|
|
|
||
Kurz je zaměřen na doplnění matematických poznatků potřebných k následnému studiu matematických disciplín ve studiu učitelství pro 1. st. ZŠ, se zaměřením na tematické okruhy Číslo a proměnná a Závislosti, vztahy a práce s daty. Témata jsou volena podle základních výstupů RVP ZV pro 2. stupeň základních škol. Kurz je otevřen i studentům jiných oborů než primární pedagogiky. Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)
|
|
||
Student využívá matematických poznatků a dovedností v praktických činnostech, rozvíjí kombinatorické a logické myšlení, řeší matematické problémy na základě kritického usuzování a srozumitelné a věcné argumentace. Doplní soustavným studiem případné nedostatky z učiva matematiky pro druhý stupeň. Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)
|
|
||
a) Cihlář, J., Lesáková, E., Řídká, E., Zelenka, M.: Očekávané výstupy v RVP ZV z matematiky ve světle testových úloh. (Dostupné elektronicky www.uiv.cz) b) Odvárko-Kadleček: Matematika (ucelená řada učebnic matematiky pro 6. - 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus) c) Učebnice a sbírky úloh pro 2. stupeň základních škol (dle výběru studenta) d) Hejný a kolektiv: Matematika pro 1. stupeň (ucelená řada učebnic matematiky pro 1. - 5. ročník základní školy, Nakladatelství Fraus) Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)
|
|
||
Základní metodou výuky je řešení úloh, hledání různých postupů při řešení stejné úlohy, argumentace k podpoření vlastního názoru. Práce ve dvojicích i skupinách. Samostatné řešení úlohy. Tvorba úlohy na dané téma. Očekává se i samostudium. Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)
|
|
||
1. Seminární práce, která bude obsahovat alespoň jednu úlohu z každého výstupu dle sylabu (nejméně 14 úloh) a její odevzdání v elektronické podobě. 2. Závěrečný písemný test v rozsahu 10 úloh s 50% úspěšností. Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)
|
|
||
Obsah kurzu se bude dotýkat těchto partií aritmetiky a algebry podle výstupů RVP (číslování jednotlivých kapitol se shoduje s literaturou Očekávané výstupy): 1. Provádí početní operace v oboru celých a racionálních čísel; užívá ve výpočtech druhou mocninu a odmocninu. 2. Zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností, účelně využívá kalkulátor. 3. Modeluje a řeší situace s využitím dělitelnosti v oboru přirozených čísel. 4. Užívá různé způsoby kvantitativního vyjádření vztahu celek-část (přirozeným číslem, poměrem, zlomkem, desetinným číslem, procentem). 5. Řeší modelováním a výpočtem situace vyjádřené poměrem; pracuje s měřítky map a plánů. 6. Řeší aplikační úlohy na procenta (i pro případ, že procentová část je větší než celek). 7. Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných; určí hodnotu výrazu, sčítá a násobí mnohočleny, provádí rozklad mnohočlenu na součin pomocí vzorců a vytýkáním. 8. Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic a jejich soustav. 9. Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace, v nichž využívá matematický aparát v oboru celých a racionálních čísel. 10. Vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data. 11. Porovnává soubory dat. 12. Určuje vztah přímé anebo nepřímé úměrnosti. 13. Vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí, grafem. 14. Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím funkčních vztahů. Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)
|
|
||
Vstupními požadavky je pouze zájem studenta doplnit své znalosti z matematiky v rozsahu druhého stupně základní školy. Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)
|
|
||
Kurz si může student zapsat kdykoliv během studia. Není možné jej opakovat. Bude otevřen pouze v případě, že se do něj zapíše alespoň 15 studentů. Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)
|