|
|
|
||
The course represents a follow-up to its prerequisites, giving the students deeper insight into the comprehensive communicative framework, with the speech event taking place in broader contextual parameters. The thematic core is formed by crucial aspects of pragmatic analysis, including diverse approaches to conversation and discourse analysis.
Themes:
1.Introduction. Basic concepts
2.Characteristics and unique features of spoken discourse
3.Approaches to conversation 1
4.Approaches to conversation 2
5.Presuppositions (semantic and) pragmatic
6.Speech acts
7.Pragmatic principles 1
8.Pragmatic principles 2
9.Deixis
10.Review; Comprehensive analysis of a sample
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
|
|
||
Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače se základy anglické pragmatiky a analýzy diskursu, ukázat jim, jaké principy a prostředky lidé využívají (zneužívají) k dosažení svých komunikačních cílů v různých společenských kontextech a naopak, jak různé faktory interakce spolupůsobí a ovlivňují vhodnou volbu principů a výrazových prostředků, vést je k odhalování různých implicitních významů a umožnit jim lépe pochopit praktický význam těchto témat pro jejich vlastní komunikaci i výuku. Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
|
|
||
self-study of literature (10 hours), working with study materials (7 hours), seminar paper (10 hours), preparation for the credit (10 hours), preparation for the exam and the exam (20 hours) Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (01.02.2025)
|
|
||
ZÁPOČET student získá za pravidelnou aktivní účast na semináři (lze se omluvit ze dvou seminářů) a za svou podíl na skupinové prezentaci a na její stručné písemné synopse (odevzdané ve výtisku na posledním semináři). MINITEST Dne 13/3 v době náhradní přednášky v 7:15 se posluchači mohou zapojit do motivačního minitestování. Minitest tvoří nepovinné úkoly teoretické či prakticko-analytické, zaměřené na dosud probrané jevy. Jejich celkový výsledek spoluvytváří obraz práce posluchačů během celého kurzu. Za vynikající výsledek minitestu (100%) získají studenti dva body, které se připočtou k celkovému výkonu u zkoušky. Za solidní výsledek (60-90%) získají jeden bod. SKUPINOVÁ PREZENTACE. Varianta A. Studenti porovnají dvě praktické učebnice angličtiny z hlediska didaktické transformace jednoho tématu ze sylabu a ke svým zjištěním podají relevantní argumenty. Varianta B. Studenti stručně shrnou, porovnají a kriticky zhodnotí dvě studie na podobné/stejné pragmatické téma. Synopsi seminární práce studenti odevzdají ve výtisku na posledním semináři. ZKOUŠKA. Zkoušku skládají pouze ti posluchači, kteří splnili požadavek na docházku, aktivní účast v semináři a kteří se podíleli na skupinové prezentaci a její písemné synopsi. Zkouška je písemná a ověřuje teoretické vědomosti a praticko-analytické dovednosti získané v kurzu Pragmatika a diskurs i v jeho prerekvizitě t.j.Textová lingvistika a stylistika. Skládá se ze dvou částí stejné váhy (každá koncipovaná na 30b max), které se konají týž den. Nicméně úspěšné zvládnutí teoretické části (alespoň 15b, tj. 50%) je podmínkou pro účast v části praktické (analytické). Tudíž neúspěch v teoretické části znamená, že posluchač neuspěl u celé zkoušky. K úspěšnému složení celé zkoušky je třeba získat alespoň 40b/60b. Každý posluchač má během zkouškového období nárok na tři termíny. Pokud se student na vypsané termíny rozhodne nezapsat, nezíská v daném období již žádné další termíny. Teoretická část zkoušky ověřuje teoretickou obeznámenost s termíny, koncepty a látkou probranou v kurzu a jeho prerekvizitě. Praktická (analytická) část zkoušky pak představuje komplexní, strukturovanou analýzu neznámé ukázky dle témat kurzu a jeho prerekvizity. Předmětem hodnocení je v obou složkách i jazyková a formulační úroveň. V případě hraničního výsledku skládá posluchač i ústní zkoušku teoretickou nebo praktickou podle slabší části své písemné zkoušky. ZPĚTNÁ VAZBA Zpětná vazba ke všem písemným výstupům v průběhu kurzu se podává z iniciativy posluchače (email) v konzultačních hodinách. Pozn. Posluchači mohou požádat o výklad témat v konzultačních hodinách během období výuky, nikoli ve zkouškovém období. Předpokladem je obeznámenost s příslušnou odbornou literaturou. Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (01.02.2025)
|
|
||
BIRNER, Betty. Introduction to Pragmatics. Malden, Oxford: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-1405175838. BROWN, Penelope, LEVINSON, Stephen C. Politeness. Some Universals of Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. ISBN 978-0521313551. LEECH, Geoffrey. Principles of Pragmatics. London: Longman, 1983. ISBN 0-582-55110-2. HUANG, Yan. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-3337-4. PALTRIDGE, Brian. Discourse Analysis: An Introduction. 2nd ed. London: Blomsbury Academic, 2012. ISBN 978-1441167620. TSUI, Amy. English Conversation. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0194371433. WIDDOWSON, Henry G. Discourse analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211. WOOFITT, Robin. Conversation Analysis and Discourse Analysis. London: Sage. 2005. ISBN 0-7619-7426-1. YULE, George. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2002. 978-0194372077. Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
|
|
||
PRAGMATICS AND DISCOURSE SS 2025 – SYLLABUS Notation: RL – regular lecture (8:00-8:45) CL – compensation lecture (for the teaching practice) (7:15-8:00) RS – regular seminar 8:55-9:40 / 9:50-10:35 CS – compensation seminar (for the teaching practice) (7:15-8:00) (Note: underlined readings are mandatory)
1.27/2/25 (CL): Introduction to Pragmatics; Written and Spoken Discourse. Features of Orality and Literacy. READING: Yule/1; moodle PRAG 1.1; PRAG 1.2; PRAG 1.3; (RL +RS) Selected Approaches to Conversation I. READING moodle PRAG 2.1; PRAG 2.2; PRAG 2.3;
2.6/3/25 (CS): Course organization and requirements; Written and Spoken Discourse. Features of Orality and Literacy. (RL+RS): Selected Approaches to Conversation II.; Presuppositions; READING: Yule/ 4; Tsui; moodle PRAG 2.4; PRAG 3.1;
3.13/3/25 (CL): (Minitest); Deixis READING: PRAG. 7.1; PRAG.7.2; PRAG.7.3; (RL + RS): Speech Acts READING: moodle PRAG 4.1; PRAG 4.2;
17/3-17/4/25 (Teaching Practice: No lessons during this perions – CLs, CSs instead)
4. 24/4/25 (CL + RS): Cooperative Principle and Related Issues READING Yule/5; moodle PRAG. 5.1 (RL) (Mis)Communication and Manipulation READING: moodle: PRAG. 5.2; PRAG.5.3; PRAG 6.3;
1&8/5/25 Missed classes (Bank holidays) Self-study: Irony, Banter and Other Pragmatic Principles READING: moodle PRAG 6.2.;
5.15/5/25 (CS) Other Pragmatic Principles/ (Mis)Comunication and Manipulation READING: moodle PRAG 6.3; (RL+ RS): Approaches to Politeness. Politeness Principle READING: moodle PRAG 6.1; PRAG 6.2; PRAG 6.3
6.16/5/25 (CL + CS Online) 16-17:30 18-18:45: Group Project Presentations (+ Review) Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
|
|
||
Introduction to Pragmatics; Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše postavení pragmatiky a analýzy diskursu mezi lingvistickými disciplínami; definuje jejich základní termíny a pojmy a aplikuje je při analýze autentické ukázky diskursu. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty. Written and Spoken Discourse. Features of Orality and Literacy: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující samostatně vyhledá typické rysy mluvenosti a psanosti v ukázkách a svůj výběr odůvodní. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty. Selected Approaches to Conversation I, II. Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující charakterizuje vybrané přístupy ke konverzaci a navzájem je porovná z hlediska podobností a rozdílů. Studující samostatně analyzuje ukázky z hlediska vybraných přístupů ke konverzaci a při analýze autentických ukázek dokáže aplikovat teoretické pojmy a termíny. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty. Presuppositions; Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující charakterizuje, klasifikuje a porovná sémantické a pragmatické presupozice. Studující dokáže v autentické ukázce samostatně vyhledávat a kategorizovat dle vícero kritérií vhodné případy presupozic. Studující dokáže integruje pragmatické presupozice s přístupe Birminghamské školy. Studující dokáže interpretovat různé implicitní významy. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty. Deixis: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující samostatně vyhledá vhodné případy deixe v autentické ukázce, klasifikuje je z hlediska vícero parametrů a vysvětlí jejich kontextové uplatnění. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty. Speech Acts: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyhledá v autentické ukázce rozmanité případy řečových aktů, roztřídí je a popíše dle vícero parametrů. Studující interpretuje různé implicitní významy s ohledem na relevantní kontextové rysy. Studující porovná alternativní formulace komunikačního záměru z hlediska kontextové vhodnosti. Své závěry odůvodní. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty. Cooperative Principle and Related Issues: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje maximy kooperativního principu a charakterizuje je. Studující samostatně vyhledá v autentické ukázce případy dodržení i porušení kooperativních maxim a svá zjištění odůvodní. Studující vhodně interpretuje implikatury. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty. (Mis)Communication and Manipulation: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše kooperativní a manipulativní rysy diskursu. Dokáže samostatně charakterizovat neznámé ukázky z hlediska kooperativnosti nebo manipulativnosti. Studující klasifikuje samostatně vyhledané prostředky manipulativnosti a svá zjištění zdůvodní. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.
Approaches to Politeness. Politeness Principle: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje a charakterizuje maximy principu zdvořilosti. Studující dokáže samostatně v autentických ukázkách najít relevantní pasáže a odůvodnit svá zjištění. Studující porovná ukázky z hlediska pozitivní a negativní zdvořilosti, dokáže samostatně vyhledat vhodné pasáže a vysvětlit rozdíly. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.
Irony, Banter and Other Pragmatic Principles: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující samostatně v ukázkách vyhledá příklady uplatnění různých pragmatických principů, dokáže je klasifikovat a vhodně interpretovat. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.
Student Group Presentations: Studující samostatně vyberou a prostudují dvě odborné studie na jedno téma sylabu, porovnají je a kriticky je zhodnotí; nebo Studující samostatně vyberou dvě praktické učebnice angličtiny, porovnají je z hlediska didaktické transformace jednoho tématu ze sylabu, kriticky je zhodnotí a uvedou odborné argumenty; Následně studenti zformulují stručnou synopsi své prezentace v písemné podobě. Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (01.02.2025)
|