Cílem předmětu je zprostředkovat studentům navazujícího magisterského studia germanistiky vhled do vývoje německého dramatu od 17. století až do konce 19. století. První část seminářů a přednášek, která navazuje na literární disciplíny bakalářského studia, je věnována teoretickému výkladu vývojových tendencí v německém dramatu v kontextu celkového literárního vývoje a na pozadí evropského politického a duchovního klimatu. Postavení dramatu v období baroka (jezuitské drama, tvorba Andrea Gryphia, Lohensteina a Christiana Weiseho), osvícenství (Gotschedovy divadelní reformy - strukturální proměny divadla, vzorová tragédie Der sterbende Cato, založení tradice tzv. saské komedie, "plačtivá" veselohra u Ch.F. Gellerta, G. E. Lessing Hamburgische Dramaturgie, prosazení modelu německého měšťanského dramatu, úsilí o německé národní divadlo), drama v epoše Sturm-und Drang (historické drama - Goethe, Schiller; měšťanská truchlohra - J.M.R. Lenz, F.M. Klinger, H.L.Wagner, Schiller); dramatická parodie a satira - Goethe, Lenz), drama v epoše Výmarské klasiky - klasická dramata Goetha a Schillera, dramatická tvorba H.von Kleista, drama v období romantismu, např. C. Brentano Gründung Prags, postavení dramatu v literatuře doby předbřeznové (G. Büchner) a v literatuře Biedermeier (J. Nestroy, F. Grillparzer, Ch. D. Grabbe ). Pojetí dramatu v období realismu (F. Hebbel). Naturalistické drama (G. Hauptmann).
Obsahové zaměření semináře:
Estetické osvojování a analýza vybraných dramatických děl podle Seznamu doporučené četby nebo zájmu účastníků kurzu. Rozvíjení komunikativních dovednosti ve vztahu k literárním a kulturním tématům.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (16.10.2018)
The Master programme subject introduces the drama development from the
17th to the end of the 19th century. The first part of the seminars
and lectures follows the literary courses of the Bachelor progamme and
deals with theory of German drama development in the context of general
literary development and European political and spiritual background.
The focus of the seminar: Aesthetic perception and analysis of selected
dramas according to the List of Recommended Lecture or students? interest.
Developing communicative skills in relation with literary and cultural
topics.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (16.10.2018)
Literatura
Literatura
1. ASMUTH, B. Drama. In Historisches Wörterbuch der Rhetorik. Hg. v. Gert Ueding. Bd. 2. Tübingen: Niemeyer, 1994, Sp. 906-921.
2. ASMUTH, B. Dramentheorie. In Literaturlexikon. Hg. v. Walther Killy. Bd. 13.
Gütersloh, München 1992, S. 186-192. ISBN-13: 9783570046715.
3. ASMUTH, B. Einführung in die Dramenanalyse. 6. Aktualisierte Aufl. Stuttgart : Metzler, 2004. ISBN: 3476161889.
4. BALME, Ch. Einführung in die Theaterwissenschaft. 4., durchges. Aufl. Berlin: Schmidt,
Erich Verlag, 2007. ISBN 978-3-503-09824-8.
5. DENK, R. / MÖBIUS, T. Dramen und Theaterdidaktik. 2., neu bearbeitete Aufl. Berlin : Erich Schmidt Verlag, 2010. ISBN 978 3 503 12249 3.
6. ASMUTH, B. Einführung in die Dramenanalyse. 6. Aktualisierte Aufl. Stuttgart : Metzler, 2004. (ISBN: 3476161889)
7. SZONDI, P. Theorie des modernen Dramas: 1880-1950. 24. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2002.
(Primární literatura: dle výběru v sem. sk.)
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (16.10.2018)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky pro udělení zápočtu: účast 80% na seminářích, pravidelná příprava interpretace vybraných lit. textů.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (16.10.2018)