|
|
|
||
Teoretická rovina: didaktické principy rozvoje hudebních schopností a dovedností, problematika hudebně psychologické charakteristiky žákovské osobnosti.
Praktická rovina: analýza hudebních činností a metodických postupů s výhledem na využití v pedagogické praxi, výchova ke kreativitě v hudební a hudebně pedagogické oblasti a pojetí role žáka a učitele ve vzájemné komunikaci i v komunikaci s uměleckým dílem.
Posluchači se seznamují s metodikou rozvíjení jednotlivých hudebních schopností a dovedností. Důraz je kladen na metodiku rozvoje hudební představivosti a paměti, rytmického, tonálního a harmonického cítění, instrumentální hry a hudebně pohybových činností.
Příklady řešených témat: výchovná práce s písní, uplatnění tvořivé intonace při zkvalitňování čistoty zpěvu, úloha instrumentální hry, hudebně pohybové průpravy při vnímání a prožívání hudby, integrativní pojetí hudební výchovy a polyestetická výchova, postavení a úloha nonartificiální hudby ve školní praxi. Studenti se seznamují s alternativními doplňky výuky, s východisky, cíli a metodami projektového vyučování, analyzují učebnice hudební výchovy.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (19.11.2019)
|
|
||
Zkouška: Seminární práce na vybrané hudebně-didaktické téma s následnou praktickou demonstrací. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (19.11.2019)
|
|
||
Zdroje: DRÁBEK, V. Tvořivost a integrace v receptivní hudební výchově. Praha: UK, 1998. ISSN 0862-4461. HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha: Scientia, 1994. ISBN 80-7183-126-3. HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní HURNÍK, I., EBEN, P. Česká orffova škola I, II. Supraphon, 1969. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká orffova škola III. Supraphon, 1972. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká orffova škola IV. MUZIKSERVIS, 1996. JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole.Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s., ISBN 80-903115-7-1. SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Praha: SPN, 1985, 2. vyd. 1988. SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni ZŠ. Praha: SPN, 1979, 2. vyd. 1984. SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-2460-2. TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X. VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran. VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UK, PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9. VISKUPOVÁ, B. Hudebně pohybová výchova a zpěv. 1. vyd. Praha: SPN, 1989. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (19.11.2019)
|
|
||
Obsahové vymezení: - Struktura didaktiky HV jako vědní disciplíny a vyučovacího předmětu. - Základní didaktické principy a postupy v jednotlivých hudebních činnostech (tvořivá intonace, metodická práce s písní, hudebně pohybová výchova atd.) - Hudební diagnostika, její principy a metody. - Analýza učebnic HV. Tvorba vlastních výukových materiálů. - Integrativní pojetí hudební výchovy a polyestetická výchova. Tematické a projektové vyučování v HV. - Problematika hodnocení v hudební výchově. Tvorba didaktických testů. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (19.11.2019)
|