Předmět seznamuje studenty s principy Přístupu zaměřeného na člověka (The Person-centered approach, dále PCA) a jejich aplikací v oblasti poradenství a psychoterapie. Mimo to se věnuje možnostem využití základních principů PCA všude tam, kde člověk vstupuje do kontaktu s lidmi v pracovní činnosti (všeobecně v pomáhajících profesích) nebo v běžném životě. V rámci teorie představuje především klasickou (Rogersovu) teorii osobnosti, poradenství / psychoterapie a mezilidských vztahů. Později se věnuje také některým modifikacím a rozšířením PCA teorie v pojetí dalších autorů.
Teorie bude propojována s praxí prostřednictvím práce s kazuistikami z poradenské a terapeutické praxe, včetně ukázek z rozhovorů s klienty. Studenti budou vedeni k diskutování nad studovaným materiálem a zamýšlení se nad užitím PCA principů nad rámec PCA (např. Jak mohou být využity v poradenství a psychoterapii všeobecně, nehledě na specifický směr či školu? Jak v dalších oblastech práce s lidmi a v životě všeobecně?). Studenti budou mít také příležitost prohloubit si svou schopnost sebereflexe a sebeuvědomění (např. v oblasti osobních hodnot, postojů vůči lidem či diverzitě) a zkoumat, jak toto vstupuje do práce s lidmi.
V předmětu bude uplatňována interaktivní výuka. Studující budou například brainstormovat různá témata v malých skupinách (3-4 osoby), diskutovat o případu nebo situaci z praxe ve dvojicích či malých skupinách, nebo hovořit s druhými o svých názorech a postojích k různým tématům. Bude očekávaná aktivní účast na výuce a interakce s ostatními studujícími.
Předmět je určený primárně studentům psychologie. Protože bude výuka probíhat plně v anglickém jazyce a bude využívat interaktivní metody, měli by studující být schopni komunikovat o svých myšlenkách, názorech a zkušenostech v angličtině, ideální jazyková úroveň by měla být B1 / B2, nebo vyšší.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
The course aims to acquaint students with the fundamentals of the Person-centered approach (PCA) and its application in counselling, psychotherapy, and various areas of work and daily life. Rogers´ classical theory of personality, counselling / therapy, and interpersonal relationships will be of primarily concern, however, students will be also introduced to later modifications and extensions of C. Rogers´ ideas that were developed by other authors in the field of PCA.
We will link theory to practice by discussing some case studies and transcribed interviews with clients. Students will be encouraged to take part in discussion of studied material in small groups and in the whole class. They will examine possible applications of the person-centered thinking and attitudes towards people beyond PCA (e.g. How may these principles apply to psychotherapy in general, regardless of school? What about other work and daily life situations involving interpersonal relationships?).
The course will provide students with some opportunities to deepen their self-awareness and self-reflection (e.g. their personal values, attitudes towards other people or diversity of views and lifestyles), and explore their role for working with people.
Interactive teaching methods will be applied. For instance, students will be asked to brainstorm various topics in small groups (3-4 people), discuss a case or scenario in pairs or small groups, or share their opinions and attitudes with others. Active participation and interaction during the class will be encouraged.
The course is primarily intended for students majoring in Psychology / Psychology students. As English is the language of instruction and interactive teaching methods are utilized, students should be able to express their opinions and thoughts in English, levels B1 or B2 (and above) would be ideal.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je seznámit studenty s principy Přístupu zaměřeného na člověka (The Person-centered approach, dále PCA) a jejich aplikací v oblasti poradenství a psychoterapie.
Dalším cílem je představit základní principy Přístupu zaměřeného na člověka: Empatie, bezpodmínečné přijetí a kongruence.
Předmět také směřuje ke zkoumání možností využití principů tohoto přístupu mimo terapeutický setting.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
The course aims to acquaint students with the fundamentals of the Person-centered approach (PCA) and its application in counselling, psychotherapy, and various areas of work and daily life.
Another aim is to introduce the basic principles of Person-Centered Psychotherapy: Empathy, Unconditional positive regard and congruence.
Yet another objective to examine possible applications of the person-centered thinking and attitudes towards people beyond the therapeutic setting.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
Deskriptory - angličtina
Příprava na výuku
Estimated time of preparation for 1 lesson
1 hour
Estimated time of preparation for 1 practical seminar
30 minutes
Independent study (per semester)
40 hours
Working with study materials (per semester)
0 hours
Work between classes (per semester)
30 hodin
Plnění předmětu
Essay writing
10 hours
Preparation time to the credit test
0 hours
Preparation time for the exam
0 hours
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
Studenti odevzdají esej nebo odprezentují prezentaci před ostatními studenty na vybrané téma z předmětu
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
Students will either hand in an essay or do a presentarion in from or the class on one of the topics covered in during course.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
Literatura -
Mearns, D. & Thorne, B. (2013). Terapie zaměřená na člověka. Praha: Grada.
Slovensky: Rogers, C. R. (2000). Klientom centrovaná terapia. Modra: Persona. – Vybrané kapitoly
nebo
Anglicky: Rogers, C. (1951). Client-centered therapy: Its current practice, implications and theory. London: Constable. – Vybrané kapitoly
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
Mearns, D. & Thorne, B. (2007). Person-Centred Counselling in Action. London: Sage.
Rogers, C. (1951). Client-centered therapy: Its current practice, implications and theory. London: Constable. - Selected chapters
Rogers, C. (1961). On becoming a person: A therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
Sylabus -
Teorie zdravého versus problematického psychického vývoje z pohledu PCA, kazuistiky a ukázky z praxe
Pomáhající vztah: zaměřeno na Bezpodmínečné přijetí
Pomáhající vztah: zaměřeno na Empatii
Pomáhající vztah: zaměřeno na Kongruenci
Sebeuvědomění a sebereflexe na straně poradce / terapeuta v PCA a pomáhajících profesích celkově, důležitost sebezkušenosti a supervize v poradenské / terapeutické práci.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
The person-centred view of a healthy versus problematic psychological development: Theory, case studies and examples from counselling and psychotherapy practice.
The helping relationship: Focused on unconditional positive regard.
The helping relationship: Focused on empathy.
The helping relationship: Focused on congruence.
Self-awareness and self-reflection in counselling, psychotherapy, and other helping relationships; the importance of supervision and experiential learning.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
Výsledky učení -
Studující na základě absolvování předmětu dokážou:
a) charakterizovat principy Přístupu zaměřeného na člověka (dále PCA)
b) vysvětlit, jakou roli hraje v procesu terapeutické změny terapeutova empatie, kongruence a bezpodmínečné přijetí
c) popsat důležitost a funkci psychoterapeutického vztahu v procesu změny
d) vysvětlit teorii osobnosti PCA
e) aplikovat teorii osobnosti na prezentovanou kazusitiku
f) rozlišit vývojové faktory, které přispívají ke zdravému psychickému fungování od faktorů, které přispívají k nezdravému psychickému fungování v dospělosti
g) navrhnout terapeutický postup při práci s hypotetickým klientem
Studující si absolvováním předmětu:
a) prohloubí sebereflexi a sebeuvědomění
b) rozšíří dovednosti prezentovat své názory, diskutovat o nich s kolegy, naslouchat a respektovat názory druhých
c) prohloubí schopnosti uvažovat o souvislostech mezi teorií a praxí v poradenství a psychoterapii
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
At the end of the course, students will be able to:
a) describe the fundamentals of the Person-centered approach (further referred to as PCA)
b) explain the mechanism by which empathy, unconditional positive regard and congruence contribute to therapeutic change
c) describe the role of the therapeutic relationship for the process of change
d) discuss the PCA theory of personality
e) analyze a clinical case based on the PCA theory of personality
f) distinguish between developmental factors that foster mental well-being from those that hinder it
g) make a treatment plan for a hypothesized client
At the end of the course, students will have:
a) deepened their self-awareness and self-reflection
b) strengthened their ability to present ideas, discuss them with colleagues, listen to and respect their opinions
c) extended their capacity to look for links between theory and practice in counselling and psychotherapy.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)