|
|
|
||
Úkolem kurzů Filozofie I a filozofie II je prohloubit u studujících porozumění roli a smyslu filosofie pro evropskou tradici a též tedy porozumět přínosu filosofie pro vzdělávání, tedy též pro pedagogickou teorii a praxi. Kurz Filozofie I. uvádí do základních filosofických pojmů spojných s klíčovými epochami dějin filosofie, a to od zrodu filosofie po středověk.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
V případě on-line výuky bude kurz realizován prostřednictvím aplikace MS Teams. Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
Podmínkou absolovování předmětu Filozofie I je aktviní účast na kolokviu věnováaném problému vztahu filosofie a pedagogiky a možnému přínosu filosofie pro speciálně pedagogickou praxi. Alternatviní možností je vypracování původního zamyšlení na vztah filosofie a speciální pedagogiky (v rozsahu 3 - 5 NS, s využitím dvou realvantních zdrojů - viz literární prameny doporučené ke studiu.) Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
PLATÓN – dialogy Euthyfrón, Menón, Faidón, Faidros, Gorgiás, Prótagorás, Kratylos; Platónovy Listy; BENYOVSZKY, Ladislav. Úvod do filosofického myšlení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007, 557 s. ISBN 978-80-7380-040-6. PEŠKOVÁ, Jaroslava a SCHÜCKOVÁ, Ladislava. Já, člověk--: jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. 1. vyd. Praha: SPN - Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 270 s. Učebnice a příručky pro vysoké školy. ISBN 80-04-21766-4. RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 196 s. ISBN 978-80-7603-015-2. Zicha, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7290-658-1. Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
1. Co je filosofie a jakým způsobem konstitutivně patří k nám jako Evropanům? 2. Jednota lidskosti člověka, filosofie a výchovy v evropské tradici. 3. Teoretický postoj - teorie není pouhou abstrakcí, ale výkonem rozumění. 4. Platón - idea; Aristotelés energeia-dynamis, morfé, hyle. 5. Jak se filosofie stala tradicí a jak proměnila naši tradici? 6. Jak se proměňuje lidskost člověka v evropské tradci? Klíčové pojmy: logos, ethos, pathos, actualitas, voluntas, ordo, doctrina-disciplina. 7. Patristická a scholastická metafyzika. Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (29.05.2019)
|
|
||
Studující - vysvětlí rozdíl mezi filosofií a vědou a odůvodní význam teoretického postoje pro praktický život - diskutuje možné přínosy filosofie pro pedagogiku a speciálně pedagogickou praxi, respektive analyzuje a vyhodnotí nejméně dva možné přínosy filosofického myšlení pro teorii a praxi; - intepretuje filosoféma (myšlenku) vybraného myslitele a diskutuje její možný přínost pro život a pedagogickou praxi Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (08.09.2024)
|