|
|
|
||
Zevrubný přehled světových dějin hudby, zevrubný přehled českých dějin hudby, hudební ukázky zastupující jednotlivé styly a skladatele, opakování základů hudební teorie z prvního semestru ke zkoušce na konci druhého semestru. Základy hudební psychologie orientované pro potřeby učitelů v předškolních zařízeních a představení cílů hudebně integrativní pedagogiky v romto smyslu. Studentům bude představen model dílčí zkoušky na konci 2. semestru jejich studia.
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
Cílem semináře Základy Hv II I je uvést posluchače do studia hudební výchovy, poskytnout jim základní informace z oblasti základů světových a českých dějin hudby, položit základy hudebně psychologických znalostí důležitých pro integrativní hudebně pedagogické projekty. Významným cílem předmětu je připravit studenty na dílčí zkoušku z této discipliny na konci druhého semestru studia. Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
ZENKL.L. ABC hudební nauky. Praha.Praha: Editio Barenreiter, 2003, 8. vydání, s.197, ISBN: 80-86385-21-3. DANIEL,L. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu. Praha: Panton 1987, 12. vydání, s.37, ISBN:35-091-87. KODEJŠKA,M.-POPOVIČ,M. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5. TVRDOŇ,J. Dějiny hudby. Bratislava:SPN 1973, 1.vydání, s.512, ISBN:67-363-73. KOUTSKÝ,J. Hudba kamarád. Praha:Nakladatelství H+H 1992, 1. vydání,s.33, ISBN:80-85467-86-0. Hudební výchova. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta, Praha. ISSN 1210-3683. Múzy v škole. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. FHV UMB, Banská Bystrica, ISSN1335- 1605 Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
V plánovaném rozsahu 13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací jedné hodiny přednášky a dvou hodin seminářů za týden budou uplatňovány dialogické metody práce a samostatná domácí práce v oblastech studia doporučené literatury z dějin hudby a poslechu hudby vybraných hudebních ukázek, které se vztahují k dějinám hudby. Studentům budou zadávány domácí práce k přípravě na závěrečný písemný test z dějin hudby. V seminářích bude kolektivně rekapitulována probraná látka z prvního semestru v oblastech hudební teorie, zpěvu písní pro předškolní děti a jejich dirigování. Studenti obdrží od vyučujícího vzory testů z dějin světové a české hudby, jejichž obdoba bude uplatněna u dílčí zkoušky na konci druhého semestru studia. Hudebně psychologická témata budou probírána jednak ve formě přednášky a dále pak praktického výstupu studentů, které budou reflektovat teoretické poznání do roviny praxe s dětmi předškolního věku. Model zkoušky na konci druhého semestru bude konkrétně přiblížen a bude oznámen i systém jejího hodnocení. Studenti budou studovat odborný časopis Hudební výchova a pořizovat si výpisky z článků, které se vztahují k hudební pedagogice ve škole. Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
Průběžné výstupy ve vymezených oblastech (hra písní na klavír a flétnu, hudebně integrativní seminární práce), dílčí zkouška. Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
Počátky světových dějin hudby až k baroku, Benátská opera, Neapolská opera, Mistr oratoria - Georg Friedrich Händel, Mistr varhaní tvorby - Johan Sebastian Bach, předklasicismus- tzv. Manheimská škola, klasicismus v díle Josefa Haydna, Wolfganga Amadea Mozarta a Ludvika van Beethovena, charakteristika a vybraní zástupci romantismu - Gioacchino Rossini, Edvard Grieg , Fryderyk Chopin a později Michal Ivanovič Glinka, Petr Iljič Čajkovskij aj., charakteristika novoromantismu v dílech Richarda Wagnera, Franze Liszta, Hectora Berlioze, Modesta. P. Musorgského, Bedřicha Smetany aj., Camill Saint-Saens, Georges Bizet a později impresionismus a jeho představitelé (Cloude Debussy, Maurice Ravel), současná klasická hudba. Počátky české hudební kultury,význam Univerzity Karlovy, husitské písně -mariánské a velikonoční,duchovní písně pražské a táborské, doba renesance - Literátská bratrstva, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic, Jan Blahoslav, J.Á.Komenský, doba baroka - Adama Michnu z Otradovic, Pavel Vejvanovský, Jan Dismas Zelenka, Bohuslav Matěj Černohorský, předklasicismus - Fr. V. Míča, Jan Václav Stamic aj, klasicismus a představitelé hudební emigrace, domácí skladatelé J.L. Dusík, J. H. Voříšek, později bratři Škroupovi, Jan Jakub Ryba, František Škroup a jiní, novoromantismus v kontextu se světovou hudbou a díla Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Zdeňka Fibicha, další vývoj v Čechách a na Moravě v dílech Leoše Janáčka, Vítězslava Nováka, Josefa Suka, J.B. Foerstera, první polovina 20. století v dílech Bohuslava Martinů, Jaroslava Ježka, konec minulého století a současná česká hudba Studenti budou mít k dispozici nahrané ukázky skladeb světové hudby, které dokládají probrané učivo z dějin hudby. Součástí zkoušky bude sluchový test z těchto ukázek. Vzory studijní pomocné literatury a vzory testů z dějin hudby vypracoval vyučující uvedeného studijního předmětu.
Náplní předmětu je utvářet praktické dovednosti ve hře na klavír Zpěv určených písní a jejich doprovod na klavír, včetně elementárních základů taktovací techniky je důležitou součástí výuky ve 2. semestru. Všechny písně interpretují studenti nejméně ve dvou tóninách pomocí základních akordů T,S,D a ve stylizovaném doprovodu. Do předmětu integruje taky hra na zobcovou sopránovou flétnu. Studenti budou všechny písně, které studují v rámci klavíru také hrát na tento nástroj. V rámci hudebně psychologické problematiky se studenti seznámí se základními hudebními schopnostmi, podstatou integrativní pedagogiky a polyestetické výchovy, problematikou RVP pro MŠ z hlediska hudebního. Studenti budou též studovat odborný časopis Hudební výchova a pořizovat si výpisky z článků, které se vztahují k hudební pedagogice ve škole. Zkouška se skládá: a) z písemného testu ze všeobecné hudební teorie b) z písemného testu z dějin české a světové hudby c) z poslechového testu hudebních ukázek české a světové hudby d) z individuální praktické zkoušky ze hry určených 20 písní pro předškolní děti e) z individuální praktické zkoušky ze hry připravených 5 skladeb pro předškolní děti f) z individuální praktické zkoušky ze hry 20 písní na sopránovou zobcovou flétnu g) z předložené hudebně integrativní práce (příběhu, pohádky) s komentářem Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
Žádné Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2010)
|