|
|
|
||
Předmět je zaměřen na praktické využití základů harmonie při hře na klávesový nástroj. Jako aplikační materiál slouží lidové písně a jednoduché umělé písně i tvorba vlastních melodií a jejich doprovodů. Analýza zvolených postupů je východiskem pro teoretické uchopení problematiky.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
|
|
||
Studující využívají klávesový nástroj k jednoduchým doprovodům lidových písní, k opoře pro stylizace lidových písní, k opoře pro úpravy lidových písní pro dětské hudební nástroje nebo pro úpravy vokální a k improvizaci malých forem ve výuce hudební výchovy. Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 120 minut Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 120 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 60 hodin Příprava na zápočet: 30 hodin Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast ve výuce, praktická aplikace harmonického materiálu v doprovodu písní a vlastních melodií. Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
|
|
||
NEDĚLKA, M. Průvodce učitele praktickou harmonií. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2004. ISBN 80-7290-152-4. HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek. Praha : EDIT, 1995. ISBN 80-77-9001-0. BUTTERWORTH, A. Harmony in practice. The Associated Board of the Royal Schools of Music, 1999. ISBN: 1854729926. Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
|
|
||
Hra 20 písní a 5 vlastních melodií s aplikovaným doprovodem, jeho analýzou a zdůvodněním. Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
|
|
||
Základní typy úprav písní Prodleva Ostinato, ostinátní rytmy Kombinace prodlevy a ostinata Vícehlasý doprovod Tón jako základ akordického doprovodu Základy formy Doprovody improvizovaných melodií Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
|
|
||
Studující charakterizuje základní typy úprav písní. Studující charakterizuje typy prodlevy a zahraje je na klavír ve všech tóninách. Charakterizuje zvukový účinek tohoto typu doprovodu a jeho výběr podle charakteru písní. Zahraje 3 lidové písně se 3 typy prodlevy v základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu. Studující charakterizuje druhy ostinata a zahraje tyto typy na klavír ve všech tóninách. Zahraje 3 lidové písně se 3 typy ostinata v základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu. Studující definuje kombinace prodlevy a ostinata a zahraje je na klavír ve všech tóninách. Zahraje 3 lidové písně se 3 typy tohoto doprovodu v základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu. Studující charakterizuje zásady vícehlasé úpravy lidové písně. Vysvětlí zásady lidového dvojhlasu. Zahraje 3 lidové písně v lidovém dvojhlasu. pro každou píseň zvolí jiný typ doprovodu – ostinato, prodlevu, kombinaci prodlevy a ostinata. Písně zahraje základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu. Studující improvizuje 4 vlastní periody v různých durových tóninách a 4 v různých mollových tóninách: s doprovodem ostinatem, prodlevou a s kombinací ostinata a prodlevy. Studující improvizuje 4 malé dvoudílné formy periody v různých durových tóninách a 4 v různých mollových tóninách: s doprovodem ostinatem, prodlevou a s kombinací ostinata a prodlevy. Studující improvizuje 4 malé třídílné formy s reprízou v různých durových tóninách a 4 v různých mollových tóninách: s doprovodem ostinatem, prodlevou a s kombinací ostinata a prodlevy. Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
|