|
|
|
||
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům náhled na změnu postavení německého jazyka v cizojazyčné výuce na ZŠ a SŠ pod vlivem mnohojazyčnosti. Studenti se seznámí s pojmem mnohojazyčnosti a jeho konkrétními projevy v současné realitě institucionální výuky cizím jazykům (postavení němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině). Začleňování žáků-cizinců; bilingvismus a bilingvní programy orientované na německý jazyk na českých základních a středních školách; CLIL; imerze). Studenti budou aktivně vyhledávat prameny ke studované problematice, navštíví výuku němčiny se skupinou žáků s odlišnými mateřskými jazyky, budou absolvovat přednášku a diskusi s pedagogickým pracovníkem školy s bilingvním programem.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (04.06.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (04.06.2024)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: - aktivní účast na semináři (80 %) - průběžné plnění úkolů - prezentace tématu v semináři - seminární práce - příprava vyučovací hodiny formou CLIL Na zápočet jsou možné 3 pokusy.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (04.06.2024)
|
|
||
ANDRÁŠOVÁ, H. Klasifikace chyb způsobených vlivem angličtiny na němčinu v písemném projevu žáků. In: Cizí jazyky, 2014, roč. 57. Č. 1. ISBN ISBN 1210-0811. BÄR, M. Förderung von Mehrsprachigkeit und Lernkompetenz :Fallstudien zu Interkomprehensionsunterricht mit Schülern der Klassen 8 bis 10. Tübingen: Gunter Narr, 2009. 576 s. ISBN 978-3-823-36531-0. EDER, Ulrike.Mehrsprachige Kinder- und Jugendliteratur für mehrsprachige Lernkontexte. Wien: Praesens 2009. ISBN 978-3706905466. EDER, Ulrike (Hg.)a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur I: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3-7069-0827-6. EDER, Ulrike (Hg.) a.Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur II: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3706908276. JANÍK, Miroslav. Analýza výukových situací se zaměřením na výuku druhého cizího jazyka v kontextu konceptu mnohojazyčnosti. In Janíková, V., Píšová, M., Hanušová, S. (Eds.). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 67-80, 14 s. Spisy Pedagogické fakulty MU 165. ISBN 978-80-210-6682-3. JANÍK, Miroslav. Mnohojazyčnost jako dílčí cíl výuky cizích jazyků a možnosti její podpory. Pedagogická orientace, Brno: Česká pedagogická společnost , o.s., 2014, roč. 24, č. 3, s. 330-352. ISSN 1211-4669. JANÍK, Miroslav. Koncept mnohojazyčnosti ve výuce cizích jazyků. Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 24-28, 5 s. JANÍKOVÁ, Věra. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 127 s. ISBN 978-80-210-6683-0. JANÍK, Miroslav. Koncept mnohojazyčnosti ve výzkumu. In Janíková, V., Píšová, M., Hanušová, S. (Eds.). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům. Brno: Masarykova univerzita, 2012. s. 169 - 181, 13 s. Spisy Pedagogické fakulty MU 159. ISBN 978-80-210-6109-5. NEČASOVÁ, P.; ŠVERMOVÁ, Dagmar. Zum Zustand des bilingualen Unterrichts in Tschechien. Aussiger Beiträge [Germanistische Schriftenreihe aus Forschung und Lehre]. 2009, roč. 3., č. 3, s. 173-186. ISSN 1802-6419. NEČASOVÁ, P., ŠVERMOVÁ, D. Strategie vyučování cizím jazykům s důrazem na němčinu v jazykově heterogenních skupinách. In: Filologické studie: Chronos- Logos - Topos v současném filologickém bádání. Praha: Karolinum, 2012, s. 103-113. ISBN 978-80-246-2231-6. ŠVERMOVÁ D., NEČASOVÁ P. Bilingvní programy a jejich odraz do přípravy učitelů cizích jazyků. Praha: UK PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-540-9. Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (04.06.2024)
|
|
||
Obsah předmětu tvoří témata: - Vícejazyčnost v současnosti i minulosti (se zvl. zaměřením na vztah němčiny a češtiny ve 20. století) - Vícejazyčnost a její konkrétní projevy v současné realitě institucionální výuky cizím jazykům - Postavení němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině - Výuka němčiny ve skupině žáků s odlišnými mateřskými jazyky. Začleňování žáků-cizinců - Bilingvismus a bilingvní programy orientované na německý jazyk na českých základních a středních školách - CLIL - Problematika výuky reálií ve vícejazyčných skupinách - Problematika vícejazyčnosti a výuka literatury ve vícejazyčných skupinách - Shrnutí kurzu Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (04.06.2024)
|