|
|
||
Integrovaný předmět seznámí studenty s pojetím čtenářské pregramotnosti v širším kontextu, a to jak v oblasti rozvoje komunikačních a jazykových dovedností, dovedností předcházejících čtení a psaní, tak v oblasti dětské literatury. Studenti se seznámí s jednotlivými stadii vývoje jazykové kompetence u dítěte předškolního věku a osvojí si praktické dovednosti, jak tuto kompetenci rozvíjet. Na elementární úrovni se seznámí se základy teorie komunikace a dokáží je aplikovat ve své budoucí praxi při rozvoji komunikačních dovedností předškolního dítěte. Studenti si uvědomí důležitost kultivovaného a funkčního jazykového projevu jako nezbytného předpokladu pro naplnění odborného profilu učitele/učitelky mateřské školy jako řečového vzoru. Předmět u studentů dále rozvíjí interpretační schopnosti literární díla, orientuje je na současném knižním trhu, charakterizuje kvalitní literaturu a časopisy pro děti předškolního věku s důrazem na rozvoj rozvoji čtenářských strategií vedoucích k hlubšímu porozumění textu a rozvoji myšlení, motivaci k četbě a sdílení prožitků z přečteného. U studentů je pěstováno vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka. Semináře jsou realizovány prostřednictvím konstruktivistických metod výuky. Témata: 1) Čtenářská gramotnost a pregramotnost, rozvoj jazyka a komunikace. 2) Rozvoj produktivní i receptivní jazykové kompetence u dítěte předškolního věku (foneticko-fonologické, morfologické, lexikálně-sémantické, syntaktické, textové, stylizační a pragmatické). 3) Základy teorie komunikace s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku. 4) Základy rétoriky s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku, rozvoj kultivovaného projevu; učitel MŠ jako řečový vzor: upevnění jazykových dovedností studentů. 5) RWCT, konstruktivistické metody výuky, EUR, čtenářské kostky, výchova k literatuře a výchova literaturou, interaktivní čtení, čtení s porozuměním. 6) Literární druhy a žánry, charakteristika literárního díla – v kontextu literatury pro děti předškolního věku; potřeba pohádek v dětském věku. 7) Mediální výchova, interaktivní knihy, časopisy pro děti předškolního věku. 8) Kritéria pro výběr kvalitního literárního textu – současná kvalitní nakladatelství knih pro děti, ocenění za dětskou literaturu. 9) Kampaně podporující dětské čtenářství, spolupráce s rodiči 10) Čtenářské strategie s důrazem na strategie předvídání, vizualizaci a hledání souvislostí. 11) Psaní – vývoj pojetí písma u dětí. 12) Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní.
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je získání teoretickcýh i praktických znalostí a dovedností v oblasti rozvoji řeči, komunikace a čtenářské pregramotnosti. Studenti dokážou vysvětlit pojetí čtenářské pregramotnost v širším kontextu, včetně komunikačních a jazykových dovedností. Dokážou se orientovat v nabídce kvalitní dětské literatury a interpretovat literární dílo. Na základě znalostí z teorie komunikace dokážou rozvíjet komunikační dovednosti u dětí. Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Studium doporučené odborné literatury k oblasti jazyka a komunikace, čtenářské pregramotnosti; čtení knih pro děti předškolního věku - orientace na současném knižním trhu, orientace v základních tématech, volba kvalitní dětské knihy, celková charakteristika literárního díla. Vyčíslení studijní zátěže: 16h přímá výuka, 56h příprava na výuku, 30h samostudium literatury, 10h práce se studijními materiály, 15h plnění průběžných úkolů, 15h seminární práce, 7h příprava na zápočet. Celkem 149h. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočten, který bude udělen na základě splnění všech dílčích průběžných úkolů v prostředí Moodle.
https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=15540 Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (05.10.2023)
|
|
||
BLOOM, P. Jak se děti učí významu slov. Překlad Jan Chromý. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 294 stran. ISBN 978-80-246-3095-3 Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1990-0. CHEJNOVÁ, P. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: PedF UK, 2016. Dostupné: https://publi.cz/eknihy/?book=462-jazykovy-vyvoj-ditete KROPÁČKOVÁ, Jana, WILDOVÁ, Radka, KUCHARSKÁ, Anna. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Praha: Pedagogická orientace, roč. 24, č. 4, s. 488–509. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Jak si děti osvojují příběhy. In: Český jazyk a literatura. Praha: Fraus, 1950-, 59(2), s. 97-99. ISSN 0009-0786. MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X. OPRAVILOVÁ, Eva. Kniha jako prostředek výchovy. Praha: Univerzita Karlova, 1984. PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011. SLANČOVÁ, D. (ed.) Desať štúdií o detskej reči: Lexika - gramatika - pragmatika. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Bratislava, 2018. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
|
|
||
přednášky, diskuse, práce s literárními texty, skupinové práce, videoukázky z praxe. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Témata: 1) Čtenářská gramotnost a pregramotnost, rozvoj jazyka a komunikace. 2) Rozvoj produktivní i receptivní jazykové kompetence u dítěte předškolního věku (foneticko-fonologické, morfologické, lexikálně-sémantické, syntaktické, textové, stylizační a pragmatické). 3) Základy teorie komunikace s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku. 4) Základy rétoriky s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku, rozvoj kultivovaného projevu; učitel MŠ jako řečový vzor: upevnění jazykových dovedností studentů. 5) RWCT, konstruktivistické metody výuky, EUR, čtenářské kostky, výchova k literatuře a výchova literaturou, interaktivní čtení, čtení s porozuměním. 6) Literární druhy a žánry, charakteristika literárního díla – v kontextu literatury pro děti předškolního věku; potřeba pohádek v dětském věku. 7) Mediální výchova, interaktivní knihy, časopisy pro děti předškolního věku. 8) Kritéria pro výběr kvalitního literárního textu – současná kvalitní nakladatelství knih pro děti, ocenění za dětskou literaturu. 9) Kampaně podporující dětské čtenářství, spolupráce s rodiči 10) Čtenářské strategie s důrazem na strategie předvídání, vizualizaci a hledání souvislostí. 11) Psaní – vývoj pojetí písma u dětí. 12) Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (24.08.2021)
|
|
||
Výsledky učení: Student vysvětlí pojem čtenářská pregramotnost a argumentačně podpoří důležitost jejího rozvoje v předškolním věku. Analyzuje RVP Pv ve vztahu k cílům rozvoje čtenářské a jazykové gramotnosti Uvede roviny rozvoje jazyka a navrhne výukovou situaci k podpoře jednotlivých rovin. Kultivovaně přednese jím vybraný úryvek literárního textu. Analyzuje spontánní písařské produkty dítěte předškolního věku a navrhne další možnosti rozvoje dítěte v této oblasti Uvede možnosti podpory rozvoje porozumění u dětí předškolního věku a na příklady textů aplikuje vhodné čtenářské strategie. Navrhne vzdělávací cíle s využitím modelu E-U-R a jím vybranou metodou rozvoje kritického myšlení. Analyzuje literární dílo. Uvede příklady interaktivních knih a časopisů, vhodných pro předškolní věk. Navrhne možnou spolupráci s rodinou při rozvoji čtenářské pregramotnosti dětí. Popíše čtenářské dovednosti potřebné pro zahájení výuky čtení a psaní. Navrhne k nim vzdělávací činnost. Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (01.10.2024)
|