PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
The Person-Centred Approach to Counselling, Psychotherapy, and other Helping Relationships - OEBPQ2417Z
Anglický název: The Person-Centred Approach to Counselling, Psychotherapy, and other Helping Relationships
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jitka Taušová, Ph.D.
Anotace -
Předmět seznamuje studenty s principy Přístupu zaměřeného na člověka (The Person-centered approach, dále PCA) a jejich aplikací v oblasti poradenství a psychoterapie. Mimo to se věnuje možnostem využití základních principů PCA všude tam, kde člověk vstupuje do kontaktu s lidmi v pracovní činnosti (všeobecně v pomáhajících profesích) nebo v běžném životě. V rámci teorie představuje především klasickou (Rogersovu) teorii osobnosti, poradenství / psychoterapie a mezilidských vztahů. Později se věnuje také některým modifikacím a rozšířením PCA teorie v pojetí dalších autorů. Teorie bude propojována s praxí prostřednictvím práce s kazuistikami z poradenské a terapeutické praxe, včetně ukázek z rozhovorů s klienty. Studenti budou vedeni k diskutování nad studovaným materiálem a zamýšlení se nad užitím PCA principů nad rámec PCA (např. Jak mohou být využity v poradenství a psychoterapii všeobecně, nehledě na specifický směr či školu? Jak v dalších oblastech práce s lidmi a v životě všeobecně?). Studenti budou mít také příležitost prohloubit si svou schopnost sebereflexe a sebeuvědomění (např. v oblasti osobních hodnot, postojů vůči lidem či diverzitě) a zkoumat, jak toto vstupuje do práce s lidmi. V předmětu bude uplatňována interaktivní výuka. Studující budou například brainstormovat různá témata v malých skupinách (3-4 osoby), diskutovat o případu nebo situaci z praxe ve dvojicích či malých skupinách, nebo hovořit s druhými o svých názorech a postojích k různým tématům. Bude očekávaná aktivní účast na výuce a interakce s ostatními studujícími. Předmět je určený primárně studentům psychologie. Protože bude výuka probíhat plně v anglickém jazyce a bude využívat interaktivní metody, měli by studující být schopni komunikovat o svých myšlenkách, názorech a zkušenostech v angličtině, ideální jazyková úroveň by měla být B1 / B2, nebo vyšší.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je seznámit studenty s principy Přístupu zaměřeného na člověka (The Person-centered approach, dále PCA) a jejich aplikací v oblasti poradenství a psychoterapie.

Dalším cílem je představit základní principy Přístupu zaměřeného na člověka: Empatie, bezpodmínečné přijetí a kongruence.

Předmět také směřuje ke zkoumání možností využití principů tohoto přístupu mimo terapeutický setting.

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
Deskriptory - angličtina
Příprava na výuku
Estimated time of preparation for 1 lesson  1 hour
Estimated time of preparation for 1 practical seminar  30 minutes
Independent study (per semester) 40 hours
Working with study materials (per semester) 0 hours
Work between classes (per semester) 30 hodin
Plnění předmětu
Essay writing 10 hours
Preparation time to the credit test 0 hours
Preparation time for the exam 0 hours
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
Podmínky zakončení předmětu -

Studenti odevzdají esej nebo odprezentují prezentaci před ostatními studenty na vybrané téma z předmětu

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
Literatura -

Mearns, D. & Thorne, B. (2013). Terapie zaměřená na člověka. Praha: Grada.

Slovensky: Rogers, C. R. (2000). Klientom centrovaná terapia. Modra: Persona. –  Vybrané kapitoly

nebo

Anglicky:  Rogers, C. (1951). Client-centered therapy: Its current practice, implications and theory. London: Constable. –  Vybrané kapitoly

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
Sylabus -

Teorie zdravého versus problematického psychického vývoje z pohledu PCA, kazuistiky a ukázky z praxe 

Pomáhající vztah: zaměřeno na Bezpodmínečné přijetí

Pomáhající vztah: zaměřeno na Empatii

Pomáhající vztah: zaměřeno na Kongruenci

Sebeuvědomění a sebereflexe na straně poradce / terapeuta v PCA a pomáhajících profesích celkově, důležitost sebezkušenosti a supervize v poradenské / terapeutické práci.

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
Výsledky učení -

Studující na základě absolvování předmětu dokážou:

a) charakterizovat principy Přístupu zaměřeného na člověka (dále PCA)

 b) vysvětlit, jakou roli hraje v procesu terapeutické změny terapeutova empatie, kongruence a bezpodmínečné přijetí

c) popsat důležitost a funkci psychoterapeutického vztahu v procesu změny

d) vysvětlit teorii osobnosti PCA

e) aplikovat teorii osobnosti na prezentovanou kazusitiku

f)  rozlišit vývojové faktory, které přispívají ke zdravému psychickému fungování od faktorů, které přispívají k nezdravému psychickému fungování v dospělosti  

g) navrhnout terapeutický postup při práci s hypotetickým klientem

 

Studující si absolvováním předmětu:

a)  prohloubí sebereflexi a sebeuvědomění

b) rozšíří dovednosti prezentovat své názory, diskutovat o nich s kolegy, naslouchat a respektovat názory druhých

c) prohloubí schopnosti uvažovat o souvislostech mezi teorií a praxí v poradenství a psychoterapii

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.06.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK