PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika komunikační a mediální výchovy - OCDC23SS44
Anglický název: Didactics of Communication and Media Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Prerekvizity : OCDC23SS22
Anotace
Cílem předmětu je prohloubení poznatků a dovedností komunikační a mediální výchovy z prvního semestru. Akcent bude kladen především na aktivní zvládání potřebných dovedností pro kvalitní kultivovanou veřejnou komunikaci a praktické využití poznatků z mediální komunikace pro práci na základní a střední škole. Studenti budou vybaveni základními znalostmi, tj. vědomostmi a praktickými dovednostmi z didaktiky komunikační a mediální výchovy v souladu s výkonem jejich budoucí profese.
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je zprostředkovat studentům informace z oblasti komunikace (interpersonální i interkulturní) a jejího praktického zvládání, základní poznatky o fungování a využití medií a multimédií v současném vzdělávacím procesu a současně poznávání principů, na kterých mediální a masmediální komunikace funguje (kompetence 1.1 KRAU), vše včetně kritické reflexe a analýzy mediálních produktů (oblast 2 a kompetence 5.1 KRAU). Studenti budou vybaveni základními znalostmi, tj. vědomostmi a dovednostmi z didaktiky komunikační a mediální výchovy v souladu s výkonem jejich budoucí profese (oblast 1 KRAU).

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

zkouška ve formě rozpravy nad vytvořeným portfoliem

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Literatura

Bláhová, R., Strulcová, V. Mediální výchova. Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011.
Bourdieu, P. O televizi. Doplněk, Brno 2002.
Burton, G. - Jirák, J. Úvod do studia médií. Brno: Barrister Principal, 2001.
Čmejrková, S., Hoffmnnová, J. Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Vyd. 1. Praha: Academia, 2011.
Eckertová, L., Dočekal, D. Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer press, 2013.
Gálik, S. Psychologie přesvědčování. Praha: Grada, 2012.
Hájková, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011.
Hájková, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha 2008.
Hvížďala, K. Jak myslet media: eseje, články a rozhovory 2004–2005. Dokořán, Praha 2005.
Hirschová, M. Pragmatika v češtině. Vyd. 2., Praha: Karolinum, 2013.
Hausenblas, K. Explicitnost a implicitnost jazykového vyjádření. SaS, 33, 1972, s. 98-105.
Hoffmannová, J. Jsou k sobě učitelé a žáci vždy zdvořilí? ČJL, 45, 1994-1995, 202-209.
Hoffmannová, J. - Müllerová, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994.
Hůrková, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia. 1995.
Chejnová, P. (Ed.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ II. Praha: PedF UK, 2007.
Chejnová, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: Pedf UK, 2010.
Jandová, E. Čeština na www chatu. Ostrava: OU, 2006.
Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Praha : Portál, 2003.
Jirák, J., Köpplová, B. Masová media. Praha: Portál 2009.
Jirák, J., Mičenka, M. Rozumět mediím, základy mediální výchovy pro učitele. Partners Czech, Praha 2006.
Jirák, J., Wolák, L. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Radioservis, Praha 2007.
Kraus, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, 2010.
Kraus, J. Člověk mluvící. Praha: Leda, 2010.
Křivohlavý, J., Mareš, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
Lewis, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000.
Machová, S., Švehlová, M. Sémantika a pragmatická lingvistika. Praha: PedF UK, 2001.
Machová, S., Šamalová, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha: PedF UK, 2005, 2007.
McLuhan, M. Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991.
McQuail, D. Úvod d teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.
Morris, D. Řeč těla. Bodytalk. Praha: ČS, 2009.
Palenčárová, J. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006.
Pike, G., Selby, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha : Portál, 2000.
Postman, N. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. MF Praha 2010.
Praško, J., Prašková, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996.
Strachota, K. a kol. Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019.
Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999.
Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.
10 let v českých mediích (Jirák, J. ed.). NIT Praha 2005.

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Metody výuky

Semináře vedené v souladu s konstruktivistickým pojetí výuky. Důraz je kladen na aktivní zapojení studentů, sdílení zkušeností a reflexi vybraných pedagogických postupů, vyučovacích metod a organizačních forem výuky - vše v souladu s Kompetenčním rámcem absolventky a absolventa učitelství.

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Sylabus

Témata pro prezenční část (40 hod.)
1. Cvičení techniky řeči, rétorika – praktická cvičení (4)
2. Stavba veřejného mluveného projevu, tvorba prezentace, spisovnost a nespisovnost ve veřejném projevu, kultura jazyka a kultura řeči (4)
3. Pragmatika – principy zdvořilosti, neverbální komunikace, aktivní vytváření sdělení v různých komunikačních situacích, respektování různých příjemců, RWCT (4)
4. Rozdíly mezi mluvenými a psanými komunikáty; komunikační a diskurzní strategie, pochopení procesu komunikace, monologická a dialogická komunikace (4)
5. Stylisticky hodnocené jazykové prostředky a jejich podíl na porozumění textu, vnímání kondenzace textu, porovnávání významu různých formulací téhož sdělení, rozdíl v porozumění mezi koherentními a kohezními texty (4)
6. Interkulturní komunikace, práce s žákem s OMJ, vytváření a řízení školního systému práce s žákem cizincem, návrh adaptačního plánu pro žáka s OMJ, komunikace s rodiči žáka s OMJ (4)
7. Teorie mediální gramotnosti, mediální výchova v ČR, didaktická transformace teorie médií ve školské praxi (metody a formy), vedení školního časopisu (4)
8. Mediální žánry, falešné zprávy, věrohodnost informačního zdroje, bezpečnost dětí na internetu (4)
9. Komunikační dovednosti – aktivní naslouchání a čtení s porozuměním (4)
10. Základy korpusové lingvistiky s přihlédnutím k problematice didaktiky češtiny jako mateřského i jako druhého jazyka; korpus jako informační zdroj, využití akvizičních korpusů pro výuku, způsoby vyhledávání a citování informací (4)


Témata pro distanční část a hodnocené výstupy - asynchronní výuka:
1/II. Mluvní dovednosti žáků - Konkrétní návrh cvičení mluvních dovedností žáků - 4h
2/II. Práce s mediálními komunikáty a s reklamou na základní a střední škole - Recepce mediálních textů a jejich interpretace, a to především na základě srovnání prezentace téže události v různých médiích - 4h
3/II. Rozvoj komunikačních dovedností – aktivní naslouchání a čtení s porozuměním - Návrh lekce/příprava na hodinu aktivního naslouchání/čtení  s porozuměním na ZŠ/SŠ - 4h
4/II. Elektronické nástroje pro práci s textem - Zpracování písemného úkolu v Moodle zaměřeného na vybraný didaktický problém, který je řešitelný s využitím nástrojů a metod korpusového výzkumu - 4h
5/II. Reprezentace školy, mediální obraz školy - Analýza potřeb vybrané školy v oblasti mediálního obrazu školy - 4h

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Studijní opory

https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=632
Heslo pro všechny kurzy (přístup pro hosty): CZV2022

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK