PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Harmony in Use - OEBHH1733Z
Anglický název: Harmony in Use
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 7
Rozsah, examinace: 1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Třída: Předměty v angličtině - bc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět je zaměřen na praktické využití základů harmonie při hře na klávesový nástroj. Jako aplikační materiál slouží lidové písně a jednoduché umělé písně i tvorba vlastních melodií a jejich doprovodů. Analýza zvolených postupů je východiskem pro teoretické uchopení problematiky.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
Cíl předmětu -

Studující využívají klávesový nástroj k jednoduchým doprovodům lidových písní, k opoře pro stylizace lidových písní, k opoře pro úpravy lidových písní pro dětské hudební nástroje nebo pro úpravy vokální a k improvizaci malých forem ve výuce hudební výchovy.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
Deskriptory -

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 120 minut

Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 120 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 60 hodin

Příprava na zápočet: 30 hodin

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Aktivní účast ve výuce, praktická aplikace harmonického materiálu v doprovodu písní a vlastních melodií.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
Literatura -

NEDĚLKA, M. Průvodce učitele praktickou harmonií. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2004.  ISBN 80-7290-152-4.

HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek. Praha : EDIT, 1995. ISBN 80-77-9001-0.

BUTTERWORTH, A. Harmony in practice. The Associated Board of the Royal Schools of Music, 1999. ISBN: 1854729926.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -

Hra 20 písní a 5 vlastních melodií s aplikovaným doprovodem, jeho analýzou a zdůvodněním.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
Sylabus -

Základní typy úprav písní

Prodleva

Ostinato, ostinátní rytmy

Kombinace prodlevy a ostinata

Vícehlasý doprovod

Tón jako základ akordického doprovodu

Základy formy

Doprovody improvizovaných melodií

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
Výsledky učení -

Studující charakterizuje základní typy úprav písní.

Studující charakterizuje typy prodlevy a zahraje je na klavír ve všech tóninách.

Charakterizuje zvukový účinek tohoto typu doprovodu a jeho výběr podle charakteru písní. Zahraje 3 lidové písně se 3 typy prodlevy v základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu.

Studující charakterizuje druhy ostinata a zahraje tyto typy na klavír ve všech tóninách. Zahraje 3 lidové písně se 3 typy ostinata v základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu.

Studující definuje kombinace prodlevy a ostinata a zahraje je na klavír ve všech tóninách. Zahraje 3 lidové písně se 3 typy tohoto doprovodu v základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu.

Studující charakterizuje zásady vícehlasé úpravy lidové písně. Vysvětlí zásady lidového dvojhlasu. Zahraje 3 lidové písně v lidovém dvojhlasu. pro každou píseň zvolí jiný typ doprovodu – ostinato, prodlevu, kombinaci prodlevy a ostinata. Písně zahraje základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu.

Studující improvizuje 4 vlastní periody v různých durových tóninách a 4 v různých mollových tóninách: s doprovodem ostinatem, prodlevou a s kombinací ostinata a prodlevy.

Studující improvizuje 4 malé dvoudílné formy periody v různých durových tóninách a 4 v různých mollových tóninách: s doprovodem ostinatem, prodlevou a s kombinací ostinata a prodlevy.

Studující improvizuje 4 malé třídílné formy s reprízou v různých durových tóninách a 4 v různých mollových tóninách: s doprovodem ostinatem, prodlevou a s kombinací ostinata a prodlevy.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK