PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Interactive media in foreign language teaching - OENGG2406Y
Anglický název: Interactive media in foreign language teaching
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNG3G035B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Anotace -
Předmět je zaměřen na možnosti využití specifického druhu didaktických prostředků – interaktivních médií. Studenti si osvojí příslušné vědomosti a kompetence, které jim pomohou implementovat interaktivní média do své budoucí výuky německého jazyka. Studenti pracují konkrétně s interaktivní tabulí a tablety v propojení s dalšími technickými prostředky. Obsahem předmětu jsou témata: Interaktivní tabule, možnosti využití ve VCJ, softwarová podpora. Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi ve VCJ. Tvorba výukových objektů pro prezentaci na interaktivní tabuli v hodinách německého jazyka. Tablety, druhy, možnosti využití, softwarová podpora. Didaktické materiály pro tablety. Práce s aplikacemi a produktivní práce s tablety. Přínosy a omezení při používání interaktivních médií. Zásadní složkou předmětu bude praktická tvorba výukových objektů pro osvojování řečových dovedností a především jazykových prostředků. Výuka v prostředí učebny SmartClass.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (05.06.2024)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta

60

Přidělené kredity

2

 

Přímá výuka

 

Přednášky:

0

Cvičení:

1

 

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

 

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

60

Samostudium literatury (za semestr)

 

Práce se studijními materiály (za semestr)

 

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

16

 

Plnění předmětu

 

Seminární práce

 

Příprava na zápočet

20

Příprava na zkoušku a zkouška

 

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (05.06.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky k zápočtu:

- aktivní účast na seminářích

- tvorba průběžných úkolů (zkoušení aplikací a technologií v praxi)

- vytvoření výukových materiálů pro osvojování řečových dovedností a především jazykových prostředků na ZŠ či SŠ nebo výuka jedné vyučovací hodiny na SŠ za využití multimediálních technologií dle konzultace s vyučujícím

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (05.06.2024)
Literatura

ALEXANDER, C. A case study of English language teaching using the Internet in Intercollege’s language laboratory. The International Journal of Technology, Knowledge and Society. 2007 (3), 1-15.

BLÁHOVÁ, J. Inovativní a tradiční použití ICT ve výuce německého jazyka. Pedagogická orientace. Olomouc: Československá pedagogická společnost, 2010, 20(2): 77-92. ISSN 1211-4669.

BOTLÍK, Tomáš. Modern multimedia language labs in foreign language teaching. In Proceedings of EdMedia + Innovate Learning (pp. 788-792). Online, The Netherlands: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2020. Dostupné z: https://www.learntechlib.org/primary/p/217459/.

BUŠOVÁ, L.. Interaktivní tabule ve vyučování. Český jazyk a literatura. 2009/201060(1): 31-34. ISSN 0009-0786.

ČERNÝ, M. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8662-3.

DOSTÁL, J. Interaktivní tabule – významný přínos pro vzdělávání. Časopis Česká škola [on-line]. Vydává Computer Press. Publikováno 28. 4. 2009. ISSN 1213-6018.

GREENFIELD, S. Změna myšlení: Jak se mění naše mozky pod vlivem digitálních technologií. Brno: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0450-4.

HARTMANOVÁ, J. Kam směřuješ, interaktivito? Moderní vyučování: časopis na podporu rozvoje škol. 2012,18(2): 16-17. ISSN 1211-6858.

HUBATKA, M. Zkušenosti s multimediální interaktivní výukou. Moderní vyučování: Časopis pro nové programy v českém základním školství, 2007,13(5): 25. ISSN 1211-6858.

MORAVEC, J. Tablety ve výuce základních škol: zkušenosti ze zahraničí. Komenský: odborný časopis pro učitele základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 139(3): 17-20. ISSN 0323-0449.

PELCOVÁ, Š. Tablety ve školství – žáky baví, učitele motivují. Týdeník školství. Praha: Sofiprin, 2013, 21(26): 5. ISSN 0862-9641.

SLAVÍČEK, V. Jak se osvědčily tablety. Rodina a škola. Praha: SPN, 2013.60(18): 18.

ŠŤÁSTKOVÁ, Z. Žáci českých škol zkoušejí tablety místo učebnic. Týdeník školství. Praha: Sofiprin, 2012, 20(37): 5. ISSN 0862-9641.

ŠVANCAR, R. Pro a proti interaktivním tabulím. Učitelské noviny. Praha: Ministerstvo školství, věd a umění, 2012, 115(16): 14-15. ISSN 0139-5718.

HAUSNER, M. a kol. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor, 2007. 72 s. ISBN 978-80-903897-0-0.

VANDERPLANK, Robert. Deja vu? A decade of research on language laboratories, television and video in language learning. Cambridge University Press, 2009. 978-1-4503-4655-9.

Doporučené zdroje:

Časopis Cizí jazyky - vybrané články - zprávy, výměna zkušeností, aktuality

https://clanky.rvp.cz/

https://www.veskole.cz/clanky/

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (05.06.2024)
Sylabus

Témata:

  • Moderní trendy ve výuce cizích jazyků v prostředí ICT - adaptivní učení, gamifikace, microlearning, konektivismus apod.
  • Interaktivní tabule, možnosti využití ve VCJ, softwarová podpora, zásady a způsoby práce.
  • Vybrané aplikace a nástroje - ActionBound, BookWidgets, Edpuzzle, Genially, Mentimetr a další.
  • Interaktivní učebnice německého jazyka.
  • ClassVR - virtuální a rozšířená realita ve výuce cizího jazyka.
  • Tablety/iPady, druhy, možnosti využití, softwarová podpora. Didaktické materiály pro tablety.
  • Práce s aplikacemi a produktivní práce s tablety, mobilními telefony. Principy práce BYOD.
  • Vybrané online aplice a informační zdroje pro učitele německého jazyka.
  • Přínosy a omezení při používání interaktivních médií.
  • Výuka v prostředí učebny SmartClass.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (05.06.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK