Současné pojetí kultury jako specifického socio-kulturního pole. Výtvarná výchova v kontextu soudobých pedagogik a
teorií vizuality vč. teorie výtvarné výchovy. Průzkum diskursivních vrstev ovlivňujících pojetí uměleckého díla
v současnosti. Proměny významu znaku (symbolu) ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním,
genderovým kontextům. Obraz jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a instituce.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2013)
Contemporary culture viewed as a specific socio-cultural field. Art education education in the context of contemporary
pedagogical theories including theory of art education. Notion of discursive layers influencing understanding of artworks.
Meaning making: meaning of visual sign in the contexts of culture, history of art, society and gender. Image as a text, its
cultural coding, visual/pictorial discourse and cultural institutions.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Cíl předmětu -
Od reflexe chápání funkcí obrazu v současné kultuře k tematizaci a analýze specifického edukačního modelu, k rozpoznání kontextů a plurality interpretací. Vytvoření návrhu edukačního modelu v oblasti zprostředkování kulturního produktu/artefaktu, v součinnosti školy a galerie (muzea umění).
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (18.02.2013)
To be able to analyse main concepts of good art education practice and to respect plurality of interpretations in cultural contexts, reflecting up on multiple functions of an image in contemporary culture. Designing an educational model for a particular cultural artefact, designing and editing of educative materials for school and the gallery.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Literatura -
FULKOVÁ M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H and H 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
FULKOVÁ, M., SLAVÍK, J. Receptivní profil dětského návštěvníka muzea. Evidováno: Nadace Open Society Fund, Staroměstské nám. 22, Praha 1, evid. č. P1-452/95, UK v Praze - Pedagogická fakulta, č. 888-100-112, 1/6/99. FULKOVÁ, M. Děti se nenarodily v galeriích. Diskurs empirického diváka. In Šupšáková, B. a kol. Vizuálna kultúra a umenie v škole. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2004. 214 s. ISBN 80-968441-1-3. FULKOVÁ, M. Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Výtvarná výchova/Myšlení, tvorba, dialog. 2004, 4, mimořádné číslo. Str. 16-24. ISSN 1210 3691 FULKOVÁ,M. Když se řekne ...vizuální gramotnost. Výtvarná výchova 4, 2002,. roč. 42, str. 12-14. ISSN 1210 3691 FULKOVÁ,M. Žádná výtvarka není ostrov sám pro sebe: znepokojivá zkušenost cizího. K osnovám výtvarné výchovy, návrh B. Výtvarná výchova, 40, 2000. č. 1, str. 11-14. ISSN 1210-3691 ROESELOVÁ,V. Proudy ve výtvarné výchově. 1.vyd. Praha: SARAH, 1999. 220 s. ISBN 80-902267-3-6. SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta 2000, 212 s. ISBN 80-7290-016-1 (40% - teoretická část publikace) KINDLER,A.M. Prehľad výskumu výtvarného vývoja. In ŠUPŠÁKOVÁ,B. Detský výtvarný prejav. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2000. 184 s. ISBN 80-968441-0-5 SLAVÍK, J. Gedanken zum Spiel - Reflexive Konzeption der Kunsterziehung im Kontext der Teorie sozialer Spiele von Bourdieu. In KOBLER, J.; SCHOLZ, O. Ästhetische Erziehung in der Tschechischen Republik. Berlin : Universität der Künste Berlin, 2004. s. 97 - 110. 190 s. ISBN 3-89462-116-8.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (18.02.2013)
HALL, F. Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998
MUKAŘOVSKÝ, J. in GRYGAR, M. : Terminologický slovník českého strukturalismu, Brno: Host, 1999.
EAGLETON, T.: Idea kultury. Brno, Host, 2001.
ECO, U. (1995). Skeptikové a těšitelé. Praha, Nakladatelství Svoboda
FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha, Nakladatelství H+H, 2008.
FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691
FULKOVÁ, M. a kol. Edukativní programy Galerie Rudolfinum, Galerie Rudolfinum, 1997 - 2008.
HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. MU Brno 1998.
KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.
KESNER, L. (ed.): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H, 1997.
KITZBERGEROVÁ, L. Přemýšlení o znaku. Interní materiál KVV PedF UK. 2006.
časopisy: Výtvarná výchova
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Metody výuky -
přednáška/seminář
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
lecture/seminary
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Požadavky ke zkoušce -
* Požadavky k zápočtu a zkoušce:
Povinná účast 80% Včasné odevzdání semestrální práce
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (18.02.2013)
Evaluation:
Continual assesment of reflective journals and visual portfolio, submission of pilot studies on a chosen theme.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Sylabus -
Teorie: Úvod do teorie vizuální kultury, vizuální gramotnosti a pedagogické znalosti obsahu. Principy tvorby modelu a jeho interpretace. Reflexivní kompetence učitele VV.
Praxe: Navržení a reflexe vlastního modelu.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (18.02.2013)
Theory:
Introduction into VCAE, visual literacy and PCK. Qualitative research in Art Education: Schön´s reflective teacher and practitioner, teacher´s reflective competencies. Principles of modelling teaching situation and its interpretive strategies. Case studies.
Practice: Developing and testing of a teaching model, using learned skills of qualitative research in a team, presentation of a portfolio and written reflection.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)