PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Filozofie I - OCRS18UC01
Anglický název: Philosophy I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Anotace -
Úkolem kurzů Filozofie I a filozofie II je prohloubit u studujících porozumění roli a smyslu filosofie pro evropskou tradici a též tedy porozumět přínosu filosofie pro vzdělávání, tedy též pro pedagogickou teorii a praxi. Kurz Filozofie I. uvádí do základních filosofických pojmů spojných s klíčovými epochami dějin filosofie, a to od zrodu filosofie po středověk.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Deskriptory

V případě on-line výuky bude kurz realizován prostřednictvím aplikace MS Teams.

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Podmínkou absolovování předmětu Filozofie I je aktviní účast na kolokviu věnováaném problému vztahu filosofie a pedagogiky a možnému přínosu filosofie pro speciálně pedagogickou praxi. 

Alternatviní možností je vypracování původního zamyšlení na vztah filosofie a speciální pedagogiky (v rozsahu 3 - 5 NS, s využitím dvou realvantních zdrojů - viz literární prameny doporučené ke studiu.)

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Literatura -

PLATÓN – dialogy Euthyfrón, Menón, Faidón, Faidros, Gorgiás, Prótagorás, Kratylos; Platónovy Listy;

BENYOVSZKY, Ladislav. Úvod do filosofického myšlení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007, 557 s. ISBN 978-80-7380-040-6.

PEŠKOVÁ, Jaroslava a SCHÜCKOVÁ, Ladislava. Já, člověk--: jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. 1. vyd. Praha: SPN - Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 270 s. Učebnice a příručky pro vysoké školy. ISBN 80-04-21766-4.

RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 196 s. ISBN 978-80-7603-015-2.

Zicha, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7290-658-1.

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Sylabus -

1. Co je filosofie a jakým způsobem konstitutivně patří k nám jako Evropanům?

2. Jednota lidskosti člověka, filosofie a výchovy v evropské tradici.

3. Teoretický postoj - teorie není pouhou abstrakcí, ale výkonem rozumění.

4. Platón - idea; Aristotelés energeia-dynamis, morfé, hyle.

5. Jak se filosofie stala tradicí a jak proměnila naši tradici?

6. Jak se proměňuje lidskost člověka v evropské tradci? Klíčové pojmy: logos, ethos, pathos, actualitas, voluntas, ordo, doctrina-disciplina.

7. Patristická a scholastická metafyzika.

Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (29.05.2019)
Výsledky učení

Studující

- vysvětlí rozdíl mezi filosofií a vědou a odůvodní význam teoretického postoje pro praktický život

- diskutuje možné přínosy filosofie pro pedagogiku a speciálně pedagogickou praxi, respektive analyzuje a vyhodnotí nejméně dva možné přínosy filosofického myšlení pro teorii a praxi;

- intepretuje filosoféma (myšlenku) vybraného myslitele a diskutuje její možný přínost pro život a pedagogickou praxi

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (08.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK