele.

Poslední úprava: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Výsledky učení

Studující

- vymezí jednotlivé skupiny rizikových žáků.

- vysvětlí pojmy pedagogicko-psychologická a speciálně-pedagogická diagnostika

- popíše oblasti pedagogicko-psychologické a speciálně-pedagogická diagnostiky

- popíše jednotlivé fáze pedagogicko-psychologické a speciálně-pedagogická diagnostiky

- popíše možnosti diagnostiky úrovně zrakového a sluchového vnímání, prostorové orientace a seriality, jemné motoriky a grafomotoriky

- navrhne vhodné postupy rozvoje zrakového a sluchového vnímání, prostorové orientace a seriality, jemné motoriky a grafomotoriky

- popíše jednotlivé fáze vývoje řeči v raném a předškolním věku dítěte

- vysvětlí pojmy narušená komunikační schopnost

- popíše postupy využívané při diagnostice narušené komunikační schopnosti

- vymezí druhy narušené komunikační schopnosti typické pro předškolní věk

- navrhne vhodné postupy pro rozvoj dílčích oblastí souvisejících s podporou vývoje řeči

- popíše proces a oblasti diagnostiky školní zralosti a připravenosti

- popíše rizika vzniku specifických poruch učení

- vysvětlí pojem podpůrná opatření

- popíše proces plánování poskytování podpůrných opatření 1. stupně a vyhodnocování jejich efektivity

- objasní význam preventivních a intervenčních programů v práci učitele

Poslední úprava: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK